Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Volkswagen Golf: historie legendy od první po sedmou generaci
8.9.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Poprvé se Golf objevil v roce 1974. Od té doby bylo vyrobeno přes 29 milionů exemplářů a stala se z něj laťka pro každého konkurenta. Co za tím stojí?
Říká se, že když dva dělají totéž, není to vždy totéž. Jenže již Mercedes-Benz a McLaren nám potvrdili, že to nemusí být vždy pravda. A na takové Porsche 911 nebo Volkswagen Golf si můžeme prstem ukazovat takřka padesát, respektive čtyřicet let. Pravda, oba dva vozy používají naprosto rozdílný přístup ke konstrukci, kdy Porsche prezentuje koncepci sportovního vozu s pohonem zadních kol a motorem uloženým vzadu, zatímco VW je mainstreamovým hatchbackem, jehož vpředu uložená pohonná jednotka pohání přední nápravu. Jenže princip, na jehož základě obě značky přistupují k vývoji, je identický. Žádná revoluce, jen evoluce. Možná i proto jsme si zvykli tvrdit, že designéři obou značek jsou nejpřeplácenějšími osobami v branži.
Jenže vedení obou značek moc dobře ví, co činí. Porsche 911 se od roku 1963 stalo etalonem pro všechny sportovní vozy, zatímco Volkswagen Golf je dlouhodobě nejčastější volbou při koupi rodinného hatchbacku. A také laťkou, s níž se hodlá (a musí) poměřovat každý výrobce operující v tomto segmentu trhu. Tedy třeba Ford se svým Focusem, Opel s Astrou, Mazda s trojkou nebo Honda s Civicem.
Poprvé se tak stalo v roce 1974, kdy byla představena první generace. I když spojení první generace bychom měli dát do uvozovek, neboť takto členit jednotlivé modely začali novináři a veřejnost. Ve Wolfsburgu se k podobné taktice uchýlili až nyní, po představení Golfu VII. Tedy poté, co bylo do července letošního roku prodáno více než 29,13 milionu exemplářů.
VW Golf I. (A1/Typ 17, 1974 - 1983)
Nástup první generace nebyl v žádném případě snadný. Golf musel navázat na fenomenální úspěch Brouka, kterého se jen do roku 1973 prodalo přes 21 milionů kusů. Jeho technika vycházela z komponentů, kterými jej ještě před druhou světovou válkou obdařil Ferdinand Porsche, zatímco novinka měla podle vzoru Audi a konkurenčních značek disponovat pohonem předních kol.
Designem byl pověřen Giorgio Giugiaro, jehož kompaktní krabicovitý design zapůsobil. Již v říjnu 1976 Volkswagen evidoval milion prodaných exemplářů Golfu (v USA se vůz nabízel jako Rabbit, v Mexiku pak pod jménem Caribe). Automobilka navíc v tu samou dobu představila Golf GTI vybavený 1,6litrovým motorem o výkonu 110 koní, který dal vzniknout celému automobilovému segmentu.
V 80. letech minulého století se Golf prodával již na všech kontinentech, přičemž značka pokračovala v rozšiřování modelové řady. Objevil se kabriolet i sedan, ten však dostal název Jetta související s tendencí Volkswagenu pojmenovávat své modely po různých typech větru (Passat, Bora či Scirocco mluví za vše). Golf ale souvisel i s druhým táborem, kde převládal sport (Polo a Derby).
VW Golf II. (A2/Typ 19E, 1983 - 1991)
Druhá generace měla na co navazovat. Zvláště po prodejní stránce, neboť Golfu I bylo ve všech specifikacích prodáno 6,72 milionu exemplářů. Volkswagen při vývoji rozhodl, že novinka bude o 170 mm delší a 55 mm širší. Rozvor byl protažen o 75 mm, zatímco rozchod kol byl rozšířen o 23 mm vpředu a dokonce o 50 mm vzadu. Kromě toho měla druhá generace přinést řadu technických vymožeností.
V roce 1984 byly zavedeny katalyzátory snižující hlavně emise NOx, o dva roky později přišlo ABS, posilovač řízení a také systém pohonu všech kol. Mimo to Volkswagen také chvíli koketoval s elektrickou a hybridní verzí, díky dojezdu pouhých 50 km a zběsilé ceně 50 000 DM však byla výroba po roce zrušena.
Stejně tak nebyl uveden ani kabriolet, místo toho se až do roku 1993 prodávala první generace otevřeného modelu. Golf GTI ale v nabídce nechyběl, k dostání byl dokonce ve několika verzích. Používal se čtyřválec o objemu 1,8 litru s dvouventilovými rozvod, další měl ventilů šestnáct. Pod kapotou Golfu se dostal také kompresor ve verzi G60, mohli jste si objednat pohon všech kol a v případě limitované série čítající 71 kusů také motor o výkonu až 210 koní,
S touto silou a zrychlením z 0 na 100 km/h za 7,2 se Golf GTI G60 Limited stal nejvýkonnějším modelem celé řady až do představení verze R32 s výkonem 241 koní. Ta ale přišla až v rámci čtvrté generace v roce 2003. Volkswagen však měl mezitím dostatek práce s generací třetí, která opětovně navazovala na velký úspěch předchůdce. Golfu II bylo celkově prodáno na 6,41 milionu kusů.
VW Golf III. (A3/Typ 1H, 1991 - 1997)
Novinka, která dorazila na trh v srpnu 1991, ve srovnání s předchůdcem opětovně narostla. Do délky dokonce o 74 mm překonala čtyřmetrovou hranici. Ani to, ani fakt, že v roce 1992 se vůz stal Evropským autem roku, však neovlivnilo prodeje takovým způsobem, jak by si Volkswagen představoval. Celkově bylo totiž vyrobeno "pouzeů 4,8 milionu kusů.
Třetí generace se přitom mohla chlubit bočními airbagy, ABS jakožto součástí standardní výbavy nebo přímým vstřikováním paliva u dieselových motorů. Představena byla také verze kombi a v roce 1994 se objevil dokonce nový kabriolet. Ten ve výrobě vydržel až do roku 2002, než jej VW nahradilo Novým Beetlem. Ani to ale lepším prodejům nepomohlo.
Reputaci navíc nezlepšil ani Golf GTI, jehož dvoulitrový motor se dvěma ventily na válec produkoval pouze 115 koní. Představeny tak musely být verze VR6 s 2,8litrovým nebo 2,9litrovým objemem, které výkon navýšily na 174, respektive 191 koní. Zrychlení z klidu na stovku se u výkonnější verze zkrátilo na 7,1 sekundy, ani tak ale Volkswagen nemohl být spokojený.
VW Golf IV. (A4/Typ 1J, 1997 - 2003)
Značka tak během vývoje čtvrté generace pověřila designem Harmut Warkusse, podle jehož návrhů se měla odvíjet celá modelová řada. Dimenze narostly na téměř 4,2 metru, přičemž Volkswagen poprvé použil platformu, která kromě Golfu podepírala i jiné vozy koncernu. Tedy Audi A3, Seat Leon nebo Škodu Octavii. Navíc se vůz stal prvním Golfem, který disponoval galvanizovanou karoserií.
Ochrana proti rzi ale nebyla tím největším kladem nové generace. Tím se stala prostornější a hlavně kvalitnější kabina, která konkurovala i vozům o třídu výše. Mimo to byly představeny hlavové airbagy, elektronická kontrola trakce, přímé vstřikování paliva u benzinových motorů, pohon všech kol Haldex, satelitní navigace nebo xenonové světlomety.
Kromě toho dorazila také šestistupňová manuální převodovka, zatímco model R32 jako první použil dvouspojkový automat DSG. Jelikož se jednalo o světovou premiéru, čelil Volkswagen nečekanému zájmu, díky kterému musel být prodej rozšířen i mimo Německo. Celkové prodeje Golfu IV však opětovně poklesly, a to na 4,3 milionu vozů.
VW Golf V. (A5/Typ 1K, 2003 - 2009)
Nastupující páté generaci se povedlo hned od počátku vyřešit veškeré problémy týkající se ovladatelnosti, za které byl Golf IV kritizován. Za vším se skrývala především platforma PQ35, která opustila zadní torzní příčku a místo toho uvedla v praxi víceprvkovou nápravu. Tím se zlepšilo nejen chování v zatáčkách, ale především celková kvalita jízdy a to nejen na zadních sedačkách.
Velkým návratem odkazujícím na první generaci byl také Golf GTI, který dorazil s přeplňovaným dvoulitrem o výkonu 200 koní a především s lákovými potahy s tradičním károvaným vzorem. Mimo to ale pátá generace představila i motor 1.4 TSI, který byl dopován jak turbodmychadlem, tak kompresorem, dorazily bi-xenonové světlomety, sedmistupňový automat DSG či panoramatická střechu.
V nabídce se kromě toho objevil Golf Plus se zvýšenou linií střechy, zatímco milovníci jízdy se sluncem ve tváři si mohli vybrat, zda sáhnou po otevřeném Beetlu nebo modelu Eos s pevnou skládací střechou. Ten přitom užíval unikátní panely karoserie, ačkoliv seděl na stejné platformě. Prodeje čítající 3,27 milionu exemplářů však již nebyly to, na co bylo VW zvyklé z dřívejška.
VW Golf VI. (A6/Typ 5K, 2008 - 2012)
Volkswagen proto přispěchal s nástupcem, který se představil v roce 2008 na pařížském autosalonu. Se čtyřletým funkčním obdobím přitom v prodeji vydržel ze všech Golfů nejméně. Ostatně, jednalo se spíše o masivní facelift s designem Waltera da Silvy, než o zcela nový model, neboť pod podlahou se stále nacházela platforma PQ35.
Volkswagen ovšem značným způsobem vylepšil interiér, který dle kritiky nebyl takovým pokrokem vůči předchůdci, jako tomu bylo u čtvrté generace. Laserem svařovaná karoserie ovšem získala pět hvězdiček při crash testech Euro NCAP, zatímco Golf BlueMotion se mohl pyšnit nízkou spotřebou a emisemi pouhých 99 gramů CO2 na kilometr.
Nechyběla ani verze GTI, která dokonce oslavovala 35. výročí zrodu originálu. Pro ten případ byl výkon motoru zvýšen na 235 koní, zatímco zrychlení z klidu na stovku pokleslo na 6,6 s. Ještě rychlejší byl ovšem Golf R, který disponuje silou 270 koní, točivým momentem 350 Nm, nejvyšší rychlostí 250 km/h a akcelerací 0-100 km/h za 5,7 s.
Mimo to značka nabídla bezpočet turbodieselů, manuální či automatické převodovky, rekuperaci brzdné energie, adaptivní podvozek DCC, parkovací asistent, natáčecí světlomety nebo systém start-stop. Celkové prodeje sice ještě nebyly spočteny, s ohledem na krátký životní cyklus ale zřejmě budou nejnižší ze všech sedmi generací.
VW Golf VII. (A7, od roku 2012)
Od nováčka představeného v úterý v Berlíně si tak značka mnohé slibuje. Zvláště, když jde o první vůz se znakem Volkswagenu, který používá novou modulární platformu MQB. Jeho výstavní premiéra je naplánovaná na pařížský autosalon, do prodeje pak Golf VII v rámci Evropy vyrazí již v listopadu. Zbytek světa bude následovat příští rok, přičemž v USA zřejmě bude vůz opět pojmenován Rabbit.
Postupně se navíc mají objevovat další varianty, přičemž kromě tradiční verze GTI dorazí také vrcholná verze R, praktické modely Golf Plus a kombík nebo zástupci elegance, třídveřový hatchback a dvoudveřové kabrio. Úplnou novinkou by pak mělo být představení čtyřdveřového kupé ve stylu Volkswagenu CC.
Golf tak očividně neřekl poslední slovo. S ohledem na hmotnost základního modelu (pouhých 1 050 kg) přitom očekáváme, že reputace by mohla ještě narůst. Osmá generace tak je stoprocentní jistotou. Co myslíte, kdy se objeví?
Podrobnější fotogalerie jednotlivých generací VW Golf
Zdroje: Volskwagen, Carscoop
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 3 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 6 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva