Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
VW Golf 928: dokonalý spáč balil V8 Porsche 928 do hávu Golfu I
7.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Projekt trhlého dealera VW z konce 70. let dodnes fascinuje. Méně nápadné auto s technikou rychlého Porsche abyste pohledali.
Volkswagen v 70. letech začal nabízet model Golf a třebaže s ním byl velmi úspěšný, někteří dealeři chtěli prodeje pozvednout ještě více. K nim patřil i Günter Artz, šéf dealerství Nordstadt v Hannoveru. Stál například i za Broukem s 210koňovým motorem z Carrery RS místo zadních sedadel, kterým vzbudil skutečné pozdvižení.
Brouk byl ale mrtev a kompaktním rodinným strojem byl Golf. Bylo to ale v podstatě obyčejné auto. Co však obyčejné vůbec nebylo, bylo Porsche 928, představené v roce 1977 a hrdě nosící titul Auto roku 1978. Pod kapotou tohoto stroje, který jsme detailně představili již dříve, byl v první fázi výroby 4,5litrový osmiválec, který na zadní kola posílal 240 koní a 363 Nm.
Když tato auta postavíte vedle sebe, jsou zdánlivě nezkombinovatelná, pokud jako kombinaci neberete jezdit Golfem od pondělí do pátku a 928 o víkendu. Vynalézavý Günter Artz však přišel na způsob, jak z těchto dvou aut udělat jedno. Jeho firma vzala Porsche 928, odstranila z něj karoserii a kolem zbytku postavila skořápku, vytvořenou z karoserie první generace Golfu. A v roce 1979 ukázala hotový VW Golf 928 Nordstadt/Artz veřejnosti.
Karoserie Golfu samozřejmě pro toto použití musela být značně upravena - rozumějte, že sériové jsou jen boční panely a dveře. Všechno ostatní je upraveno, karoserie byla uprostřed rozříznuta a rozšířena o nějakých 23 centimetrů, aby se pod slupku šasí a mechanika 928 vešly. Zvenčí tedy neznalé oko může mít problém odhalit, že se nedívá na Golf, ale na kamuflované Porsche. Vodítko však mohou poskytnout 16" kola, která pochází z 928. Byla použita, protože sériová kola Golfu nepasovala.
Interiér však má do Golfu velmi daleko. Palubní deska a přední sedadla beze zbytku pochází z 928, včetně volantu, přístrojů, výplní dveří, prostě všeho. To znamená mimo jiné kožené čalounění, ale také třeba klimatizaci nebo elektrické stahování oken. Páka ruční brzdy vlevo od řidiče také pochází z 928. A vidíme i volič automatické převodovky na středovém tunelu. I zadní sedadla pochází z Porsche 928, jen dostala o trochu více úprav než zbytek interiéru a je tam o něco víc místa než v 928.
Dynamicky stál tento stroj na roveň svému zuffenhausenskému základu, možná jej dokonce i předčil. Hmotností nebyl o tolik lepší, ta zůstala okolo 1,5 tuny, podobně jako u 928, rozdíl byl jinde. Karoserie 928 se totiž po aerodynamické stránce příliš nepovedla; nevypadá to příliš pravděpodobně, ale podle dostupných informací měl Golf první generace menší odpor vzduchu. To znamenalo, že tento kříženec údajně zvládl maximálku o 5 km/h vyšší než Porsche 928 ve své vlastní kůži, tedy 233 km/h. Zrychlení na stovku se odehrálo za stejných 7,6 sekundy.
Informace o tom, kolik takových „Golfů 928” vzniklo, se liší. Plán byl údajně postavit deset kousků, vzniklo prý snad šest, některé zdroje však hovoří o pouhých dvou kusech, z nichž jeden má 4,5litrový motor a druhý je hnán 4,7litrovým osmiválcem, který byl běžně k vidění pod kapotou 928S a který dává 300 koní.
Jisté nicméně je to, že to je extrémně vzácný stroj, který hrdě září u slova „spáč” v automobilové encyklopedii ještě výstižněji než nedávný 900koňový Golf IV, Jeho majitelé jej přesto občas vytáhnou na světlo světa a dokonce i na závody, jak ukazují videa a fotografie. A jeden kousek pravděpodobně stojí v muzeu Volkswagenu v německém Wolfsburgu. Pokud tedy nebudete vědět, co s květnovým prodlouženým víkendem, nemusel by to být marný výlet.

























Kříženec Porsche 928 a prvního Golfu je občas vidět i na závodech
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
před 6 hodinamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Víc jak 2 milionům Hond selhává start-stop, nesmyslný systém dává majitelům po letech týraní další ránu
před 2 hodinamiNová levná Lada se konečně plně odhalila i jako kombík, zavazadelník skýtá hned dvě překvapení
před 3 hodinamiMiliardář vlastnící Bugatti akcelerující z 0 na 500 km/h za 20 s odhalil jeho nároky, pneu za 170 tisíc vydrží jen 60 km
před 5 hodinamiUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
před 6 hodinamiPorsche Taycan dál ruinuje všechny majitele bez rozdílu. I ojetiny ztrácí na ceně absolutně nejvíc ze všech aut
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva