Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích
14.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Na začátku byl rezivý T1 a nabouraná 911 Turbo. Výsledkem je šestiválcový über-bus, který vás sveze po některém okruhu.
Tenhle stroj vypadá jako krásně zrenovovaný a lehce upravený Volkswagen T1, známý také jako „busík”. Jenže jen zvenčí a z dost velké dálky. Když přijdete blíž, vidíte mnohem níže umístěnou střechu, nápis turbo na zádi a osmnáctipalcové slicky Pirelli P-Zero. Tohle totiž není jen tak obyčejný hippie-wagen, nýbrž stroj, který zvládne na okruhu Spa-Francorchamps předjet Porsche 911 GT3 a Aston Martin DB9.
Fred Bernhard, majitel tohoto stroje, závodil dlouhá léta na motorkách. Má rád značku Porsche a také vlastní růžovou 911 964 RS, kterou najdete mezi obrázky níže. Chtěl ale postavit něco neobvyklého - a původně pomýšlel na zkombinování karoserie Volkswagenu T3 s motorem z Porsche, snad po vzoru Porsche B32. Později se ale dostal ke karoserii T1 z roku 1962, která měla být sešrotována, a rozhodl se jako základ použít ji. A pak se našlo bourané Porsche 911 993 turbo, které posloužilo jako dárce orgánů.
Na co se tedy díváme, je Volkswagen T1 s rozděleným předním oknem, rozšířený o neuvěřitelných 21 centimetrů, se sníženou střechou a se vším, co šlo z oné 993 turbo zachránit. Nejpodstatnější je pochopitelně motor, 3,6litrový šestiválcový boxer, který v sérii dával 408 koní. Pro tuto stavbu se mu ale dostalo úprav a na kola nyní posílá koní rovných pět stovek, a to přes manuální šestikvalt z 911 GT3.
Karoserie tohoto stroje je složena ze dvou Volkswagenů, ale ten druhý je generace T3. Právě tato generace totiž je velmi často používána na přestavby, do kterých putují motory z 911, a tak byla použita podlaha právě z ní. Aby na ni zbytek karoserie T1 pasoval, byl rozšířen a také o 10 cm prodloužen. Úprav je ale ještě mnohem více. Pro zabudování většího motoru musela být změněna zadní část, například místo zadních oken jsou ohromné otvory pro přístup chladicího vzduchu. Zvenčí to není tolik vidět, ale jsou vážně velké a zásobují jak motor, tak i vzduchový mezichladič, originál z 911 993 turbo, dostatečným množstvím vzduchu.
Základ kabiny také není v karoserii T1, ale v trubkovém rámu, jak je vidět i na fotografiích. Dává to smysl, kvůli torzní tuhosti je to mnohem lepší volba než karoserie dodávky. Když sedíte vevnitř, v jedné ze čtyř skořepinových sedaček Recaro, připoutáni čtyřbodovými pásy Schroth, připadáte si údajně jako v kleci.
Řidič má před sebou přístrojový štít z 911 993 turbo, volant je nicméně závodní. Jak ukazují i fotky, pohodlí tu nečekejte, všechno má svůj cíl v nízké hmotnosti a pevnosti konstrukce. Také tu prý bývá dost horko, což se není co divit - klimatizaci neočekávejte, když je střecha z karbonu, aby ušetřila 30 kilogramů. Byla vyrobena zakázkově a údajně na ni padlo 70 hodin práce, takže si dovedete představit, kolik musela stát.
Střecha však není to jediné, co je tu vyrobené na zakázku. Kromě hromady modifikací karoserie - třeba i podlaha pod sedačkou spolujezdce je jiná, aby byly zachovány vnější tvary T1, ale aby zůstal přístup k plnicímu hrdlu nádrže - jsou i tlumiče a pružiny zakázkově upravené přímo firmou Bilstein. Ta spolupracovala s Fredem, aby byl výsledek perfektní. Brzdy pocházejí z 911 993 turbo a mají závodní destičky značky Pagid. Brzdová kapalina se údajně mění po každém dni ježdění na okruhu.
Karbonová střecha tu nicméně není jen proto, aby tu byl nějaký karbon. Ušetřených 30 kg je totiž úspora v horní části auta a tam se počítá nejvíc. Nahrává i plochý motor, jehož nízké těžiště nikdy neopomene vyzdvihnout Subaru. Asi tušíte, kam tím míříme - 1 500 kilogramů hmotnosti není vůbec málo, ale většina váhy je při zemi, takže je těžiště nízko a k tomu pomohla i ona střecha. Snaha dostat hmotnost co nejvíc nejen dolů, ale i doprostřed auta, se projevila i v zásobníku oleje. Motor má suchou olejovou vanu a přebytek oleje, který normálně zůstává ve vaně, je uchováván v zásobníku mezi zadními sedačkami.
Projekt to není nový, jezdí už několik let, proto na videích i na některých obrázcích má vůz jiná kola a černou barvu. To není jiné, podobné auto - VW T1 Race Taxi, jak se tento stroj jmenuje, byl zprvu černý, až později se mu dostalo trojbarevného laku, který vidíme na ostatních fotkách. Všechny tři odstíny jsou údajně ze vzorníku barev Volkswagenu z minulých dob.
Postavit tento stroj trvalo čtyři roky, mezi léty 2002 a 2006. Jedním z překvapivých problémů také bylo najít pojišťovnu, ochotnou tuhle stavbu pojistit. Až po dlouhém hledání se objevila firma, která se specializuje na pojištění závodních aut. A protože se Race Taxi, se pohybuje zejména po závodních okruzích a s pasažéry uvnitř, byla tou pravou firmou.
Ptáte se na spolehlivost zakázkově postaveného auta, které jezdí v podstatě jen po okruzích a slušně ostře? Údajně s ní nikdy nebyl sebemenší problém, protože všechno, co se týče motoru a pohonu, jsou sériové díly Porsche. Podle Freda je lepší zajít do dealerství a náhradní díl prostě koupit, když se někde daleko od domova něco pokazí. To jediné, co sériové není, je stojánek, na kterém drží mezichladič stlačeného vzduchu.
Jediný větší problém byl, když potrubí turbodmychadla nebylo schopno udržet požadovaný tlak, takže musel být snížen. Na začátku textu jsme zmiňovali, že Race-Taxi předjede Porsche 911 GT3 a Aston DB9 jako nic. Video níže, na kterém je tahle chvíle, bylo natáčeno právě při jízdě s nižším tlakem turba kvůli nedostatečným trubkám.
VW T1 Race-Taxi je švýcarská práce, ale můžete ji vídat na mnoha okruzích v Evropě; Spa-Francorchamps nebo Severní smyčka Nürburgringu jsou jen některé z nich. Pokud tenhle pekelný stroj potkáte - a že je to možné, momentálně je k vidění u Wörthersee - podívejte se na něj pořádně, dost pravděpodobně mu jindy nebudete stačit...
Postavit tenhle stroj nebylo nic snadného. Původně byl černý, trojbarevného laku se mu dostalo až později
Tenhle bus není ani trochu obyčejný, má 500 koní a zvládne předjet i 911 GT3. Růžová 964 je verze RS, další stroj majitele a konstruktéra über-busu
Zdroje: Fred Bernhard, SpeedHunters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 2 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 9 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 10 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva