Home > Rubriky a sekce > Inzerce > Článek
Na české autodráze Etnadrom se můžete projet pod aktivní sopkou rychlostí až 600 km/h
22.7.2024 | inzerce
Skutečné závody máte nově na dosah ruky, a to doslova. Neskutečným vývojem prošly i autodráhy, které již nejsou monotónními ovály, po nichž jezdí autíčka s bovdenem. Digitalizace vnesla do hry nevídanou úroveň realističnosti.
Pokrok ničím nezastavíš, říká se. Platí to i o autodráhách, které má většina z nás zafixované jako ovály či osmičky, po nichž otcové se svými ratolestmi vodí zmenšená autíčka skrze bovdenové ovládání. Ovšem jen málokdo si je vědom toho, že dnes můžete pod vlastní střechou uskutečnit reálný závod se vším všudy. Od roku 1912, kdy se vůbec první autodráha objevila v katalogu americké společnosti Lionel, totiž celá branže prošla nemalým vývojem. A rovněž vzestupem i následným pádem.
Na počátku všeho stály skupinky nadšenců, kteří na ze dřeva vyřezávanou oválnou dráhu posílali vlastnoručně vyrobená autíčka. Jejich velikost byla na dnešní poměry poměrně velká, šlo o měřítko 1:16 či 1:18. Pohybovala se pak v předem daném kolejišti, ať již centrálním, nebo zdvojeném pro každou z dvojice kol. O pohon se pak staraly miniaturní spalovací motory, jejich rychlost však nebylo možné nikterak regulovat. Změna přišla až ve 40. letech minulého století s elektrickými jednotkami.
V 50. a 60. letech byl již kolem autodráh postaven lukrativní byznys, který jen ve Spojených státech generoval obrat okolo 500 milionů dolarů ročně. Po celém světě existovaly tisíce klubů, okolo provizorních okruhů pak vznikaly dokonce divácké tribuny. Stejně tak narostl i počet firem, které se autodráhami zabývaly. Vybírat tak bylo možné nejen ze značného množství samotných autíček, pořídit se daly také různé typy tratí a do nabídky se dostaly i doprovodné budovy či figurky.
S příchodem počítačů se nicméně nad kdysi nadmíru ziskovým oborem začala stahovat mračna. A když se objevily herní konzole, přesunul se zájem publika od zmenšených autíček, která si lidé sice mohli osahat, ovšem s jejich kontrolou to již bylo horší, k obrazovkám. Společnosti jako Carrera nicméně nadále pokračovaly ve vývoji a po příchodu nového milénia přivedly do hry digitální technologii. S autíčky tak náhle bylo možné předjíždět, což zájem znovu nakoplo.
Právě systém Carrera Digital 124 je základem Etnadromu, unikátního českého projektu, který je otevřen veřejnosti. Jeho dominantou je jediný okruh na světě vybudovaný na aktivní sopce. Co zní poněkud nadneseně, je ovšem naprostou skutečností. Tvůrci se totiž rozhodli, že realističnost dnešních autodráh pozdvihnou na ještě vyšší úroveň. Závodit je tedy možné nejen ve dne či pod umělým osvětlením, ale také po výbuchu sopky, kdy celý okruh zahalí mlha.
Díky příslušnému počítačovému programu pak lze nasimulovat kompletní a především reálný závod, během kterého musíte i navštívit boxy kvůli „dotankování paliva“. V té chvíli je přitom již třeba zapřemýšlet nad strategií, neboť s plnou nádrží dochází k omezení elektrického výkonu autíčka, čímž je suplována jeho vyšší hmotnost. S každým ujetým kolem pak zrychlujete, tak jako ve skutečném světě. Během tréninků tak musíte zjistit, zda se vám vyplatí zastávka jedna či více.
Své časy sledujete na velké obrazovce, stejně jako data o vaší rychlosti. V tomto ohledu pak dokonce můžete zajít ještě dále, než je v dnešní době, kdy se automobilky jako Bugatti pokoušejí o zdolání mety 500 km/h, možné. Ve stáji Etnadromu se totiž nenacházejí jen autíčka se standardním elektromotorem točícím 18 tisíc otáček, ale také speciály osazené jednotkou zvládající 30 000 ot./min. Právě ty pak mohou na nejdelší rovince okruhu dosáhnout ekvivalentu rychlosti 600 km/h.
Samotná trať má 31 metrů a obkroužit ji zvládnete za nějakých dvanáct třináct sekund. V té chvíli ovšem již musíte mít spuštěný plný elektrický výkon. Při první návštěvě ovšem nejprve počítejte se zaučením na pomalejší tempo, ze kterého po poznání trati a ohmatání si ovládání budete postupně mířit k tomu rychlejšímu. Pokud si přitom hodláte střihnout v partě přátel závod, zarezervujte si okruh alespoň na dvě hodiny, spíše však na tři. Čas na Etnadromu totiž plyne rychleji.
Ceny startují na 400 korunách na hodinu za osobu, více zábavy si ale pochopitelně užijete v partě než sami. K mání jsou proto tematické balíčky, jejichž součástí je rovněž občerstvení. Domluvit si však můžete plně individuální návštěvu, teambuilding, firemní večírek či narozeninovou party. Od letošního podzimu navíc přibyde sekce se závodními simulátory, která je druhou fází celého projektu, jenž si dal za cíl dostat vás od autodráhy do skutečného okruhového speciálu.
Fáze č. 3 je ovšem pro tuto chvíli tajemstvím, jakkoli prozradit můžete to, že půjde o pronájem skutečných závodních aut. Dokonce takových, která nikde jinde na celém světě nenajdete. Finále celého projektu ale bude představeno až v příštím roce. Do té doby nicméně můžete pilně trénovat svoje schopnosti na autodráze a následně na simulátorech, kde se naučíte i to, jak nastavit vůz, aby plně odpovídal vašemu řidičskému stylu. Více informací najdete na webu projektu.
Etnadrom je unikátní autodráhou, na které si můžete vyzkoušet nejen jízdu ve dne a v noci, ale také za doprovodu vybuchujícího vulkánu. A aby toho nebylo málo, navolit lze také naprostou realističnost, během závodu tak budete muset vyrukovat s pečlivě připravenou strategií. Foto: Etnadrom
Zdroj: Etnadrom
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Technik Jaguaru po smrtelné nehodě vynesl na světlo, jaké šmejdy jsou auta vietnamského nudlového miliardáře, dostal padáka
před 58 minutami - Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před 2 hodinami - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva