Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Uro Vamtac: španělský Hummer asi ani neznáte, též vznikl pro armádu
28.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Španělský speciál si krom armád našel cestu i do řad policie. Svými terénní schopnostmi ohromí.
Americký Hummer alias Humvee, tedy ono armádní vozidlo, vzniklé ze soutěže automobilek v 80. letech minulého století, je jistě velmi úspěšné. Ani zdaleka to ale není jediný vůz podobného typu. Jedním ze strojů, který se Humvee nechal silně inspirovat, je Uro Vamtac, který pochází ze Španělska - země, která je slavná spoustou věcí, ale výroba offroadů mezi ně rozhodně nepatři.
Trochu divný název Vamtac je zkratkové slovo, znamená to Vehículo de Alta Movilidad Táctico, tedy Taktické vozidlo vysoké mobility. Tento stroj se dostal na svět v roce 1998, tedy asi patnáct let po Humvee, přesto je na něm inspirace americkým strojem velmi silně znát, a to nejen ve vnějším designu. Dieselový osmiválec a třístupňový automat tu tedy nečekejte, ale třeba velikostí si Vamtac s Humvee nezadá - na šířku má 2,18 metru, na délku 4,84 m a na výšku 1,88 metru. Světlá výška činí 440 mm.
Tyto rozměry nejsou náhodou či prostým výsledkem vývoje - byly zvoleny s ohledem na těžiště co nejníž, aby vůz dokázal bojovat s co nejtěžším terénem a vyjet co nejstrmější kopce. A výsledky se dostavily: Vamtac zvládne 45° stoupání. Pomáhá také přední nájezdový úhel 70°, zadní 50° a přejezdový 140°. A pokud vám v cestě stojí řeka, po speciálním utěsnění projede Vamtac až 1,5 metru hlubokou vodou. V běžném nastavení zvládne poloviční hloubku. Terénní schopnosti tohoto stroje ostatně lépe demonstruje video, které uvidíte níže. Co všechno Vamtac projede, je ohromující.
Po stránce techniky je samozřejmostí pohon všech kol, tři stoprocentně uzavíratelné diferenciály a tuhé nápravy. Pod kapotu se pochopitelně montují jen diesely, základem je čtyřválec Iveco o 122 koních, nad ním stojí šestiválec od Steyru, nabízející 163 koní. Obrněné verze jsou vybaveny silnějším šestiválcem Steyr o 213 koních.
Vůz má čtyřstupňový automat a na silnici dosáhne až 135 km/h, většinou je cestovní rychlost okolo stovky. S vahou od 3 do 3,5 tuny v prázdném stavu a s užitečnou hmotností 1 500 až 2 000 kg se ale nedá žádný velký sprint očekávat. Stolitrová palivová nádrž stačí na zhruba 600 km dojezdu.
Je to primárně vojenské vozidlo, takže možnosti nástaveb karoserie jsou široké. Čtyřdveřové provedení může sloužit pro transport nebo pro vedení a vzadu může být ještě střílna. Na vůz se také dá namontovat minomet, protitankové rakety nebo třeba lehké rakety země-vzduch. Uvnitř nečekejte žádný luxus nebo spoustu prostoru, všechno musí především fungovat - například nad hlavou je místa jen velmi málo, pokud vůbec nějaké. Tak to ostatně i vypadá na fotografiích. Řidič má před sebou údajně celkem osm budíků, které mu řeknou všechno potřebné o voze.
Uro Vamtac využívá kromě španělské armády také několik dalších zemí, například Rumunsko, Malajsie, Maroko nebo Thajsko a podle některých zdrojů je zkouší i Belgie a Brazílie. Nejen v armádě ale našel Vamtac využití - ve Španělsku jej používají také hasiči, záchranná služba a policie. A také existuje ve zcela civilní verzi, ve které má šestiválec od Steyru o 193 koních a pětistupňový automat. Možnosti nástaveb karoserie jsou i zde velmi široké, jak se můžete přesvědčit mezi obrázky.
Ceník k dispozici nemáme, s žádnou lácí ale nepočítejte. Přeci jen je to kus auta, který vydrží snad všechno, co po něm může člověk chtít. Dokonce si troufáme podle videa níže odhadnout, že to dřív zabalí posádka než vůz.
Třebaže je Uro Vamtac primárně vojenským vozidlem,...
... našel využití i mezi civilními službami
Je k mání i běžným smrtelníkům, luxus uvnitř ale nečekejte
Reklamní video ukazuje špičkové terénní schopnosti Vamtacu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejčtenější články
- Největší evropský výrobce motorek je na pokraji bankrotu, nedokáže splácet své miliardové dluhy
28.11.2024 - Majitel na 36 let odstavil auto s plnou nádrží. I po takové době nastartovalo na první pokus, pořád s původním benzinem
28.11.2024 - Němci vyzkoušeli jeden z největších držáků mezi moderními auty, ani se značkou Audi a v aktuální generaci není drahý
28.11.2024 - Elektrický Fiat 500 je takový propadák, že zase zastavil výrobu v celé továrně na elektromobily. Nepojede až do ledna
29.11.2024 - Renault končí s motorem 1,3 turbo, který vyvinul s Mercedesem. S jedním z jeho posledních „normálních” agregátů je amen
29.11.2024
Živá témata na fóru
- WAZE 12.28. 20:07 - GeneHawkins
- BMW Divize 12.28. 18:08 - jerry
- Policejní kontroly a měření 12.28. 15:43 - řidičBOB
- Cena výměny EGR ventilu 12.27. 15:39 - Pietro78
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.27. 15:03 - řidičBOB
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.