Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily

Celkem osm vozů poslali čerstvě „proti zdi” u EuroNCAP. Najdeme mezi nimi i Dacii Duster a elektrické Mitsubishi. Jak novinky dopadly?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Ostatní

Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily

24.2.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Celkem osm vozů poslali čerstvě „proti zdi” u EuroNCAP. Najdeme mezi nimi i Dacii Duster a elektrické Mitsubishi. Jak novinky dopadly?

Poprvé v historii našeho magazínu vám přinášíme podrobný přehled nových crash testů EuroNCAP, a tak zatím nemáme na co navázat. Nejnovější výsledky vám ale představíme ve všech detailech a stejně se zachováme i vždy v budoucnu, když se u NCAPu rozhodnou něco zlikvidovat.

V nejnovějším „demoličním derby” si daly dostaveníčko BMW X1, Citroën C-Zero, Dacia Duster, Hyundai ix20, Mitsubishi ASX, Mitsubishi i-MiEV, Nissan Juke a Peugeot iOn. Pro nás z nich budou velmi zajímavé nejméně tři resp. pět - prodejní megahit Dacia Duster, tak trochu český klon Kiy Venga jménem Hyundai ix20 a vůbec první elektromobil v testu, Mitsubishi i-MiEV a spolu s ním jeho francouzské klony Citroën C-Zero a Peugeot iOn. A ne všechny dopadly v této zkoušce zrovna nejlépe, alespoň dle současné metodiky.

Hyundai ix20 ovšem zazářilo pěti hvězdičkami, kterých dosáhly jen tři další vozy v testu. i-MiEV je na tom o něco hůře s hvězdami čtyřmi, když ztrácel hlavně při ochraně chodců a zázrakem není ani míra ochrany posádly. Daleko nejhoršího výsledku se třemi hvězdami pak dosáhla Dacia Duster, když zaznamenala jen tři hvězdičky. Že jste to od „levného rumunského křápu” čekali? Neunáhlujte se, Dacia totiž dosáhla solidního výsledku z hlediska ochrany dospělé i dětské posádky při nárazech zepředu i z boku. Rádi ji sice nebudou mít chodci, ale nejvíce bodů ztratila z kvůli omezené elektronické bezpečnostní výbavě - nemá ve standardu ESP a na nezapnutý pás upozorňuje pouze řidiče.

Jakkoli nechceme bagatelizovat pozitivní přínos těchto prvků pro bezpečnost automobilů, s crash testem jako takovým nemají absolutně nic společného. Auto se při nárazu do pevné překážky „rozštípe” úplně stejně, i když bude vybaveno ESP a připomínač nezapnutých pásů bude křičet o sto šest. Doplnění metodiky EuroNCAP o hodnocení přítomnosti těchto prvků ve standardní výbavě je naprosto scestné a popírá nejen srovnatelnost dnešních testů (výsledek Dusteru v samotné nárazové zkoušce je lepší než u Mitsubishi i-MiEV), ale i srovnatelnost současných zkoušek se staršími. Z výsledků je holt třeba vybrat si jen pro vás podstatné údaje, vypovídací hodnota samotných hvězdiček je dnes velmi omezená.

Ale pojďme se podrobněji podívat na všechny testy. Úvodem vám nabízíme stručný přehled všech výsledků, níže si podrobněji projdeme jeden test po druhém.

Celkový stručný přehled


Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 1 - Celkovy prehled vysledku
Výsledky posledních crash testů stručně a jasně

BMW X1

Překvapivě úspěšné bavorské SUV příliš mnoho krásy nepobralo, a tak vypadá trochu jako po nárazu do pevné překážky hned co vyjede z výroby. Ale o to lépe je připraveno na crash test, který zvládlo lépe než jakýkoli jiný z poslední testované osmičky. Pět hvězd je v takovém případě samozřejmostí, ale čím jich X1 dosáhla?

Především prostor pro posádku je při čelním nárazu velmi stabilní, A-sloupek se posunul o pouhých 5 mm. Při čelnim nárazu jsou dobře (nejlepší hodnocení dle NCAP) chráněna těla osob všemožných velikostí a pouze ochrana hrudníku a holení je hodnocena jako adekvátní (druhé nejlepší). Při bočním nárazu byla ochrana všech částí těla hodnocena nejlepší známkou.

Při bočním nárazu do úzké překážky byla ochrana hrudníku hodnocena jen jako marginální (průměrné třetí hodnocení z pěti celkem), stejně tak ochrana krku při nárazu zezadu.

Ochrana dětí byla hodnocena jako téměř dokonalá, když zejména za ochranu dětí do půl roku věku získal vůz absolutní hodnocení. V případě chodců byla nadprůměrně hodnocena ochrana v místech obvyklého kontaktu s hlavou či nohama, střední část získala naopak nula bodů. Z elektronických pomocníků je X1 standardně vybavena ESP a upozorněním na nezapnuté bezpečnostní pásy pro všechna sedadla.

Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 2 - BMW X1 01
Tabulka s klíčovými výsledky BMW 1

Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 3 - BMW X1 02Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 4 - BMW X1 02Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 5 - BMW X1 03Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 6 - BMW X1 04Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 7 - BMW X1 05Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 8 - BMW X1 06
Záběry s následky jednotlivých testů

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP

Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MiEV a Peugeot iOn

U EuroNCAP jsou si vědomi toho, že všechny tři zmíněné elektromobily jsou konstrukčně totožné, a tak jsou i jejich výsledky v nárazových testech prezentovány společně.

Co se týče ochrany dospělé posádky, odhalila kontrola po čelním nárazu fakt, že hned několik částí vozu dosáhlo limitu své odolnosti proti podobnému zatížení. Prostor pro posádku by označen za nestabilní a vůz by nemusel dostatečně odolat nárazu při vyšší rychlosti. Proto také výsledky testu nejsou zrovna optimální - ochrana většiny části těla byla označena jen jako marginální, přičemž ohroženy byly i kotníky a chodidla řidiče kvůli masivnímu poškození podlahy vozu. Části palubní desky byly pro změnu nebezpečné pro kolena a stehna řidiče i spolujezdce.

Při bočním nárazu se dveře vozu otevřely, ale ochrana posádky zůstala nejhůře adekvátní v případě hrudníku. Při bočním nárazu do úzké překážky byl ale hrudník zasažen více a jeho ochrana byla označena nejhorším hodnocením. Náraz zezadu naopak vysloužil ohraně krku nejvyšší hodnocení.

Co je u elektromobilu podstatné, náraz nezpůsobil žádné problémy prvkům elektrickému pohonu a zejména akumulátory zůstaly řádně izolovány od karoserie vozu.

U ochrany dětí se i-MiEVu resp. C-Zero dařilo nejlépe s tříletým pasážerem, za jehož ochranu získaly tyto vozy maximální hodnocení. Ochrana chodců zůstává průměrná hlavně kvůli slabší ochraně nohou a hlavy. Také pro malé ekektrifikanty je standardem ESP a signalizace nezapnutých pásů na všech sedadlech.

Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 9 - Mitsubishi i-MiEV 01
Tabulka s klíčovými výsledky všech tří malých elektromobilů, zde pod hlavičkou Citroënu

Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 10 - Mitsubishi i-MiEV 02Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 11 - Mitsubishi i-MiEV 03Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 12 - Mitsubishi i-MiEV 04Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 13 - Mitsubishi i-MiEV 05Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 14 - Mitsubishi i-MiEV 06
Záběry s následky jednotlivých testů

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP

Dacia Duster

Prostor pro posádku zůstal v Dusteru při čelním nárazu stabilní, pouze páté dveře se při nárazu otevřely, což přineslo vozu jistou penalizaci. Při tomto nárazu si nejhorší hodnocení odnesla ochrana hrudníku, která byla shlédana jako marginální (průměrné hodnocení), stejně byla hodnocena i ochrana řidičových nohou, které se v některých případech mohou dostat do kontaktu s palubní deskou. U spolujezdce podobný problém shledán nebyl.

Boční náraz vedl k otevření bočních dveří, ochrana posádky ale zůstala nejhůře adekvátní. Naopak u bočního nárazu do úzké překážky k otevření dveří nedošlo, zato ohrožení hrudníku již bylo akutní - vůz nabídl pouze slabou (druhé nejhorší hodnocení) ochranu. Ochrana krku při nárazu zezadu byla shlédána průměrnou, tedy hantýrkou NCAP marginální.

V ochraně dětí Duster skóroval, když nabídl maximální možnou ochranu pro jedenapůlroční dítě, naproti tomu pro srážku s chodcem je Duster vyloženě nevhodný (pokud nechcete někoho zabít...), když za „přívětivosti” k nohám a tělu chodce nedostal vůz ani bodík. Elektronické pomocníky jsme již komentovali, vůz nemá ve standardu ani ESP, ani hlásiče nezapnutí pásů pro kohokoli jiného krom řidiče, za což dostal body dolů a připsal si na první pohled nevalný výsledek. Reálně ale při nárazové zkoušce vykazuje solidní hodnocení.

Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 15 - Dacia Duster 01
Tabulka s klíčovými výsledky Dacie Duster

Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 16 - Dacia Duster 02Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 17 - Dacia Duster 03Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 18 - Dacia Duster 04Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 19 - Dacia Duster 05Crash testy: Dacia Duster, Hyundai ix20 a první elektromobily - 20 - Dacia Duster 06
Záběry s následky jednotlivých testů

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.