Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: Hyundai i30, BMW 3, Mazda CX-5 a Peugeot 208
23.5.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Také v crash testech Hyudai i30 dosvědčilo své kvality, dařilo se ale i dalším zkoušeným autům - všechny prošly bez větších ztrát.
Nárazové zkoušky EuroNCAP se sice již před časem staly příkladem toho, jak by crash testy vypadat neměly, ale protože se na Starém kontinentu zatím nikdo jiný podobným záležitostem v takové šíří a s takovou aktuálností nevěnuje, nezbývá nám, než je nadále sledovat. Ale ono to nevyžaduje až takové odříkaní, stačí si odmyslet trochu nesmyslů a před očima nám opět zůstane čistý nárazový test.
Již v mnoha minulých přehledech aktuálních výsledků crash testů jsme zmiňovali, že NCAP postupně přidáváním zcela podružných záležitostí do finálního, hvězdičkového hodnocení každé zkoušky zcela zdevalvoval výpovědní hodnotu tohoto vyjádření výsledku a pohřbil i křížovou srovnatelnost nových a starších výsledků. Pět hvězdiček dnes znamená něco úplné jiného než totéž před pár lety a ačkoli nejsme zatvrzelými odpůrci pokroku, v těchto změnách nespatřujeme žádný smysl.
Pro plný počet hvězdiček totiž dnes musí být v autě rozličná bezpečnostní elektronika a vůz musí obstát také při srážce s chodcem. Nic proti podobnému zájmu, ale promítat podobné záležitosti do výsledku, který historicky vyjadřuje schopnost vozu předejít jen a pouze následkům nárazu pro posádku uvnitř, je buď šílený omyl, nebo hanebný záměr. Nemáme nic proti tomu, aby tyto záležitosti byly zkoušeny a hodnoceny, ale nemohou se ve výsledku projevovat tak, jak se v něm dnes projevují - úplně stejně bezpečná auta mohou dostat jiný počet hvězd a naopak stejný mohou mít taková, která obdobně bezpečná nejsou.
Záměrem NCAPu bylo navíc v tomto případě i vyjádření nějakého rozdílu mezi jednotlivými výsledky testů, v nichž už před lety prakticky všichni získávali všech pět hvězdiček. Toto mělo do výstupu každé sady zkoušek vnést trochu rozmanitosti, ale jak uvidíte i dnes, nic takového se nestalo - stejně všichni mají „za pět” a výsledky pouze ztratily svou srovnatelnost.
Hvězdičková hodnocení tedy budeme jako obvykle ignorovat a nabídneme vám pohled na skutečné nárazové testy a jejich procentní hodnocení. Tentokrát do demoličního derby zamířily vozy BMW 3 F30, Hyundai i30 2012, Mazda CX-5 a Peugeot 208. Znovu jako obvykle vám nejprve nabízíme globální pohled na všechny nejnovější výsledky, níže průběh jednotlivých nárazových zkoušek probereme podrobněji. U každého testu je pak i odkaz na web NCAPu se zcela vyčerpávajícími informacemi.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Souhrn všech posledních výsledků je po loňské snaze většiny automobilek stihnout zkoušky ještě podle starých pravidel znovu docela krátký
BMW 3 F30
Od trojkového BMW nelze očekávat nic jiného než vynikající výsledek a přesně toho také mnichovská novinka dosáhla. Výrazně neztratila prakticky na žádném místě při žádném z čelních ani bočních nárazů a ač mezi trojicí testovaných dosáhla až třetího nejlepšího kombinovaného výsledku (součet ochrany dospělé a dětské posádky), v ochraně dospělých sedících na předních sedadlech byla nejlepší. Hodnocení činí plných 95 % a když se podíváte na výsledek podrobněji, zjistíte, z čeho pramení - všechny části těla krom řidičovy levé holeně jsou při všech typech srážky s jiným vozem chráněny nejlépe, jak mohou.
Nová trojka zazářila také v ochraně chodců. Boule na přední kapotě v tomto případě zřejmě udělala své a výsledkem 78 procent „bavorák” všechny další čerstvě nabourané vozy znovu předčil. V hodnocení elektronických pomocníků si 3er vysloužila 86 procent, stejně jako všechny ostatní vozy krom Peugeotu 208 (i ten byl ale s 83 % blízko stejnému výsledku). To, co NCAP sleduje, se již očividně stalo samozřejmostí.
Tabulka s klíčovými výsledky BMW 3 F30
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu BMW E F30 na stránkách EuroNCAP.
Hyundai i30 2012
Nová í-třicítka nás v jarním naštěstí beznárazovém testu vysoce přesvědčila o svých kvalitách a i v tom nárazovém uspěla na výbornou. Nabízí vůbec nejlepší ochranu dětské posádky mezi dnešní čtyřkou (plných 90 %) a i pro dospělé udělá první poslední - dalších 90 % dává dohromady druhý nejlepší kombinovaný výsledek a jediné, co i30 kazí skoro perfektní představení, je podprůměrné hodnocení zátěž hrudníku řidiče při bočním nárazu do úzké překážky (typu sloup, strom...). Jinak je ochrana všech částí těla vždy nejhůře adekvátní, což je druhé nejlepší hodnocení.
Jak už jste mohli vytušit z informace, že všechny dnes zmiňované vozy dostaly pět hvězdiček, také Hyundai i30 uspěl v bourání do chodců. 67 procent je solidní výsledek a z podrobného rozboru je patrné, že pokud na i30 hodláte padat, pak prosím na střed kapoty, tam vůz skoro jen hladí.
Elektroničtí pomocníci se hlásí s již výše zmiňovanými 86 procenty a to znamená ESP nebo připomínač nezapnutých pásů pro všechny sedadla v základní výbavě.
Tabulka s klíčovými výsledky Hyundai i30 2012
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Hyundai i30 2012 na stránkách EuroNCAP.
Mazda CX-5
Nové japonské SUV míří vysoko a výsledek crash testů mu cestu ke slávě určitě nezhatí. Naopak, má o procento nejlepší výsledek z kombinovaného hodnocení následků nárazů pro dospělou a dětskou posádku a i „velké” cestující vpředu chrání skoro nejlépe, jak může - s výsledkem 94 %.
Až na průměrnou ochranu pravé holeně řidiče je ochrana jednotlivých částí těla buď perfektní nebo skoro perfektní (dle metrik NCAP, samozřejmě) a vůz získal i vcelku ojedinělé, stoprocentní hodnocení bezpečnosti při obou typech bočních nárazů.
S chodci už to taková sláva není, i tak ale stačilo 64 procent na překonání 60procentní mety pro přidělení všech hvězdiček a u elektroniky je to znovu za 86 - hlavně ESP a pásy.
Tabulka s klíčovými výsledky Mazdy CX-5
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mazdy CX-5 na stránkách EuroNCAP.
Peugeot 208
Nové francouzské lvíče mělo vzhledem ke své velikosti pro poslední testy nejhorší vyhlídky a i když nejhůře dopadlo, pořád je jeho výsledek velmi dobrý. 88 procent za ochranu dospělé posádky znamená jen o něco větší riziko pro hrudník řidiče při boční kolizi s úzkou překážkou a pouze průměrnou ochranu krku při nárazu zezadu, u 78 procent za ochranu dětí šly body dolů hlavně za nedostatečně jasné instrukce k vypínání airbagu.
S chodci to měla 208 jen tak tak - 61 procent je znovu nejhorší výsledek v testu, pouze procento nad dnes už povinnou metou a jak se můžete sami podívat, červených čtverečků je na imaginární kapotě vozu celkem dost. Také 83 procent za elektroniku je nejméně, zde ale chybějící tři procenta proti zbylé konkurenci znamenají pouze absentující upozornění na nezapnuté pásy pro cestující vzadu. Na to se asi bude zlobit málokdo...
Tabulka s klíčovými výsledky Peugeotu 208
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Peugeotu 208 na stránkách EuroNCAP.
Jak vidno, všechny čerstvě testované vozy předvedly velmi dobré vystoupení, ale protože všechny získaly plný počet hvězd, můžeme si skoro vsadit, že NCAP brzy přijde zase s nějakým „zpřísněním”. Raději nechceme domýšlet, co za nesmysl to bude tentokrát...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch