Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash test Mercedes Citan: Kangoo s hvězdou u Euro NCAP zrovna nezářilo
25.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ videa) NCAP nechal tentokrát řízeně zbortit pouze jeden vůz. I po eliminaci nesmyslů v jeho metodice ale Mercedes Citan nedopadl nejlépe.
Jak se vyvíjí vzájemná spolupráce koncernů Daimler a Renault-Nissan, která zahrnuje také značky Smart, Infiniti, Samsung či Dacia, vědí nejlépe asi jen zaměstnanci, co však můžeme říci téměř se stoprocentní jistotou, je, že Němci zřejmě nebudou mít radost z výsledku aktuálního nárazového testu Euro NCAP dodávky Citan, postavené na základech francouzského protějšku Renault Kangoo.
Abychom zbytečně nedramatizovali, předně připomínáme, že tříhvězdičkový výsledek ve zkoušce bruselské agentury nemusí zákonitě znamenat propadák a nálepku ďáblova povozu. Permanentní změny metodiky Euro NCAP bez adekvátního promítnutí těchto úprav do konečného verdiktu a podle nás přehnané přikládání váhy pro ochranu posádky nedůležitým anebo okrajovým faktorům, vyústilo do nekompatibility starších a nových výsledků a odsouvání na vedlejší kolej toho skutečně důležitého.
Přes to všechno ale můžeme to podstatné z protokolu měření pořád vyčíst, a tak se místo šermování hvězdičkami i nyní zaměříme na konkrétní čísla a hodnocení dílčích parametrů.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledního crash testu Euro NCAP

Mercedes Citan
Podobně jako v některých starších případech, také zde se ukazuje, že Citan má k pojízdné rakvi poměrně daleko, nicméně je nutné říci, že některé snímače konkrétních testovacích figurín dostaly hodně zabrat. Už frontální náraz na deformovatelnou překážku se čtyřicetiprocentním překrytím ukázal, že jeden z nejnovějších Mercedesů rozhodně neprojde testem jako nůž máslem a zdaleka nedostojí standardům svých větších sourozenců. Především v případě řidiče elektronika zaregistrovala mezní hodnoty v oblasti hrudníku a pravé nohy. Euro NCAP doslova píše, že „některé struktury palubní desky představují riziko pro kolena a stehenní kosti cestujících různé výšky“.
Slavně nedopadl ani pokus nárazu zezadu, kdy se rychlost pohybu krční páteře a hlavy směrem k opěrce znovu přiblížila ke krajnímu limitu, podstatně hůře si však Citan vedl při simulovaných nehodách zboku. Srážka s maketou vozu i vržení na sloup ukázaly nedostatky způsobené v samotné konstrukci. Citan sice je vybaven bočními a hlavovými airbagy, ty se však opakovaně zachytávaly o horní úchyt bezpečnostního pásu, čímž nebyly schopny adekvátně plnit svůj úkol. Obzvláště náročnější kontakt se stromem nebo sloupem hrozí nedostatečnou ochranou hrudníku, což již uznal také Mercedes a přislíbil, že chybu napraví.
Při bočním testu se navíc ukázalo, že se při nárazu vytvořila mezera mezi sloupkem B a přední hranou posuvných dveří, což bylo komisaři vyhodnoceno jako místo potenciálního poranění končetin. Co se týče ochrany dětských pasažérů, zde Euro NCAP nemá k naměřeným hodnotám žádné připomínky, je zde ale poznámka o nemožnosti vypnout airbag spolujezdce, což zamezuje instalaci dětské sedačky proti směru jízdy.
Nedokážeme přesně říci, jestli by Citan dostal podle metodiky z roku 2011 čtyři hvězdy, každopádně o jednu z pěti jednoznačně přišel kvůli nedostatečně ochraně chodců. Příď vozu, včetně předního okna a sloupků A dnes musí získat minimálně 60 procent bodů, pokud chce automobilka pomýšlet na nejvyšší možný počet hvězd. To se ale Mercedesu nepodařilo, když zaostal za limitem o čtyři procenta, ačkoli opět musíme zdůraznit, že s pasivní bezpečností posádky dané nijak nesouvisí.
Přestože zde máme vůz postavený na platformě Renaultu (automobilky známé svým sběrem pětihvězdičkových výsledků) a logem Mercedesu (který si na bezpečnosti rovněž zakládá), je zřejmé, že ani jedno není zárukou ničeho. Citanu nepochybně ublížil fakt, že jeho základy byly vyvíjené podle starší metodiky testů, ale i kdybychom odhlédli od méně důležité ochrany chodců, Daimler má pořád co vysvětlovat.
Tabulka s klíčovými výsledky Mercedesu Citan
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Renaultu Zoe na stránkách EuroNCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025Zákazníci ukazují záda dalšímu drzému nápadu automobilek, naprostá většina lidí obchází placení za už koupená auta
22.3.2025Audi rozjede prodeje aut své nové levné značky už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
22.3.2025Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 23:16 - stst2
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins