Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: BMW i3, Ford EcoSport, Mazda 3 2014, Peugeot 308 a dalších 7 statečných
27.11.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) NCAP si nově podal rovnou 11 aut, včetně repete Citan. Ten si polepšil hlavně v kategorii nálepek.
Přehled kapitol
Máme tu nové kolo crash testů Euro NCAP. Zapojeno do něj tentokrát bylo hned 11 modelů, díky čemuž se budeme snažit úvod co nejvíce zkrátit - přece jen, čtiva dnes bude dost i bez něj. Než se však k jednotlivým vozům dostaneme, nesmíme opomenout jednu anomálii, a to velký výskyt čtyřhvězdičkového ohodnocení. Získalo jej totiž BMW i3, Ford EcoSport, Mercedes-Benz Citan, Nissan Note a Volkswagen T5. Tedy skoro půlka celé skupiny.
Samozřejmě, již delší dobu proklamujeme, že hvězdičky pro nás nejsou tolik podstatné, o bezpečnosti totiž daleko více vypovídá výše procent, na kterou testovaná vozidla dosáhnou v jednotlivých kategoriích. Nicméně k podobnému stavu v novodobé historii ještě nedošlo a tak jsme se okamžitě podívali důvodu na zoubek. A asi nepřekvapí, že výtky mají komisaři Euro NCAP hlavně u kategorie nálepek.
Tím nechceme naznačit, že by ikonky poukazující na nezapnutý bezpečnostní pás byly naprosto zbytečné. Rozhodně však nepřispějí k vaší bezpečnosti takovým způsobem jako třeba čelní deformační zóny nebo ocelové nosníky zakomponované do dveří. Stejně jako vás asi za volantem nezachrání před zraněním kapota motoru opatřena pyrotechnickým zdvihem.
Z výše zmíněného odstavce je zřejmé, že testeři měli zásadní problémy také s kategorií ochrany pěších. To platí především na Mercedes-Benz Citan, který se do rukou Euro NCAP vydal již podruhé a opětovně příliš nezazářil. I když abychom byli upřímní, pak jednoznačným propadlíkem stávajícího kola je Volkswagen T5, který ani v jedné kategorii nepřekročil 80 procent.
Tím bychom ale naše souhrnné povídání mohli ukončit a raději se podívat na jednotlivé testy. Jak je přitom naším zvykem, vezmeme si testované automobily na paškál pěkně v abecedním pořádku. Začínat i končit tedy budeme čtyřhvězdičkovými vozy, zatímco pětihvězdičkový Ford Tourneo Connect, Infiniti Q50, Maserati Ghibli, Mazdu 3, Mitsubishi Outlander PHEV a Peugeot 308 najdete někde uprostřed.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
BMW i3
Výsledek prvního elektromobilu mnichovské automobilky bude asi pro vedení BMW zklamáním. Přeci jen, značka do jeho vývoje investovala nemalé peníze, z nichž velká část šla na karbonové komponenty. Ty měly zaručovat nebetyčnou pevnost a tuhost, ve výsledku však i3 získalo v rámci čelních testů jen 86 %. V lehčím ohrožení se totiž ocitl hrudník řidiče, ve větším pak jeho levá noha. Při bočním nárazu pak neobstála ani ochrana krku při navrácení těla do sedadla.
Při ochraně dětských pasažérů ale již BMW obstálo s 81 procenty mnohem lépe, extrémní nedostatky tak testeři Euro NCAP opravdu shledali jen u posledních dvou kategorií. Značné nebezpečí totiž podle nich představuje čelní hrana kapoty, některé její prostřední části lze pak rovnou nazvat smrtícími. To asi bude také případ absence nastavitelného omezovače rychlosti, což pochopitelně říkáme se značnou nadsázkou. Na druhou stranu, taková absence asistenta upozorňujícího na nezapnuté zadní pásy je již v současnosti při jasně rozdaných kartách docela tristní.
Tabulka s klíčovými výsledky BMW i3
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu BMW i3 na stránkách Euro NCAP.
Ford EcoSport
EcoSport je jedním z amerických modelů, které Ford přiváží na Starý kontinent. Nutné tak bylo přepracování některých oblastí, jinak by vůz nezískal homologaci, modrý ovál však při tomto přerodu očividně zapomněl na prvky, které jsou nutné k zisku nejvyššího populárního ohodnocení Euro NCAP. V rámci ochrany dospělých a dětských pasažérů k tomu přitom EcoSport měl pěkně našlápnuto, neboť v prvním případě získal dokonce 93 procent. Tedy třetí nejlepší výsledek v rámci všech momentálně testovaných modelů.
Ochrana dětí již byla hodnocena trochu nižšími 77 procenty, neboť problém vyvstal při čelním nárazu u ratolestí sedících po směru jízdy. Jejich ochrana totiž nebyla dostatečná. Ve všech ostatních ohledech ale již Ford prošel. To ale nelze říci o ochraně chodců a asistenčních systémech, kde výtky směřovaly na stejná místa jako u BMW. Tedy na lem kapoty nebo absenci připomínače nezapnutých zadních pásů a nastavitelného omezovače rychlosti.
Tabulka s klíčovými výsledky Fordu EcoSport
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fordu EcoSport na stránkách Euro NCAP.
Ford Tourneo Connect
Stejně jako je překvapivé, že BMW i3 nezískalo pět hvězd, tak se můžeme divit, že Ford Tourneo Connect je v kapse má. Čísla ale v tomto případě hovoří jasně. Za ochranu dospělých si MPV odnáší 94 procent, což v rámci tohoto kola crash testů překonal pouze jeden vůz. V případě čelního či bočního nárazu tak u této kategorie neevidujeme jedinou výtku, což de facto platí také o ochraně dětských pasažérů. Dosažených 85 procent je totiž rovněž druhým nejlepším hodnocením.
V rámci ochrany chodců pak asi při pohledu na danou karoserii nebude šokem, že pár výhrad testeři našli, a to zejména na hraně kapoty a v jejich zadních rozích. Rovněž neprošly ani spodní rohy čelního okna, což znamená zisk 62 procent. V případě asistenčních systémů je ale již vše v pořádku, i když zrovna u MPV zaměřeného na převoz pasažérů bychom upomínku nezapnutých zadních párů čekali. Veškeré další systémy vyžadované Euro NCAP ale již nechybí, proto 70 %.
Tabulka s klíčovými výsledky Fordu Tourneo Connect
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fordu Tourneo Connect na stránkách Euro NCAP.
Infiniti Q50
Infiniti to od nás v posledních článcích docela schytávalo, v případě ochrany cestujících ale důvod k výtkám zavdá jen stěží. Ve všech čtyřech kategoriích totiž dosáhlo velmi vyrovnaných výsledků, to ovšem neznamená, že by vše šlo bez výtek. Kupříkladu po bočním nárazu bylo zjištěno, že airbagy se vyfukují příliš rychle, a tak k nějakému tomu zranění dojít může. Infiniti si proto dokonce vyžádalo veškeré výsledky, aby mohlo svůj sedan opravit (či spíše upravit?) a následně boční nárazy absolvovat znovu, a to přesto, že se v rámci ochrany dospělých pyšní relativně dobrými 86 procenty. Někdo holt výrobu automobilů bere vážněji než jiný.
Ochrana dětí pak byla stejně jako u předchozího Fordu hodnocena 86 procenty, přičemž žádná zásadní kritika nepadla. To ale opětovně nelze říci o lemu čelní kapoty nebo spodních okrajích předního okna, za která hodnocení ochrany chodců kleslo na 67 %. Na nutnost všemožných nálepek ale již bylo Infiniti dokonale připraveno, díky čemuž si připsalo 81 procent.
Tabulka s klíčovými výsledky Infiniti Q50
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Infiniti Q50 na stránkách Euro NCAP.
Maserati Ghibli
Luxusní italský sedan si testeři Euro NCAP zcela jistě užili, přestože k dispozici měli verzi s dieselovým motorem, která tak krásně nezpívá. Ochranu ale dozajista poskytuje stejnou jako benzinová verze. A v případě dospělých není malá, neboť dosažených 95 procent je nejlepším výsledkem stávajícího kola. Kupodivu i v této oblasti najdeme pár kritických míst, z nichž nejzásadnější je zhoršená ochrana krku a páteře při „pohavarijním” návratu těla do sedadla. S ochranou dětských pasažérů je pak Maserati více na štíru, i když svým způsobem nejde o vadu v pevnosti karoserie. Komisařům totiž nejvíce vadila špatná informovanost o deaktivaci čelního bezpečnostního pásu.
V rámci ochrany chodců ale již nemáme prakticky co dodat, neboť větší nebezpečí představuje pouze spodní část čelního okna. Kapota motoru je ale již v pořádku, stejně jako italskému vozu nechybí všechny asistenční systémy. Díky tomu si v první zmiňované kategorii odváží 74 procent, což je dalším prvenstvím v tomto kole testů, za elektroberličky pak Ghibli dostalo procent 81.
Tabulka s klíčovými výsledky Maserati Ghibli
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Maserati Ghibli na stránkách Euro NCAP.
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 5 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva