Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash test Škody Citigo, VW up! a Seatu Mii: destrukcí s nadhledem
23.11.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Nové nárazové zkoušky proběhly ani ne měsíc po těch předchozích a začínáme tím, co by vás mohlo zajímat nejvíce - novou Škodou Citigo.
Obyčejně jsme vám výsledky nárazových testů přinášeli přibližně každé tři měsíce, poslední dobou se ale jejich frekvence i množství dramaticky zvyšují. Cílené rozbíjení nových automobilů se zrychluje způsobem, jakoby Euro NCAP potřebovalo do konce roku bezpodmínečně utratit evropské dotace, aby se mohlo v příštím roce ucházet o ještě větší balík. Vysvětlení ale může být i jiné a je mnohem pravděpodobnější.
Není úplně jasné, nakolik mají automobilky možnost ovlivnit termín zařazení jejich vozů do pořadníku na nárazový test, ale zdá se, jakoby to všichni chtěli stihnout do konce roku. Proč? Euro NCAP stanovilo, že u vozů bude mnohem větší váha přikládána vstřícnosti vůči chodcům. Automobil, který v této oblasti nezíská minimálně 60 procent bodů, bude o hvězdičku kratší. A to by postihlo většinu aut současné produkce. Když už bychom připustili, že i tato vlastnost je důležitá, není jasné, proč nemohla přibýt třeba další hvězda, aby se to nepletlo s předchozím hodnocením.
Obvykle vám výsledky všech nových testů přinášíme naráz, tentokrát ale uděláme výjimku. České auto u NCAPu nebourají každý den, a tak vám jeho výsledky nabízíme s předstihem. Než se pustíme do hodnocení výsledků nového městského automobilu, měli bychom upřesnit, že Euro NCAP poslalo proti zdi pouze Volkswagen up!. Koncern se nicméně zaručil, že bezpečnostní výbava i konstrukce zbývajících sourozenců je identická,, a proto jsou důsledky nárazu aplikovatelné také na Škodu a Seat. Jak to tedy dopadlo?
Nebudeme to zbytečně protahovat a rovnou prozradíme, že Citigo/up!/Mii berou všech pět hvězdiček a naměřené hodnoty dopadly nadmíru dobře. Například při čelním nárazu vykázaly senzory spolujezdce všechna čísla v zelené zóně. U řidiče se hrudník a holeně zbarvily do žluta, ale to pořád znamená adekvátní, nebo chcete-li, přiměřenou ochranu. Při bočním nárazu makety auta do zkoumaného vozu to dopadlo podobně, tvrdší a náročnější rána na sloup ale vypadala hůře - figurína zaznamenala zvýšený tlak v oblasti hrudníku, ale pořád to bylo na hranici normy. Naopak krční páteř při nárazu zezadu by si stěžovat nemusela, v simulovaných podmínkách opět zelená barva.
Podrobnější popis průběhu „nehody“ říká, že Citigo a zbytek rodiny dokáže velmi slušně ochránit posádku jakékoli postavy a věku, včetně malých dětí. Vyjádřeno poměrnými čísly - 89 procent za bezpečnost dospělých a 80 procent za děti. Náraz pěšáka na kapotu ale nepřinesl více než 46 procent a od nového roku by to tedy na plný počet hvězd nebylo. Přední nárazník byl ještě dostatečně vstřícný, ale hrana kapoty a místa po okrajích ukazují na tvrdá místa, která by se hlavě chodce patrně nelíbila.
Jako celek lze nicméně říci, že nová trojčata obstála se ctí, ačkoli Euro NCAP si opět neodpustilo rýpnutí do nálepek upozorňujících na rizika spojená s vypnutím airbagu spolujezdce a stejně nedostatečně blbuzdorné je prý také zobrazení této deaktivace pro řidiče. Kdyby se pánové z NCAPu stejně pečlivě věnovali metodice crash testů, aby dosavadní „hvězdičkové” výsledky měly i po novém roce nějakou výpovědní hodnotu, udělali by jistě lépe.
Tabulka s klíčovými výsledky Škody Citigo, VW up! a Seatu Mii
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Škody Citigo na stránkách EuroNCAP.
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Volkswagenu up! na stránkách EuroNCAP.
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Seatu Mii na stránkách EuroNCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 6 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 8 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 9 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 11 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch