Home > Rubriky a sekce > Inzerce > Článek
Problém krádeží aut přes bezklíčový vstup pořád existuje, máme jednoduché řešení
14.5.2021 | inzerce
V nedávné minulosti internet zaplavila videa ukazující, jak jednoduše lze ukradnout moderní auto vybavené systémem bezklíčového odemykání. Dnes by se mohlo zdát, že už tímto způsobem vůz odcizit nelze, jenže to bohužel není tak docela pravda.
Alespoň u některých značek tento problém trvá dál a samozřejmě tu zůstávají miliony nechráněných ojetin. Definitivní řešení tu však je a navíc má původ v České republice.
Zaparkujete své auto před domem, zamknete ho a s klidným svědomím odcházíte pryč. Zavřete vchodové dveře, klíček dáte na nějaké určené místo a dále nic neřešíte. Nad ránem se objeví osoba s podezřelou krabičkou, bere za dveře auta, ty se odemykají a během pár sekund vám vůz zloděj odváží neznámo kam. Druhý den si vezmete klíček, jdete k autu, ale to už kdosi v Polsku demontuje na prvočinitele. Říkáte si, že tohle je dnes dobře známý příběh, na který přece automobilky zareagovaly, takže už není aktuální? Omyl, tohle je příběh, který jsme si na vlastní kůži vyzkoušeli se zcela novým elektrickými Fiatem 500. A navíc se týká také ojetých vozů. Jak známo, díky elektrické lobby už teď začíná být ojetých vozů nedostatek a jejich cena začíná stoupat. Ideální prostředí pro to, aby si nenechavci začali více všímat také ojetin.
Krádež třinácti aut během šesti minut, sledujte jak snadno lze bez klíčů ukrást každé auto, které používá keyless technologii
O co vlastně jde a jak to funguje?
Za všechno může systém známý pod označením KESSY sloužící pro komfortní bezklíčové otevírání a startování automobilů. Je to velmi krásná a pohodlná věc, klíče máte v kapse nebo v kabelce, vezmete za kliku (někdy nemusíte dělat ani to), auto se otevře a po stisknutí tlačítka nastartuje. Geniální! Ale jak už bylo mnohokrát popsáno, zřejmě někde na východ od nás kdosi vymyslel, jak systém obejít a vaše auto v lepším případě vykrást, v horším ukrást. Obojí není pro majitele nic příjemného. Pro úplnost, bezklíčové otevírání dnes najdete v nabídce prakticky všech značek od Dacie přes koncern VW až po to nejdražší, co se na trhu prodává.
Princip fungování je následující. Dotknete se kliky, auto zavolá na klíč a ten, pokud je v dosahu, odpoví. Stejným způsobem se auto startuje. Samozřejmě auto komunikuje jen se svým klíčem. Jeho dosah od vozidla je obvykle do 2 metrů. Jenže co se stane, pokud „volání“ auta na klíč něco zesílí? Dosah se změní ze 2 m například na 200 m. Pokud je klíč doma a auto před domem, otevře se a nastartuje, jako kdyby byl klíč ve vozidle. Jakmile je auto nastartované, je možné s ním objet celou zeměkouli, jen nesmí motor „chcípnout“. Proto mimochodem zkušený zloděj hned vypíná systém start/stop, který při delším stání někde třeba v koloně může vyžadovat opětovné nastartování motoru tlačítkem.
Jednoduchých řešení tohoto problému existuje několik. V zásadě postačí, aby se signál od vozu ke klíčku uloženého doma vůbec nedostal. Klíček můžete třeba obalit alobalem, můžete z něj vyjmout baterii, můžete ho zavřít do lednice, případně si můžete u některých modelů bezklíčové odemykání deaktivovat. Společným jmenovatelem je ale ztráta původního komfortu. S velmi chytrým řešením označeným jako Keyless Defender ovšem před časem přišla česká společnost ESSAtech. Fakticky jde o to, že klíček zůstává aktivní pouze tehdy, pokud je to potřeba. Když není využíván, je vypnutý a zloději si mohou zesilovat signál z vozu, jak chtějí.
Samotná instalace není ničím složitým. Z originálního klíče vyjmete baterii, „obalíte ji“ čipem a vrátíte do klíče. Součástí čipu Keyless Defender je pohybové čidlo, které zajistí odpojení baterie od klíče vozidla, pokud je klíč bez pohybu po dobu tří minut. Tato doba byla stanovena jako kompromis mezi co nejkratší dobou, kdy je klíček aktivní, a tedy minimalizací šance na odcizení auta přes bezklíčový systém, a nutného fungování klíčku třeba i s ohledem na zmíněný systém start/stop. Jednoduše řečeno, Keyless Defender funguje stejně, jako kdybyste vždy po použití auta vyndávali z klíče baterii, jen to dodatečně přidaný čip udělá za vás a při běžném používání vás nijak neomezuje. Systém Keyless Defender lze namontovat i do motocyklů, které používají bezklíčové ovládání.
Keyless Defender je na trhu již několik let, během kterých byl nainstalován do několika tisíc automobilů. Určen je pro klíčky s nejčastěji používanými bateriemi knoflíkového typu CR2032, CR2025, CR2430 a CR2450. Keyless Defender je certifikován ve zkušebně Vojenského technického ústavu ve Vyškově a má platný atest ministerstva dopravy České republiky. Kromě samotné ochrany vozidla před napadením má ještě jednu zajímavou vlastnost - spotřeba energie samotného Keyless Defenderu je výrazně nižší než klidová spotřeba klíčku. Pokud je celou noc klíč bez pohybu, je jeho elektronika odpojena a čip šetří energii baterie, čímž se prodlouží její životnost. Samozřejmě záleží, jak často se klíč hýbe, při pohybu je výsledná spotřeba energie o něco vyšší. Na trhu se již objevily podobné produkty ze zahraničí, ale kromě nízké spolehlivosti se vyznačují právě vysokým odběrem energie z baterie klíče, čímž standardní životnost baterie zkrátí i na polovinu. Keyless Defender lze objednat u dealerů uvedených na webu výrobce www.essatech.cz a jeho doporučená koncová cena je 3000 Kč bez DPH.
A co na to automobilky?
Jak jsme si již řekli, výrobci zareagovali. Někteří dříve, někteří později. Na internetu lze dohledat různé databáze typů aut, roků výroby a modelů, u nichž je problém nějak řešen, nicméně žádná z nich není ověřená a automobilky o problému příliš neinformují. Z více zdrojů lze odvodit, že velká většina aut vyrobená do roku 2020 žádnou ochranu nemá, od tohoto roku se začínaly objevovat klíče s různou ochranou proti keyless napadení. Velmi ale záleží na automobilce a konkrétním modelu. Pokud se například jedná o starší platformu vyráběnou ještě v roce 2020 nebo i 21, ochranu mít nemusí vůbec žádnou. Mezi nechráněné vozy patří například Škoda Octavia 3 (2017), Škoda Kodiaq (2018), Škoda Superb (2018), Volvo XC90 (2020), VW Passat (2018), VW Golf (2017), VW Sharan (2018), Mercedes třídy E (2019), Toyota Corolla (2019), Audi A6 (2016) nebo BMW 7 (2016). Více info najdete na webu essatech.cz, kde je uveden přehled původně nechráněných vozidel, do kterých byl instalován čip Keyless Defender.
Výrobci v jednodušším případě přidali do klíče pohybový senzor, který zajistí, že pokud vám klíč leží na botníku a nehýbe se, vozidlo na něj nereaguje. Touto cestou šel například Ford, Renault, Toyota, Mercedes, ale i koncern VW. Řešení s pohybovým senzorem je velmi účinné, avšak když ještě není klíč odpojený, vozidlo může být pořád napadeno. Se zajímavým řešením přišel mezi prvními Land Rover, který do klíčku integroval systém pro určení vzdálenosti klíče od vozidla. Nejedná se o vestavěné GPS, to by baterie klíče dlouho nevydržela, ale o určování vzdálenosti klíče od vozu na základě časového zpoždění šíření rádiového signálu od klíče k více anténám ve vozidle, což je v podstatě princip podobný GPS. Tento systém neumožňuje napadení podobné jako u staršího systému KESSY a postupně ho implementují další automobilky (například koncern VW do zcela nové Škody Octavie). Otázkou zůstává, zda opět někdo nevymyslí, jak i toto opatření obejít, a navíc stále platí, že po světě jezdí miliony nijak nechráněných automobilů.
Jak zjistit, zda je vaše auto již chráněné? Velmi jednoduše. Položte klíček ke dveřím vozu na střechu, zrcátko nebo přední okno tak, aby bylo možné auto bezklíčovým systémem odemykat a zamykat. S klíčem nehýbejte alespoň 10 minut a následně zkuste opět keylessem auto otevřít. Pokud se vám to podaří, auto chráněné nemáte a můžete o něj jednoduše přijít nebo být vykradeni. Keyless Defender pak bude ideální položka na seznam vašich přání. A co s náhradním klíčem? Vybavte ho také Keyless Defenderem, nebo si můžete zakoupit stíněnou kapsu, do které klíč umístíte. Kapsa se chová jako Faradayova klec, odstíní veškerou bezdrátovou komunikaci a znemožní napadení vozidla.
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
novinka - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Technik Jaguaru po smrtelné nehodě vynesl na světlo, jaké šmejdy jsou auta vietnamského nudlového miliardáře, dostal padáka
před hodinou - Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před 2 hodinami - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva