Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Vůbec poslední vyrobený vyrobený kus prvního silničního závoďáku jde do aukce. Je přesně tak „hustý”, jak vypadá
13.11.2024 | Petr Prokopec
Je to jedna z největších automobilových legend a skutečný zakladatel celého segmentu. Za pár dnů se bude dražit ten poslední v řadě, který navíc zdobí neobvyklý červený lak. Tento Gullwing vypadá skvěle a na jeho pořízení bude stačit drobnost - možná i míň než 100 milionů korun.
Není tomu dlouho, co byl na aukci prodán poněkud dezolátní Mercedes-Benz 300SL zvaný Gullwing, historicky první auto, kterému lze říkat silniční závoďák. I přes svůj stav ale zamířil k novému majiteli za takřka čtvrt miliardy korun, což je něco šíleného. Za tak vysokou cenou ovšem stál fakt, že šlo o jeden z pouhých devětadvaceti kousků, jenž se dočkaly celohliníkové karoserie. S tou Gullwing plně dostával označení SL neboli německy Super Leicht (zkratka ale bude sedět i v češtině nebo angličtině), neboť hliníkové díly redukovaly hmotnost vůči již tak lehkému základu o dalších 80 kilogramů.
Německá automobilka v letech 1954 až 1957 vyrobila celkem 1 400 kupátek, než z montážních linek začal sjíždět Roadster. Ten nedisponoval vzhůru výklopnými dveřmi, mimo to byl také poměrně těžký - od roku 1961 vážil opravdu tučných 1 660 kg. Přesto všechno se ho prodalo o něco víc, v letech 1957 až 1963 zamířilo na silnice 1 858 kusů. Kromě toho pak produkci navýšily ještě dva kusy speciální verze 300 SLR Uhlenhaut Coupe.
My si dnes znovu posvítíme na původní Gullwing, tentokrát pro změnu na vůbec poslední exemplář se šasí č. 7500079, který byl smontován 15. května 1957. Následně s ním automobilka vyrazila na mezinárodní veletrh v Poznani, než jej v září odeslala do Spojených států, kde se prodal. Od té doby měl jen čtyři majitele, z nichž ten poslední jej vlastnil posledních 25 let. A evidentně o něj pečoval jako o oko v hlavě, neboť stav vozu je špičkový a hlavně plně provozuschopný.
Gullwing disponuje neobvyklou červenou barvou Fire Engine Red, kterou stejně jako krémový interiér dostal již z výroby. Zároveň je stále osazen originálním motorem, stejně jako převodovkou či přední nápravou. Původní by pak měla být i ta zadní, nicméně z tovární dokumentace to bohužel už nelze dokonale poznat. S čím lze ale počítat na jistotu, to je taktéž originální karoserie, i když ta je v tomto případě částečně ocelová.
Z oněch 1 400 vyrobených kupátek by jich do dnešních dnů mělo přežít něco přes tisíc, 300SL se tak stává den ode dne vzácnějších. A pochopitelně také dražším, i když vedle celohliníkové verze bude „The Last One“ považován tak trochu za chudého . aukční síň RM Sotheby's, která jej 22. listopadu posílá do dražby, totiž předpokládá, že by se mohl prodat za 2,5 až 3,5 milionu dolarů, tedy za nějakých 59,6 až 83,4 milionů korun. Cena se ale v aukci pochopitelně může vyšplhat i výš, něco nám ale říká, že 100 milionů by vám na něj mohlo stačit.
Lze už jen zmínit, že poslední Gullwing jde do prodeje spolu s odpovídající sadou zavazadel. Vedle toho pak nový majitel získá také tovární dokumentaci, která potvrzuje pravost vozu. Vlastně zde tak máme dokonalou investiční příležitost, neboť tento kousek nebude již nikdy ztrácet na ceně. Koneckonců vůbec poslední kusy toho kterého modelu si výrobci vždy střeží, zvláště pokud jde o výjimečná auta, kterým 300SL bezesporu je.
Vůbec poslední Gullwing dostal již v továrně červený lak a krémový interiér. Od roku 1957 jej vlastnili pouze čtyři lidé, vy tak můžete být číslo pět. A nemusí vás to ani vyjít „příliš draze“, tedy aspoň ve srovnání s nedávno prodaným vrakem hliníkové verze. Foto: RM Sotheby's, tiskové materiály
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 6 hodinami - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
před 5 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 6 hodinami - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
před 7 hodinami - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádná své vozy do Evropy nedováží
před 9 hodinami - Ford začal prodávat obří motor 7,3 V8 s víc než 1 000 koní výkonu, ještě levněji nabízí 811koňový pětilitr
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva