Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: Discovery Sport a Lexus NX králi, Mini a Smart v roli poražených
4.12.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ve druhé šestici aut, kterou si vzal Euro NCAP paškál, nechybí ani Subaru Outback nebo Smart pro dva i čtyři pasažéry.
Co jsme včera slíbili, to dnes plníme. Máme tu tedy druhou část nového kola crash testů Euro NCAP. Zatímco v té první jsme se podívali na zoubek Dacii Logan MCV, Fordu Mondeo, Kie Sorento, Opelu Corsa, Porsche Macan a Volkswagenu Passat, nyní zde pro změnu máme výsledky, jichž dosáhl Land Rover Discovery Sport, Lexus NX, Mini Cooper, Smart ForTwo a ForFour či Subaru Outback.
Jelikož problematice točící se okolo bruselské organizace jsme se velkou měrou věnovali včera, dnešní úvod zkrátíme na minimum. Jen dodáme, že ačkoliv se může zdát, že kategorie zaměřené na ochranu chodců či elektronické berličky bereme na lehkou váhu, není tomu tak. Není od věci, že se Euro NCAP i této problematice věnuje, nemůže ale jejich hodnocení jakkoli prolínat do toho, co bylo po léta obrazem schopnosti vozu odolat nárazu a ničeho jiného. Dělat opak je zavádějící a manipulativní, jistě ne náhodou.
Tuto záležitost ale již opusťme a pojďme se věnovat samotné šestici automobilů, kterou jsme si ponechali na druhé kolo. Stejně jako v tom prvním ji přitom probereme v abecedním pořadí.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Land Rover Discovery Sport
Jako první přichází na řadu nové britské SUV, které hned ve dvou kategoriích dosáhlo nejlepšího hodnocení v rámci celého kola. První z nich je ochrana dospělých, za kterou vůz získal 93 %. Prostoru ke kritice tedy není mnoho, pročež se můžeme rovnou přesunout k ochraně dětí. Za tu si Land Rover odváží 83 procent, přičemž výtka - jak je již v této kategorii obvyklé - mířila hlavně na vyšší pnutí, ke kterému dochází u krčních partií tříletých ratolestí. Co je tím míněno, vám spolehlivě demonstrují přiložená videa mapující hlavně čelní náraz.
Přesunout se můžeme k ochraně chodců, kde je zisk „pouhých“ 69 procent překvapením. Discovery Sport je totiž vybaveno airbagem, který je aktivován ve chvíli, kdy senzory zjistí nevyhnutelnou srážku. V té chvíli dochází k zakrytí čelního okna a tedy i sloupků, které jsou velmi často kritizovány. Zde se přitom s výtkami potkala pouze hrana kapoty. U elektronických berliček pak nemohli komisaři dodat vůbec nic, neboť britské SUV dostalo autonomní brzdy již v základu. Kromě toho byla uznána také přítomnost příplatkového monitoringu jízdních pruhů, výsledkem čehož je 82 procent - tedy, pokud nás paměť neklame, nejvyšší ohodnocení v této kategorii v letošním roce.
Tabulka s klíčovými výsledky Land Roveru Discovery Sport
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Land Roveru Discovery Sport na stránkách Euro NCAP.
Lexus NX
Dostáváme se k japonskému crossoveru, pročež můžeme pokračovat v pětihvězdičkovém duchu. Také Lexus NX je totiž vybaven autonomními brzdami a monitoringem jízdy ve správném pruhu. Obojí je však za příplatek, pročež došlo pouze k uznání prvního zmíněného systému. V kategorii nálepek byl tedy vůz ohodnocen 71 procenty. Dalších 69 % pak získává za ochranu chodců, kde mu ublížila hlavně ostrá hrana kapoty představující zvýšené riziko pro pánev pěších. Mimo to pak opět došlo na kritiku čelních sloupků.
V případě ochrany dospělých, za kterou Lexus získal 82 procent, pak došlo k pozdnímu nafouknutí airbagu při čelním nárazu. Díky tomu se hlava řidiče střetla s tvrdými plochami, což by mohlo vést k životu ohrožujícímu zranění. Japonská automobilka se problémem zabývala a zjistila, že došlo k selhání algoritmu senzorů. Euro NCAP v tomto směru povolilo zopakování testu, kdy již bylo vše v pořádku. Zajímavé ovšem je, že Lexus si nemyslí, že by šlo o bezpečnostní problém. a proto rané modely nesvolá do servisů, z čehož by zejména v Americe mohla kápnout i nějaká ta pokuta či soudní spot. Zvláště pokud dojde k nějakému úmrtí. Spekulace ale nechme být a jen dodejme, že za ochranu dětí byl model NX ohodnocen rovněž 82 procenty.
Tabulka s klíčovými výsledky Lexusu NX
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Lexusu NX na stránkách Euro NCAP.
Mini Cooper 2014
Čtyřhvězdičkový verdikt v případě Mini je asi pro automobilku stejným překvapením, jakým byl pro Opel u nové Corsy. Také zde leží větší část viny na absentující elektronice, zároveň ovšem byla kritizována také menší bezpečnost při bočním nárazu, kdy došlo ke zvýšenému ohrožení hrudníku řidiče. Výsledkem je 79 procent, dalších 73 procent pak Cooper dostal za ochranu dětí. V tomto směru by přitom Mini mělo zpytovat svědomí, neboť hodnocení je nižší než u Dacie Logan MCV. Důvodů je mnoho, zmínit můžeme třeba obtížnou instalaci autosedaček na zadní lavici či absentující informace o deaktivovaném čelním airbagu.
Ani při ochraně chodců Mini zrovna nezabodovalo, což je s podivem, pokud si uvědomíme, že právě kvůli této oblasti byl zvětšen čelní převis. Kromě toho má Cooper aktivní kapotu, i tak ale dosáhl jen na 66 procent. Vinu můžeme jako obvykle najít u lemu kapoty. U bezpečnostních systémů je pak vše zcela jasné, za danými 56 procenty stojí chybějící autonomní brzdy, jež jsou k mání pouze za příplatek, a monitoring jízdních pruhů.
Tabulka s klíčovými výsledky Mini Cooper
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mini Cooper na stránkách Euro NCAP.
Smart ForFour 2015
Jsme u první ze dvou novinek Smartu, přičemž přednost má čtyřdveřový model ForFour. Zajímavé přitom je, že ačkoliv by jeho protaženější příď by měla nabízet více deformačních zón, jeho hodnocení je v kategorii ochrany dospělých nižší než u Smartu ForTwo. Důvodem je vyšší ohrožení hrudníku spolujezdce, pročež tu máme 78 procent. Role se pak neobrací ani u ochrany dětí, což je na jednu stranu jen logické. Čtydveřová verze je totiž může ubytovat i vzadu, kde přece jen již dochází k jiným otřesům než vpředu. Zatížen byl hlavně hrudník tříletých ratolestí, hodnocení tak činí 77 %.
Ochrana chodců je však již doménou Smartu ForFour, neboť vůz nepředstavuje žádné výraznější nebezpečí ani pro hlavu, ani pro pánev či nohy pěších. A to i za stavu, kdy rovněž byla kritizována hrana přední kapoty a čelní sloupky, což přineslo 65 %. U elektronických berliček pak 56 procent není překvapením, neboť autonomní brzdy nejsou k mání a příplatkový monitoring jízdních pruhů nebyl uznán.
Tabulka s klíčovými výsledky Smartu ForFour
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Smartu ForFour na stránkách Euro NCAP.
Smart ForTwo 2015
Menší z novinek Smartu je na tom v rámci výbavy naprosto stejně jako větší provedení ForFour. Překvapením proto není 56 procent dosažených v kategorii elektronických berliček. Spíše se proto zaměříme na zbývající kritéria, přičemž začít můžeme ochranou chodců. Ta byla ohodnocena 82 procenty, což je lepší výsledek než u Mini či Opelu Corsa. Kritikou tak testovací komisaři vcelku šetřili, drobné výtky směřovaly víceméně jen k vyššímu ohrožení hrudníku řidiče. Mimo to pak bylo poukázáno na fakt, že při bočním nárazu se překážka ocitla poměrně blízko hlavy figuríny, z čehož vznikly pochyby o pevnosti konstrukce. Samotné výsledky však nic nebezpečného neukázaly.
Za ochranu dětí pak Smart ForTwo obdržel 80 procent, což vůbec není špatné hodnocení. Je však třeba dodat, že dosaženo jej nebylo na základě dynamického testování, ale pouze s ohledem na výbavu. To ale již není případ u ochrany chodců, kde nebezpečnými byly shledány jak čelní sloupky, tak i lem kapoty. Smart si tak odváží pouhých 56 procent, což je druhým nejnižším výsledkem v rámci tohoto kola.
Tabulka s klíčovými výsledky Smartu ForTwo
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Smartu ForTwo na stránkách Euro NCAP.
Subaru Outback
Japonec až na konec, říká se. To ovšem neznamená, že by Outback byl tím nejhorším vozem v klání. Právě naopak patří k těm lépe hodnoceným, přičemž v rámci ochrany chodců dosáhl na 70 procent, což je lepší výsledek, než jaký jsme mohli zaevidovat u Volkswagenu Passat. A to přesto, že kritika rovněž mířila na hranu kapoty motoru a čelní sloupky. V rámci elektronických berliček se ovšem již Subaru před německým vozem muselo sklonit, i když jen o malý chloupek. Na 73procentní hodnocení má přitom velký vliv autonomní brzdění a monitoring jízdních pruhů, což jsou sice systémy příplatkové, uznány však byly.
Ochrana dospělých i dětí je však již plně na úrovni německého modelu, pročež tu máme 85 procent, respektive 87 %. Kritikou se tak opětovně šetřilo, směřována byla hlavně na vyšší tlak, kterému je vystaven hrudník a šíje tříletých dětí. Tím ale s reporty Euro NCAP nejspíše pro letošek končíme, další kolo by se totiž mělo odehrát až na počátku příštího roku.
Tabulka s klíčovými výsledky Subaru Outback
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Subaru Outback na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před 2 hodinami - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před 3 hodinami - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 5 hodinami - Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před 6 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva