Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě
20.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Deset válců, dvě truba a tisíc koní, to je charakteristika tohoto Golfu. Motor je vepředu napěchován tak, že i chladič musel dozadu.
Volkswagen Golf čtvrté generace existuje se čtyřmi, pěti nebo šesti válci, je to tak? Ano, pokud se omezíme na sériovou výrobu. Ovšem v Kosovu existuje Golf IV s deseti válci - a nemá druhý motor 2,3 VR5 v prostoru zadních sedaček jako třeba Octavia RS Bimoto. Vpředu podélně mu sedí vidlicový desetiválec z Audi RS6 a pohání všechna čtyři kola. A ještě k tomu má dvě turbodmychadla.
Zcela správně vám vrtá hlavou, že Golf IV měl motory uložené vpředu napříč a od této konfigurace se odvíjela čtyřkolka 4Motion, ať bylo pod kapotou cokoliv. I největší ze šestiválců v 3,2litrové verzi R32 byl umístěn napříč. Tohle auto je tedy Golfem v podstatě jen zvenčí, útroby musely doznat ohromných úprav. I proto, že V10 je na příď tohoto auta zoufale velká - tak velká, že motor se dopředu vlastně nevešel úplně celý. Ale o tom až za chvíli.
Pozoruhodné je, že za touhle úpravou stojí autoservis GoGi, který je oficiálním servisním místem VW, Audi, Seatu a Škody v kosovském městě Podujevo. Nevěnuje se však pouze servisu aut koncernu Volkswagen, jak ukazuje projekt desetiválcového Golfu, nýbrž také serioznímu tuningu. Kromě tohoto Golfu také stojí za několika Audi RS6 a S8 s ohromujícími výkonovými čísly - osm či devět stovek koní bývá jen začátek.
Ostatně, i tenhle Golf začínal jako R32, samo o sobě zajímavé auto, ovšem s atmosférickým plněním. Byl údajně koupen v Polsku a v Kosovu dostal přeplňování. Z nějakých 250 sériových koní bylo 590 a později prý dokonce až 900; to bylo v roce 2014. Až později vznikl a byl realizován vpravdě šílený nápad s desetiválcovým motorem.
Že to byla náročná stavba, asi netřeba příliš zdůrazňovat. Na několika fotografiích je vidět, jak se změnil středový tunel, aby se do něj vešla převodovka a výfukové potrubí. Spolujezdci moc místa nezbývá a jistě se musel uskromnit také řidič. To znamená posunutí pedálů a vůbec vyrobení celé přepážky mezi motorem a kabinou úplně znovu tak, aby pojala podélně uložený motor.
Vzhledem k tomu, že vepředu není místo ani na propadnutí špendlíku a také musíte někam dát mezichladiče turbodmychadel, chladič motoru se stěhoval dozadu. Většinou to bývá naopak, auto s motorem uprostřed má chladič v předním nárazníku kvůli přístupu vzduchu. A právě kvůli vzduchu tu nejspíš je ohromná plechová krabice místo zadních sedaček - vede vzduch zespoda k chladiči. Velmi zajímavá je rezultující úprava třetích dveří - vidíme žábry pro výdech horkého vzduchu, které uctivě obcházejí mechanismus otevírání.
Ani kapota není originální; protože V10 začíná těsně za přední maskou, nevešel se pod sériovou kapotu. První krok byl vyříznutí ohromné díry do kapoty, ale dovedete si představit, jak aerodynamicky efektivní takové řešení bylo. Kapota ovšem byla vyrobena na míru tak, aby celý desetiválec schovala. Nemusí být zrovna pohledná, zejména otvory pro přístup vzduchu v její přední části šly určitě udělat lépe, ale funguje.
Přesnou hodnotu výkonu tohoto motoru neznáme, ovšem značka „RS6 1000PS” na jedné z fotografií je dostatečně výmluvná. Váha pak vozu těsně před dokončením přestavby do dnešní podoby s čelem vozu a novou kapotou motoru ukázala 1 285 kg, i se zbylými prvky se tedy bude pohybovat okolo hranice 1,3 tuny. A to dělá slušný poměr výkonu k hmotnost, však ani s Audi RS6 Avant minulé generace upravené od MTM nemá ve sprintu problém, jak ukazuje jedno z videí níže. Je to skutečně zajímavá a do značné míry unikátní podívaná - z množství práce na této úpravě soudíme, že se do něčeho takového jen tak někdo nepustí...






































Deset válců se v Golfu objevuje jen zřídka, změna to je velmi náročná
Už ve verzi V6 turbo šlo o dost bláznivý stroj
Zdroj: Golf V10 GoGi@Facebook
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Bratři Marquezové dominovali neděli v Argentině včera 19:47
- Dixon suverenním vítězem, Salač havaroval včera 18:16
- Moto3 Piqueras vítězem, Rueda lídrem včera 17:58
- Portimão-Test, 2. den: včera 10:00
- Opět trumf pro Marca Marqueze 15.3.2025
Nejnovější články
Ne že by to VW neměl před očima: Jeho nejprodávanějším autem je teď rodinný vůz větší než Škoda Octavia za 400 tisíc Kč
před 11 hodinamiElektromobily stále víc rozdělují společnost, ukázal průzkum. Jejich zastánců je jen 7 procent, počet odpůrců vzrostl na trojnásobek
včeraK mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo
včeraPohádka o spolehlivosti elektroaut se dál rozpadá. Po první STK nepustíme zpátky na silnici 34 procent Tesel, říkají Nizozemci
včeraNový vrcholný Moskvič se nakonec začne prodávat na jaře. Výkonný a vybavený vůz větší než Škoda Kodiaq bude o dost levnější
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.16. 19:07 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB