Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: Jeep Renegade porazil Audi A3 i Kia Soul
11.12.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Máme tu nečekané další kolo crash testů Euro NCAP. V něm nejlépe zabodoval malý crossover Jeep, Kia dojela na autonomní brzdy.
S posledním kolem nárazových testů Euro NCAP jsme měli tu čest vcelku nedávno, kdy si komisaři z Bruselu vzali na paškál hned dvanáct vozů. Mezi nimi nechyběl ani nový VW Passat či Ford Mondeo, vůbec poprvé pak k prověrce dorazilo i Porsche s modelem Macan. Všechny ovšem na hlavu porazil nový Land Rover Discovery Sport, který dosáhl opravdu působivého hodnocení ve všech kategoriích. Tak nějak jsme přitom počítali, že tím pádem známe letošního krále a především, že se již dalšího verdiktu nedočkáme. Euro NCAP má ale v posledních dnech roku nečekaně napilno - automobilky zjevně ještě chtějí dostat vysvědčení podle letošních pravidel.
Lepších výsledků než v případě britského SUV jsme se u čtyř novinek nedočkali, o překvapení však nebyla nouze. Zejména díky tomu, že Audi A3 Sportback e-tron nepomohl ani „Vorsprung durch technik“, aby dokázalo porazit Jeep Renegade. Italsko-americký crossover se tak chlubí nejen populárními pěti hvězdičkami, ale především nejlepším hodnocením prakticky ve všech kategoriích kromě ochrany chodců.
Poněkud neslavně dopadla Kia Soul, zvláště v dieselové verzi. Ta kupodivu nedosáhla ani na 80procentní hodnocení v kategorii ochrany dospělých, zatímco elektrické provedení dokonce deklasovalo výše zmíněné Audi. Jelikož však ani jedna „korejská duše“ nedorazila k testům s autonomními brzdami či monitoringem jízdních pruhů, bylo v obou případech celkové hodnocení pouze čtyřhvězdičkové.
To by ale pro úvod mohlo stačit, blíže se čtveřici novinek budeme věnovat v rámci samostatných reportů. Jak je přitom naším zvykem, projdeme si všechny zúčastněné v abecedním pořadí.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Audi A3 Sportback e-tron
Německý hatchback jde na řadu jako první, přičemž hned zkraje můžeme začít ochranou dospělých, ve které Audi příliš neexcelovalo. Důvodem je ten fakt, že při čelním nárazu došlo k nedostatečnému nafouknutí airbagu, pročež hlava figuríny sklouzla na volant. Díky tomu hrozilo vážnější poranění, ještě hůře pak vůz skončil při bočních nárazových testech. Zde totiž pro změnu došlo k ohrožení hrudních partií. Ve všech ostatních aspektech však již A3 zabodovalo, pročež tu máme 82procentní hodnocení.
Přesunout se můžeme k ochraně dětí, kde problém nastal s tlačítkem deaktivujícím airbag, které není standardem a proto nebylo hodnoceno. Mimo to vůz není kompatibilní se všemi druhy sedáků, což Audi rovněž přitížilo. Výsledkem je tak 78 procent, což je nejnižší hodnota v této kategorii v tomto kole. V případě ochrany chodců však již A3 Sportback e-tron zabodovalo, výtka směřovala jen k lemu kapoty motoru a spodní části předních sloupků. Hodnocení tak činí 66 %, o dva procentní body více si pak Audi připsalo za bezpečnostní systémy. Uznány totiž byly oba příplatkové systémy, tedy jak autonomní brzdy, tak i monitoring jízdy ve zvoleném pruhu.
Tabulka s klíčovými výsledky Audi A3 Sportback e-tron
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Audi A3 Sportback e-tron na stránkách Euro NCAP.
Jeep Renegade
Dostáváme se k lídrovi tohoto kola, přičemž dosažené výsledky jasně naznačují, že italsko-americký crossover se zrovna velké kritiky nedočkal. V rámci ochrany dospělých výtka směřovala hlavně k nedostatečné ochraně páteře při nárazu zezadu, pročež došlo k vyššímu ohrožení šíje cestujících, a to vpředu i vzadu. I přesto však Renegade dosáhl 87procentního hodnocení, dalších 85 procent si pak italsko-americký crossover odváží za ochranu dětí. V této kategorii přitom žádný závažný nedostatek zjištěn nebyl.
Přesouváme se k ochraně chodců, což je jediná oblast, ve které Jeep prohrál s Audi. Opět přitom byla kritizována hrana kapoty motoru a tuhé čelní sloupky. Vůči hlavám pěších je přitom Renegade trochu méně citlivý než A3, ochrana pánve je však na mnohem větší úrovni. Proto tu máme 65 procent, nejvíce však vůz zabodoval v kategorii elektronických pomocníků. To je přitom vskutku paradoxní, neboť ačkoliv stejně jako u německého hatchbacku je monitoring jízdy ve zvoleném pruhu za příplatek, uznán tentokráte nebyl. Autonomní brzdy však má Renegade lepší, pochlubit se navíc může i detekcí rychlostních limitů. Výsledkem je 74procentní hodnocení.
Tabulka s klíčovými výsledky Jeepu Renegade
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Jeepu Renegade na stránkách Euro NCAP.
Kia Soul
Přesunout se můžeme ke dvojici korejských MPV, přičemž první je na řadě dieselová verze. Ta ovšem nedopadla příliš dobře při ochraně dospělých, neboť po čelním nárazu bylo zjištěno, že povolily sváry na předním pomocném rámu. Díky tomu došlo k jeho posunutí směrem k nohám řidiče, které se tak ocitly ve vážném nebezpečí. Při bočním nárazu pak byla zjištěna nedostatečná ochrana hrudníku, což je následek poněkud špatného načasování nafouknutí bočních airbagů. Euro NCAP ovšem testovalo i novější verzi, která již požadavkům vyhovuje. Kia navíc svolává k výměně všechny majitele vadného softwaru, pročež můžeme závěrem konstatovat 75procentní hodnocení.
Ochrana dětí již byla hodnocena 82 procenty, díky čemuž se Kia v této oblasti dostala dokonce před Audi. Shledány totiž nebyly žádné závažné výtky. V případě ochrany chodců ale již kritika směřovala k tuhým čelním sloupkům, lemu kapoty motoru i kapotě samotné, jež ohrožují zejména pánev pěších. Máme tu tedy 59procentní verdikt, 56 procentních bodů pak Soul dosáhl v rámci elektronických berliček. Důvodem je hlavně absence autonomních brzd a monitoringu jízdních pruhů, což jsou prvky, které by u levného korejského vozu asi čekal jen málokdo.
Tabulka s klíčovými výsledky Kie Soul
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Kie Soul na stránkách Euro NCAP.
Kia Soul EV
Závěr nejnovějšího kola - kupodivu však ne ten úplný - patří elektrické verzi Kie Soul. Ta se pyšní prakticky nezměněnou karoserií i elektronickými berličkami, pročež hodnocení v rámci bezpečnosti chodců a v kategorii nálepek je shodné s dieselovým provedením. To samé ostatně platí také o ochraně dětí, pročež tu máme 82, 59 a 56 procent. Za zásadní odchylkou musíme „mezi dospělé“, kde již Soul EV zabodoval 84 procenty, čímž se dokonce zařadil před Audi. Ani v této oblasti však Korejci neprošli bez chybičky, hlavní kritika směřovala k výraznému ohrožení hrudníku při bočním nárazu. Při tom čelním lze pak hovořit o lehce zvýšeném riziku u hrudníku řidiče a pravé noze spolujezdce, tím ovšem výtky končí.
Tabulka s klíčovými výsledky Kie Soul EV
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Kie Soul EV na stránkách Euro NCAP.
BMW Pedestrian Warning
Poslední zmínka patří novému bezpečnostnímu systému BMW, který Euro NCAP rovněž v těchto dnech vyzkoušelo. Technologie spočívá v detekci chodců na bázi výstupu z kamery umístěné v základně vnitřního zpětného zrcátka. V rychlostech od 10 do 60 km/h přitom řidiče varuje o možné srážce, poté již automaticky přitáhne brzdy. S tímto systémem přitom mohou počítat modely i3 a 2 Active Tourer, kromě toho se ovšem dostal také na palubu Mini Cooperu. Posledně zmiňovaný model však ani přes jeho přítomnost na pět hvězdiček nedosáhl, neboť se jedná o příplatek, který nebyl uznán. To samé pak platí o mnichovském elektromobilu. Tím ale dnes skutečně končíme, přičemž nyní již opravdu nepočítáme s tím, že bychom se reportu Euro NCAP ještě letos věnovali.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU
včera - K mání je symbol mrtvé éry, poslední výkonná luxusní limuzína s motorem V8 a manuálem. Vznikla jen v 96 kusech
včera - Nadějný výrobce elektroaut je na hraně krachu. Zastavil veškeré aktivity, zaměstnance poslal na „povinné neplacené volno“
včera - Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
včera - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
včera
Živá témata na fóru
- Cena výměny EGR ventilu 12.27. 15:39 - Pietro78
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.27. 15:03 - řidičBOB
- BMW Divize 12.27. 12:08 - pavproch
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB