Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: Audi A6, BMW X3, Hyundai i40, VW Jetta ad.
25.8.2011 | Miro Mihálik, Petr Miler | Přidat příspěvek
Rovnou deset aut tentokrát nabourali U Euro NCAP. Výsledky ale více než na cokoli jiného ukazují na limity metodiky současných crash testů.
Přehled kapitol
Po takřka tradičním tříměsíčním půstu u Euro NCAP znovu rozjeli své bourací kladivo. Po únorové osmičce v čele s Dacií Duster a květnové šestce vedené novým Focusem tentokrát prověřili rovnou desítku aut a my vám z této demolice pochopitelně podáme informačně (ale možná nejen informačně...) vyčerpávající zprávu.
Obětí zdi plechových nářků se tentokrát staly vozy Audi A6, BMW X3, Citroën DS5, Hyundai i40, Chevrolet Aveo, Chevrolet Orlando, Kia Picanto, Opel Ampera, VW Golf Cabriolet a VW Jetta, což je vskutku pěkný zástup očekávaných automobilových novinek. Obecně nejvíce očekávané budou jistě výsledky nového Hyundai i40, který nedávno velmi příjemně překvapil v našem redakčním testu a snad nebudeme předbíhat událostem, když konstatujeme, že ani v nárazové zkoušce nezklamal. Mezi vozy pro náročnější sklidí nejvíce zájmu nové Audi A6, které si snad selhání v tomto ohledu ani nemůže dovolit. Jistě zajímavý bude pohled na výsledky nového VW Jetta a hodně pozornosti očekáváme i v případě Kiy Picanto, jež se čerstvě představila v třídvéřovém provedení. Ani poslední dva jmenované vozy ale v testu zrovna nepropadly.
On totiž nepropadl nikdo, což je na jednu stranu pozitivní zpráva. Než se ale dostaneme k samotným výsledkům, musíme na druhou stranu zapět tradičně smutnou píseň na téma zvrácenosti současné metodiky crash testů Euro NCAP. Jejich hvězdičkové hodnocení totiž zcela ztratilo svou vypovídací schopnost, když činovníci této organizace po záplavě pětihvězdičkových výsledků „vylepšili” hodnocení o aspekty, které se schopností vozu odolat nárazu do jakékoli překážky vůbec nesouvisí. Dnes tedy vozy získávají resp. ztrácejí body nejen za to, jak jsou ve skutečnosti odolné vůči nárazu, ale i za to, jestli vám zapípají na šťastnou cestu, když vyrazíte nepřipoutaní, nebo vám vesele zablikají kontrolkou systému elektronické stabilizace, když si to šinete do nejbližšího stromu.
Tato změna nejenže ve výsledku vůbec nic nezměnila (máme tu deset testů a podívejte se na jejich hvězdičkové hodnocení), ale dokonce testy znepřehlednila. Že odstranila jejich srovnatelnost s minulostí ještě až tak nebolí, ale že je nám jakožto méně bezpečný vůz (čtyři hvězdy) překládána Kia Picanto, i když v samotné nárazové zkoušce dosáhl lepšího výsledku než Opel Ampera (ten má hvězd pět) prostě nebereme. Důvodem je jen to, že Picanto nemá na většině trhů v základu ESP, což vám ale při samotném nárazu - a teď se omlouváme za morbidní rétoriku - bude platné jak mrtvému zimník. Picanto jinak dosáhlo obdobného hodnocení v samotném nárazovém testu jako BMW X3 a to jistě není špatná vizitka, jakkoli bychom raději bourali v X3...
Když se k tomu všemu přidá takřka hysterický komentář šéfa NCAPu van Ratingena na téma nepřítomnosti ESP ve výbavě Picanta zprostředkovaně děkující absurdnímu nařízení Evropské unie, které jej učiní standardní výbavou (rozumějte příplatkovou výbavou, kterou ale nemůžete nemít, i když ji nechcete) všech aut bez ohledu na třídu, ukazuje to na ztrátu soudnosti vedení NCAPu v plné nahotě. Vedení organizace si sice je vědomo poněkud zvláštních výsledků posledních testů, poučení z vlastních chyb ale nečekejte - nároky pro další rok budou vyšší jen skrze požadavek na mírnější následky nárazu pro chodce (pět hvězd získá jen vůz s vyšším než šedesátiprocentním hodnocením z hlediska ochrany chodců, z této sady vozů by jej tedy nezískal ani jeden...), což je opět něco, co s pasivní bezpečností samotného auta pro posádku vůbec nesouvisí. Příští rok se tedy bude většina aut jevit méně bezpečná než většina letošních, i když realita bude možná přesně opačná nebo přinejmenším stejná.
Jako vždy tedy musíme dodat: ignorujte matoucí hvězdičková hodnocení a soustřeďte se jen na výsledky dílčích testů, které jediné ještě říkají, co mají. U každého zkoušeného vozu je máte k dispozici nejen v podobě našeho komentáře, ale i v přehledné tabulce, a tak snad nebude problém se v nich zorientovat.
Dost bylo slov na úvod, jdeme na věc. Jako vždy se nejprve podíváme na stručný přehled všech nejnovějších výsledků a poté si podrobněji projdeme jeden test po druhém.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Audi A6
V Audi mohou být na první pohled s výsledkem nárazové zkoušky nového modelu A6 spokojeni - testovací figuríny si neodnesly žádné šrámy, které by stály za řeč. Podle závěrečné zprávy za to v případě ochrany dospělých cestujících mohou senzory v předních sedadlech, které dokážou zaregistrovat pozici řidiče vůči volantu, z toho vyhodnotit velikost jeho postavy a následně přizpůsobit nafouknutí airbagu i přitažení bezpečnostního pásu vybaveného omezovačem napínací síly.
V případě čelního nárazu je (pro cestující vpředu i jejich hlavy) vše v pořádku. Pokud si to někdo vyzkouší v praxi v podobné situaci, rovněž by si neměl stěžovat ani na poranění kolen nebo stehenních kostí bez ohledu na svou postavu.
Při nárazu zboku Audi potvrdilo výsledek a senzory opět vykázaly dobré hodnoty, nicméně za plný počet bodů to nebylo. Došlo k uvolnění a pootevření dveří, což by se podle Euro NCAP stát nemělo. Ke značnému zatížení hrudníku řidiče došlo při bočním nárazu na sloup, naopak bez připomínek se obešla ochrana krční páteře při ráně zezadu.
Plné body bere Audi A6 rovněž za ochranu dětí, testovacím komisařům se ovšem nelíbilo, že piktogram upozorňující na nutnost vypnout čelní airbag spolujezdce při instalaci dětské sedačky otočené proti směru jízdy nebyl dostatečně jasný a nezdůrazňoval možné nebezpečí.
Při ochraně chodců Audi A6 dopadlo nevalně a Euro NCAP upozorňuje, že od příštího roku, kdy začnou platit přísnější pravidla, by to významně zmenšilo celkový počet bodů. Natolik, že by Audi nezískalo plný počet hvězdiček. Na adresu nárazníku zazněla pochvala, jenže problematická se ukázala hrana přední kapoty i větší část kapoty samotné. Náraz umí adekvátně pohltit pouze střední část.
Mezi elektronické systémy Audi A6 patří standardně dodávaný elektronický stabilizační program nebo systém upozorňující na nezapnuté pásy. Omezovač rychlosti v tomto konkrétním modelu (2,0 TDI) chyběl.
Tabulka s klíčovými výsledky Audi A6
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP.
BMW X3
Ani v BMW nebudou vzpomínat na oficiální nárazový test Euro NCAP ve zlém. Nová X3 si odnáší plný počet hvězdiček a nepatří ani mezi vozy, které by měly s pravidly pro rok 2012 nějaký vážnější problém.
Výsledek říká, že prostor pro cestující zůstal při čelním nárazu opět stabilní. Podle senzorů zaznamenávajících přetížení by vůz ochránil kolena i stehenní kosti obou cestujících vpředu a X3 předvedla, že stejnou úroveň bezpečí by nabídla pasažérům bez ohledu na typ jejich postavy a pozici sedadel.
Toto SUV maximálně skórovalo při klasickém bočním nárazu, významně horší (doslova slabé) by to ovšem bylo pro hrudník při bočním nárazu na sloup. Podle výsledků by byla ochrana krční páteře při nárazu zezadu jen průměrná.
Téměř radost z bourání by mohla mít děcka. Ty do tří let ochrání X3 perfektně a jen pár procent auto ztrácí za ochranu 18 měsíčních prcků. Komisaři totiž zase spílali nedostatečnému zdůraznění nebezpečí, co se může stát při nevypnutém airbagu spolujezdce a instalaci dětské sedačky otočené proti směru jízdy - podle nich by štítky trvale umístěné na slunečních clonách jasně informovaly o možném nebezpečí.
Chodci to budou mít při střetu s X3 o něco lepší, než když potkají A6, nicméně prostor pro zlepšení je tu pořád velký. Nárazník ochrání nohy pěšáků dobře, dokonce přední kapota vykazuje místa, kde by byla hlava dospělého uchráněna dostatečnou deformací plechu, jenže problematická se ukázala být její hrana, jelikož je v úrovni hlavy dítěte.
Euro NCAP konstatuje, že standardně dodávaná stabilizace vozu odpovídá jejich požadavkům, ale chybí signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů na zadních sedadlech a zkušebna postrádala také omezovač rychlosti.
Tabulka s klíčovými výsledky BMW X3
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP.
Následující >1 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 11 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 5 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 7 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 8 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 10 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva