Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT

(+ videa) Kromě německého kupé se Euro NCAP zaměřil i na Opel Vivaro a Renault Trafic. Tyto vozy však podléhají odlišným pravidlům, zatím.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Ostatní

Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT

26.2.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Kromě německého kupé se Euro NCAP zaměřil i na Opel Vivaro a Renault Trafic. Tyto vozy však podléhají odlišným pravidlům, zatím.

Crash testy Euro NCAP jsme se naposledy zabývali na počátku prosince loňského roku, kdy se sítem pokusily projít modely Audi A3 Sportback e-tron, Jeep Renegade a Kia Soul. V úvodu jsme jako obvykle zmiňovali výhrady, jaké k bruselské organizaci máme. Ta totiž zejména v posledních letech klade mnohem větší důraz na všemožné elektronické systémy a varování. Jistě, mnohé technologie z tohoto ranku posádce mohou pomoci, s odolností samotného auta proti nárazu ale nic společného nemají. Pokud všechna varování i elektroničtí pomocníci selžou, pak to bude zejména struktura vozu, na kterou se posádka bude muset spoléhat. A právě té přisuzuje Euro NCAP stále menší význam.

I když správně bychom měli říci, že jí organizace přisuzovala menší význam, neboť v Bruselu se kupodivu začalo blýskat na lepší časy. S příchodem nového roku totiž platí nová pravidla, jež se snaží o trochu lépe reflektovat skutečný svět. Podle oficiální tiskové zprávy si je Euro NCAP vědomo toho, že se v posledních letech výrazně zlepšila pevnost automobilů, zejména díky užití vysokopevnostní oceli a mnohých exotických materiálů. To na jednu stranu navyšuje ochranu posádky, zároveň však díky tomu došlo ke změně setrvačných sil při deceleraci - auta jsou rázem „tvrdší”, nedeformují se tolik.

Nově byl tedy zaveden test simulující čelní náraz celou částí přídě. Při jeho absolvování navíc ve voze není usazena pouze figurína suplující mužského řidiče, ale rovněž i další, které najdeme na sedadle spolujezdce a vzadu. Tyto figuríny jsou přitom menších rozměrů a odkazovat mají na ženy či osoby menšího vzrůstu. Podle aktuálních požadavků totiž nově testované automobily musí poskytnout stejnou úroveň bezpečí celé posádce, bez ohledu na to, kolik centimetrů měří, kolik kilogramů váží a jakého je věku.

Samotné figuríny jsou navíc přepracované, aby lépe odpovídaly současnému lidskému vývoji, a aby toho nebylo málo, pak ke změnám došlo také v rámci bočních testů. Při nárazu pojízdnou překážkou se nyní užívá mnohem větší a těžší „narážeč“, při „napíchnutí na kůl“ pak pro změnu došlo k lehkému poupravení úhlu nárazu. Testy zaměřené na ochranu chodců se navíc soustředí na výše položenou část těla, což má opět lépe reflektovat současný posun v úrovni celkové bezpečnosti.

Na první pohled tak zůstávají nezměněny pouze kategorie ochrany dětí a bezpečnostních systémů. Nicméně i v případě první zmíněné můžeme zaznamenat posun. Euro NCAP totiž inovovalo svoje webové stránky, kde nyní nabízí mnohem lepší přehled. U každého automobilu tak nyní máte k dispozici hned několik výsledků, jež se týkají použití řady dětských autosedaček. Snadno si tak můžete vybrat tu nejbezpečnější.

Po dlouhých letech tedy nemusíme Euro NCAP jen něco vyčítat, organizace je schopna i pozitivních změn. Nebudeme ale jen kvůli tomu nadšeně jásat - na kategorii bezpečnostních systémů NCAP stále klade nemístný důraz a hvězdy nadále nereflektují pasivní bezpečnost testovaných aut - stále je třeba sledovat dílčí výsledky nárazových testů a orientovat se podle nich.

Tolik ale dnešní trochu obsáhlejší úvod, nyní již můžeme zamířit za výsledky nového kola nárazových testů. Těm se podrobily tři vozy, sítem nových pravidel se ovšem pokusilo projít jen Audi TT. Dodávky Opel Vivaro a Renault Traffic jsou stále ještě hodnoceny podle regulí „nákladních vozů“. Od roku 2016 však již budou veškeré kategorie sjednoceny a tak ne zrovna působivý výsledek, jehož tato dvojka dosáhla, bude ještě horší...

Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.

Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP


Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT - 1 - Euro NCAP 2015 Audi Opel Renault

Audi TT

Od slov můžeme přikročit k činům, tedy k hodnocení jednotlivých aut. Jako první přichází na řadu nové Audi, pro nějž bude zřejmě celkové čtyřhvězdičkové hodnocení modelu TT zklamáním. Ani výsledky samotných nárazových zkoušek ale nejsou dokonalé. Problém tkví především v zadních sedadlech, v jejichž případě automobilka doporučuje, aby cestující nebyli vyšší než 1,45 metru. Euro NCAP však používá figuríny, které jsou vysoké 1,5 metru. Ač při čelním nárazu byl zjištěn kontakt hlavy zadních cestujících s opěrkou předního sedadla, ten prý nebyl až tak nebezpečný. Dá se ovšem předpokládat, že pár bodů to autu sebralo. Navíc se při novém nárazu celou částí přídě ocitl ve větším ohrožení hrudník spolujezdce, výsledkem je tak 81procentní ohodnocení v rámci ochrany dospělých.

Ještě více se však stísněnost na zadních sedadlech projevila v kategorii ochrany dětí, kde Audi TT získalo jen 68 procent. Důvod je ten, že i při posunutí předních sedadel co nejvíce dopředu nebylo vzadu dostatek místa na doporučené dětské autosedačky. V rámci ochrany chodců je ale již vše víceméně v pořádku, zejména díky „aktivní“ kapotě. Výtka tak směřovala jen k tužším spodním částem rámu čelního okna. Horší výsledek je ovšem spojen s bezpečnostními systémy, neboť kupé nemá ve výbavě autonomní brzdy, které jsou pro Euro NCAP dnes již de facto nutností. Uznán byl ovšem příplatkový monitoring jízdy ve zvoleném pruhu, a tak tu máme 64procentní hodnocení.

Tabulka s klíčovými výsledky Audi TT

Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT - 2 - Euro NCAP 2015 Audi TT 01Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT - 3 - Euro NCAP 2015 Audi TT 02Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT - 4 - Euro NCAP 2015 Audi TT 03

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT - 5 - Euro NCAP 2015 Audi TT 04Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT - 6 - Euro NCAP 2015 Audi TT 05Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT - 7 - Euro NCAP 2015 Audi TT 06Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT - 8 - Euro NCAP 2015 Audi TT 07Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT - 9 - Euro NCAP 2015 Audi TT 08Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT - 10 - Euro NCAP 2015 Audi TT 09Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT - 11 - Euro NCAP 2015 Audi TT 10

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Audi TT na stránkách Euro NCAP.

Opel Vivaro a Renault Trafic

Přesunout se můžeme k dvojici Vivaro/Trafic, která dostala do vínku stejný mechanický základ a liší se jen drobnostmi v podobě log či tvarem čelní masky a nárazníku. Dalo by se tedy počítat s tím, že zejména v případě ochrany chodců by mohlo dojít k odchylkám. Ty jsou ale nejspíše podle Euro NCAP natolik nicotné, že bylo přikročeno pouze k testování francouzské verze. Ta k testům dorazila v ryze osobním provedení, načež se nelze divit hodnocení v rámci ochrany dětí. Nejprve ovšem přistoupíme k bezpečnosti dospělých pasažérů, která není zrovna příkladná. Při čelním nárazu totiž došlo k vyššímu ohrožení hrudníku spolujezdce a nohou obou vpředu sedících cestujících. Jelikož navíc Trafic nemá ve standardní výbavě boční airbagy, nedošlo ani k „napíchnutí na kůl“ a vůz absolvoval pouze boční náraz pojízdnou překážkou. Při té si vedl dobře, ve výsledku tak dosáhl 52 procent.

Při ochraně dětí si Trafic (a s ním tedy i Vivaro) vedl mnohem lépe než Audi TT a dosáhl 91 %. Na tom má vliv nejen více prostoru na zadních sedadlech, ale i ten fakt, že oba vozy nebyly testovány podle stejných kritérií. Jakémukoliv vzájemnému srovnávání se tedy vyhneme a přistoupíme spíše k ochraně chodců, kde výsledných 53 procent reflektuje výtky k nebezpečným okrajům kapoty a čelním sloupkům. V rámci kategorie bezpečnostních systémů pak autonomní brzdy či monitoring jízdních pruhů asi neočekával ani největší optimista, dosažených 57 % je tak de facto dobré hodnocení. Zvláště když Euro NCAP neuznalo systém informující o nejvyšší povolené rychlosti, neboť tím jsou vybaveny pouze osobní verze, nikoliv ty nákladní. To je ale pro dnešek vše, opravdu zevrubné podrobnosti si můžete projít na stránkách bruselské organizace, na něž odkazujeme pod každým přehledem základních výsledků jednotlivých testů.

Tabulka s klíčovými výsledky Opelu Vivaro a Renaultu Trafic

Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT - 12 - Euro NCAP 2015 Renault Trafic 01Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT - 13 - Euro NCAP 2015 Renault Trafic 02Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT - 14 - Euro NCAP 2015 Renault Trafic 03

Záběry s následky jednotlivých testů

Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT - 15 - Euro NCAP 2015 Renault Trafic 04Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT - 16 - Euro NCAP 2015 Renault Trafic 05Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT - 17 - Euro NCAP 2015 Renault Trafic 06Crash testy: nová pravidla jsou lepší, odhalila slabiny Audi TT - 18 - Euro NCAP 2015 Renault Trafic 07

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Opelu Vivaro a Renaultu Trafic na stránkách Euro NCAP.

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.