Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy dodávek: Ford Transit ovládl zmanipulované klání
14.12.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Euro NCAP se rozhodla poslat proti zdi užitkové dodávky využívané i na přepravu osob. Mandát na to asi má, proč ale manipuluje výsledky?
Tip: Projděte si výsledky všech posledních crash testů Euro NCAP.
Pokud během několika následujících let zjistíte, že dodávky a jiná větší užitková auta nezanedbatelným způsobem stoupají na ceně, závada nemusí být nutně na straně potápějící se Evropské unie a dalším navyšování daní i cen, ačkoli ani to se nedá zcela vyloučit. Tím hlavním důvodem může být (a s největší pravděpodobností asi také bude) institut Euro NCAP, který začal šířit nové dobro.
Bruselská instituce se rozhodla ignorovat stávající, poněkud volnější (přesto ne benevolentní) předpisy platné pro dodávkové užitkové vozy, které kupříkladu zohledňují nejen způsob jejich užití, ale především jinou konstrukci s kratšími deformačními zónami, méně elektronických prvků nebo jiný tvar přídě, který zrovna nemusí být vstřícný k chodcům. Jinak řečeno - NCAP vzala několik dodávek a poslala je proti zdi stejným způsobem, jako to dělá i s osobními automobily.
Že Euro NCAP něco takového udělala, na tom by snad ještě nemuselo být nic špatného. Rozbouráme, uvidíme. A příliš překvapivé by možná nebylo ani to, že v konečném hvězdičkovém zúčtování propadly všechny vozy, až na jednu výjimku, kterou byl Ford Transit (víme, jak zmatená a hloupě nastavená je současná metodika). Ne, na výsledcích udivuje něco jiného a to především fakt, že Euro NCAP je doslova zmanipulovala a navíc je tak imbecilní, aby to na sebe napráskala.
Běžný crash test spočívá z několika dílčích zkoušek. Pokud jde o destrukci, auto konkrétního typu absolvuje frontální srážku s deformovatelnou překážkou při částečném překrytí, dále je podrobeno bočnímu nárazu s maketou simulující osobní automobil a nakonec je doslovně vrženo na ocelový sloup, který napodobuje ránu se stromem nebo jinou pevnou překážkou podobného tvaru. Tohle je alfou i omegou bez ohledu na velikost nebo výbavu auta. Co udělalo NCAP?
Čelní i boční náraz absolvovaly všechny prověřované vozy, na sloup však technici vystřelili pouze Ford Transit. Zbytek strojů se poslednímu testu zkrátka nepodrobil, tudíž jejich bodové hodnocení v rámci této disciplíny bylo automaticky rovné nule. Započítané do výsledku. Nad důvody zůstává rozum stát. Dodávky prý postrádaly prostředky ochrany hlavy, jinak řečeno - hlavové airbagy.
Netvrdíme, že by některý z testovaných vozů předvedl zázrak a při tomto patrně nejnáročnějším testu získal vysoké bodové hodnocení, onen „vzduchový polštář“ oddělující hlavu od sloupku, okna i překážky zde opravdu hraje důležitou roli. Nicméně dodávky mají jistou výhodu vyplývající z vyšší stavby, a proto i poněkud jinak konstruované podlahy v přední části kabiny, což demonstrují také opravdu velmi slušné výsledky všech aut z klasického bočního nárazového testu, a to i těch bez hlavových airbagů.
Názor na to, proč nedostala všechna auta stejnou šanci, ať si každý udělá sám. Při pohledu na barvy figurín v Renaultu, ale především u trojice Fiat, Peugeot, Citroën, je zřejmé, že jejich pasivní bezpečnost vůbec není špatná a je dokonce srovnatelná s moderními osobními automobily. Euro NCAP má však tu drzost volat hlasitě po nápravě.
Poněkud zvláštní příchuť má také vítězství Fordu. Transit Custom sice získal jako jediný plný počet hvězdiček, což by mohlo být důvodem ke spokojenosti, pokud ale Euro NCAP skutečně provádělo testy podle aktuální metodiky pro osobní automobily, pak by nás zajímalo, proč má pátou hvězdu, když za ochranu chodců je limitem 60 % bodů a Ford jich nasbíral jen 48 %. V našich komentářích obvykle přikládáme větší váhu důležitější pasivní bezpečnosti a ani tentokrát to nevidíme jinak - 84 a 90 procent za ochranu dospělých a dětí je pro Transit skutečně dobrá vizitka. Pokud by ale NCAP hrálo podle jím nastavených pravidel, dostal by Ford o jednu hvězdu méně.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Ford Transit Custom
Na to, že jde o dodávku s krátkou přídí, dosáhl Transit opravdu hodnotná čísla, každopádně asi bychom neměli zapomínat, že jde o nejnovější auto ve skupině. Senzory zaznamenaly hraniční hodnoty v oblasti stehen při čelním nárazu a stejně tak při prověrce schopností sedačky ochránit krční páteř, jinak ale Fordu nelze vytknout prakticky nic.
Tabulka s klíčovými výsledky Ford Transit Custom
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fordu Transit Custom na stránkách EuroNCAP.
Hyundai H-1
Jen 55 procent za ochranu cestujících vpředu je hodně málo, barvy signalizující hraniční hodnoty při frontálním nárazu a překročení limitních čísel při srážce zezadu ale ukazují, proč tomu tak je. Naopak 75 % za ochranu dětí vůbec nevypadá špatně, ale na celkovém nevydařeném výsledku se jistě podepsaly také body za chybějící náraz na sloup.
Tabulka s klíčovými výsledky Hyundai H-1
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Hyundai H-1 na stránkách EuroNCAP.
Renault Trafic/Opel Vivaro/Nissan Primastar
Výsledek Renaultu je dokonalou ukázkou pokřivené metodiky Euro NCAP. Přestože Trafic, alias Vivaro nebo Primastar dosáhl po srážkách objektivně lepší čísla než Hyundai (58 a 79 % vs. 55 a 75 %), nakonec dostal o jednu hvězdičku méně než korejská H-1. Důvodem je méně elektroniky a horší ochrana chodců. Také zde samozřejmě chybí body za boční náraz na sloup a to citelně - Trafic se ochranou posádky při čelním nárazu stoprocentně vyrovnal Transitu (12,8 bodu) a přesto má jen dvě hvězdičky. Směšné...
Tabulka s klíčovými výsledky Renault Trafic
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Renaultu Trafic/Opelu Vivaro/Nissanu Primastar na stránkách EuroNCAP.
Fiat Scudo/Citroën Jumpy/Peugeot Expert
Pokud hledáte skutečně bezpečnou dodávku, Scuda, Jumpyho a Expera se obávat nemusíte - při čelním nárazu jsou lepší než Transit (13,4 vs. 12,8 bodu). Úředníci ale opět usoudili, že náraz na sloup není nutný, ačkoli při simulaci nehody zboku auto obstálo téměř bez chyb. Špatně dopadla pouze ochrana krční páteře a ani k chodcům není tento vůz zrovna vstřícný.
Tabulka s klíčovými výsledky Fiat Scudo
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fiatu Scudo/Citroënu Jumpy/Peugeotu Expert na stránkách EuroNCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
dnes - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejčtenější články
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
28.11.2024 - Střezte se, EU chce pomoci místnímu automobilovému průmyslu tak, že na svých absurdních plánech nezmění ani ň
28.11.2024 - Čínský luxus hrající si na Maybach i Rolls-Royce ukázal vše. Směšně se nejen jmenuje, udiví i hvězdami v klikách
28.11.2024 - Nařizování elektromobilů v Británii není únosné. Vláda musí ustoupit před dalším zlomem poté, co výrobce připravila o 176 miliard
28.11.2024 - Největší evropský výrobce motorek je na pokraji bankrotu, nedokáže splácet své miliardové dluhy
28.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva