Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash test Škody Citigo, VW up! a Seatu Mii: destrukcí s nadhledem
23.11.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Nové nárazové zkoušky proběhly ani ne měsíc po těch předchozích a začínáme tím, co by vás mohlo zajímat nejvíce - novou Škodou Citigo.
Obyčejně jsme vám výsledky nárazových testů přinášeli přibližně každé tři měsíce, poslední dobou se ale jejich frekvence i množství dramaticky zvyšují. Cílené rozbíjení nových automobilů se zrychluje způsobem, jakoby Euro NCAP potřebovalo do konce roku bezpodmínečně utratit evropské dotace, aby se mohlo v příštím roce ucházet o ještě větší balík. Vysvětlení ale může být i jiné a je mnohem pravděpodobnější.
Není úplně jasné, nakolik mají automobilky možnost ovlivnit termín zařazení jejich vozů do pořadníku na nárazový test, ale zdá se, jakoby to všichni chtěli stihnout do konce roku. Proč? Euro NCAP stanovilo, že u vozů bude mnohem větší váha přikládána vstřícnosti vůči chodcům. Automobil, který v této oblasti nezíská minimálně 60 procent bodů, bude o hvězdičku kratší. A to by postihlo většinu aut současné produkce. Když už bychom připustili, že i tato vlastnost je důležitá, není jasné, proč nemohla přibýt třeba další hvězda, aby se to nepletlo s předchozím hodnocením.
Obvykle vám výsledky všech nových testů přinášíme naráz, tentokrát ale uděláme výjimku. České auto u NCAPu nebourají každý den, a tak vám jeho výsledky nabízíme s předstihem. Než se pustíme do hodnocení výsledků nového městského automobilu, měli bychom upřesnit, že Euro NCAP poslalo proti zdi pouze Volkswagen up!. Koncern se nicméně zaručil, že bezpečnostní výbava i konstrukce zbývajících sourozenců je identická,, a proto jsou důsledky nárazu aplikovatelné také na Škodu a Seat. Jak to tedy dopadlo?
Nebudeme to zbytečně protahovat a rovnou prozradíme, že Citigo/up!/Mii berou všech pět hvězdiček a naměřené hodnoty dopadly nadmíru dobře. Například při čelním nárazu vykázaly senzory spolujezdce všechna čísla v zelené zóně. U řidiče se hrudník a holeně zbarvily do žluta, ale to pořád znamená adekvátní, nebo chcete-li, přiměřenou ochranu. Při bočním nárazu makety auta do zkoumaného vozu to dopadlo podobně, tvrdší a náročnější rána na sloup ale vypadala hůře - figurína zaznamenala zvýšený tlak v oblasti hrudníku, ale pořád to bylo na hranici normy. Naopak krční páteř při nárazu zezadu by si stěžovat nemusela, v simulovaných podmínkách opět zelená barva.
Podrobnější popis průběhu „nehody“ říká, že Citigo a zbytek rodiny dokáže velmi slušně ochránit posádku jakékoli postavy a věku, včetně malých dětí. Vyjádřeno poměrnými čísly - 89 procent za bezpečnost dospělých a 80 procent za děti. Náraz pěšáka na kapotu ale nepřinesl více než 46 procent a od nového roku by to tedy na plný počet hvězd nebylo. Přední nárazník byl ještě dostatečně vstřícný, ale hrana kapoty a místa po okrajích ukazují na tvrdá místa, která by se hlavě chodce patrně nelíbila.
Jako celek lze nicméně říci, že nová trojčata obstála se ctí, ačkoli Euro NCAP si opět neodpustilo rýpnutí do nálepek upozorňujících na rizika spojená s vypnutím airbagu spolujezdce a stejně nedostatečně blbuzdorné je prý také zobrazení této deaktivace pro řidiče. Kdyby se pánové z NCAPu stejně pečlivě věnovali metodice crash testů, aby dosavadní „hvězdičkové” výsledky měly i po novém roce nějakou výpovědní hodnotu, udělali by jistě lépe.
Tabulka s klíčovými výsledky Škody Citigo, VW up! a Seatu Mii
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Škody Citigo na stránkách EuroNCAP.
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Volkswagenu up! na stránkách EuroNCAP.
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Seatu Mii na stránkách EuroNCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 6 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 2 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 3 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 5 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 6 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva