Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: Nissan X-Trail a Mercedes V uspěly, Cactus méně
3.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německá dodávka v nových testech využila pravidel a pochlubit se může nejvyšším hodnocením. Citroënu ublížila snaha o co nejnižší cenu.
Pozornost celého motoristického světa je nyní upřena na pařížský autosalon, kde je postupně odhalována jedna novinka za druhou. My se ovšem na malou chvíli přeneseme z města nad Seinou do sousední Belgie, kde sídlí organizace Euro NCAP. Ta zveřejnila výsledky nového kola nárazových testů, jichž se zúčastnil Citroën C4 Cactus, Mercedes-Benz třídy V a Nissan X-Trail. Německý i japonský vůz přitom z „klání“ odešly bez ztráty květinky, chlubit se mohou pro marketingové oddělení důležitými pěti hvězdičkami. Oproti tomu francouzská značka bude muset propagaci i nadále stavět na netradičním designu.
Jakékoliv jiné hodnocení než to zaměřené na bezpečnost ale nyní nechme stranou, koneckonců Citroënu C4 Cactus jsme se podrobně věnovali v našem testu. Než ovšem přikročíme k výsledkům jednotlivých vozů, jen v rychlosti zrekapitulujme pravidla, která Euro NCAP používá. Ta se pro letošek změnila, přičemž větší váha než dosud je kladena hlavně na kategorii elektronických berliček a nálepek. Proto ostatně platí, že pokud daný model nedisponuje autonomními brzdami, na pět hvězd může rovnou zapomenout.
Tuto záležitost jsme ovšem dostatečně zmapovali v našich předchozích zprávách, dnes bychom tak mohli rovnou přejít k samotným automobilům. Ještě předtím však musíme zmínit dvojí metr Euro NCAP, který byl uplatněn na novinku třícípé hvězdy. Třída V totiž spadá do kategorie dodávek, u kterých prozatím autonomní brzdy nejsou vyžadovány. Díky tomu získal Mercedes v kategorii asistentů plných 85 procent - u jednotlivých položek je na tom ale hůře než Cactus, který obdržel pouze 56procentní hodnocení.
Opětovně je tedy zřejmé, že u každé zpraávy Euro NCAP musíme číst více mezi řádky než to, co nám bruselská organizace ve výsledku říká. Znovu proto chceme apelovat na zavedení jednotných pravidel, která by navýšila kredibilitu výsledků. Máme ovšem takový pocit, že vyslyšeni nebudeme, a proto raději vyražme za jednotlivými vozy, které si dle našeho dobrého zvyku probereme v abecedním pořadí.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Citroën C4 Cactus
Francouzský crossover se dostává na řadu jako první, přičemž ještě předtím, než přikročíme ke konkrétním výsledkům, musíme nahlédnout do zákulisí. Cactus je na většině evropských trhů prezentován jako vůz zaměřený na méně movitou klientelu (Česká republika je zřejmě jedinou zemí, kde je tato novinka uváděna i naceněna jako stylovka), čemuž automobilka přizpůsobila také výbavu. Po autonomních brzdách, monitoringu jízdy ve správném pruhu nebo detekci aut ve slepém úhlu budete tedy v ceníku pátrat marně. Nikoliv jen v rámci standardní výbavy, ale také v případě té doplňkové.
S ohledem na toto rozhodnutí a v úvodu citovanou změnu pravidel je tak asi jasné, že pět hvězd Cactus nemohl získat, ani kdyby odboráři Citroënu zablokovali celou Brusel. Za kategorii nálepek si tak odváží pouhých 56 procent, což je nejnižší hodnocení v rámci tohoto kola testů. Obdobně je pak na tom i ochrana dospělých (82 %) a dětských pasažérů (79 %), kdy v prvém případě bylo vozu vytknuto větší ohrožení hrudníku spolujezdce při čelním nárazu a řidiče při bočním nárazu. U dětí pak problém spočíval ve větším riziku, jakému byl vystaven hrudník a krk při čelním nárazu.
Opomenout pak nesmíme ani hodnocení ochrany chodců, za které Cactus získal 80 procent, tedy pro změnu největší příděl v rámci tohoto kola. Velebena přitom byla vyhlazená hrana kapoty, naopak kritizována byla příliš tvrdá spodní část rámu čelního okna. Problémem kupodivu nebyly ani střešní ližiny, u kterých jsme se obávali jistého nebezpečí vůči hlavě chodců. Ti však při rychlostech do 64 km/h tak vysoko nevyletí.
Tabulka s klíčovými výsledky Citroënu C4 Cactus
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Citroënu C4 Cactus na stránkách Euro NCAP.
Mercedes-Benz třídy V
Druhým „pánem na holení“ je německá dodávka, která, jak jsme zmínili, využila pravidel beze zbytku, a proto se může pochlubit opravdu působivým hodnocením. Do něj navíc ještě promlouvají tituly, jaké třícípá hvězda získala za celou řadu bezpečnostních systémů v minulých letech. Je tedy téměř na místě se ptát, proč automobilka vůbec posílala do Bruselu skutečné vozy na zničení. Pomalu stačilo zaslat e-mail s výčtem jednotlivých prvků bezpečnostní výbavy a bylo by hotovo. Tím však nechceme kritizovat značku nebo novou třídu V, ale opět jen a pouze organizaci Euro NCAP.
Od komentářů se ale znovu přesuňme k výsledkům, které vozu v rámci ochrany dospělých přisuzují 93 procent, tedy nejlepší hodnocení v tomto kole. To samé pak platí také o dětských cestujících, kteří jsou chráněni na 87 procent, stejně tak ovšem třída V zvítězila v kategorii nálepek (85 %). V tomto směrů jí prospěla ona výjimka z pravidel, jinak za přítomnost stabilizace, upozornění na nezapnuté pásy a asistenta umožňujícího nastavení maximální možné rychlosti získala méně bodů než třeba předchozí Citroën C4 Cactus.
Opravdovým problémem je ale pro testovací komisaře oblast ochrany chodců, za kterou třícípá hvězda získala jen 67 procent. Vytknuto jí přitom bylo prakticky vše od příliš ostrého lemu kapoty přes tvrdý samotný plech až po „nepřátelský“ rám čelního okna. Je však třeba dodat, že čím vůz nepotěší chodce a tím de facto Euro NCAP, z toho bude profitovat hlavně posádka uvnitř.
Tabulka s klíčovými výsledky Mercedesu třídy V
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mercedesu třídy V na stránkách Euro NCAP.
Nissan X-Trail
Dostáváme se k japonské novince a tedy závěru tohoto kola testů. I tentokrát přitom můžeme „vypíchnout“ jednu konkrétní záležitost, a sice ony autonomní brzdy. Nový X-Trail je jimi vybaven, stejně jako třeba monitoringem jízdy ve správném pruhu. Za oboje tak získává body, které hodnocení v kategorii nálepek zdvihají na 75 procent. To sice oproti Mercedesu není žádné terno, Nissan ovšem nemohl stavět na žádných kličkách. A proto s přehledem překonává Citroën devatenáctiprocentním rozdílem.
Špatně si však novinka Nissanu nevede ani v dalších kategoriích. Za ochranu dospělých cestujících X-Trail získal 86 procent, přičemž kritiky se dočkalo jen vyšší riziko ohrožení hrudníku při čelním nárazu. Při srážce boční však již nebezpečí jako třeba v Cactusu nehrozí, v případě ochrany dětí pak s ohledem na 83procentní hodnocení opětovně nemáme pomalu o čem mluvit. Výtka směřovala jen k jistému tlaku vyvíjenému při havárii na krční partie u tříletých ratolestí.
Dále pak Nissan zaválel i při ochraně chodců, za kterou obdržel 75 procent, tedy jen o chlup méně než Citroën. Za ochranu nohou pěších přitom obdržel stejný počet bodů jako francouzský crossover, vůči pánvi je však již hrana jeho kapoty o trochu nebezpečnější. To samé pak můžeme prohlásit o riziku spojeném s úrazem hlavy, která by mohla dopadnout na příliš tvrdé přední sloupky a rám čelního okna. To je ale pro dnešek od Euro NCAP vše.
Tabulka s klíčovými výsledky Nissanu X-Trail
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Nissanu X-Trail na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před hodinou - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před hodinou - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 2 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 3 hodinami - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 5 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 12:35 - HondaMan
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 11:57 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus