Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tyto dosud utajované záběry McLarenu F1 ukazují, jak roku 1998 překonal 390 km/h
28.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) F1 byl odhalen v roce 1992, ale rychlostní rekord pokořil až v roce 1998. Tohle jsou autentické, dosud nikdy nezveřejněné záběry z kokpitu.
McLaren F1 je dne po právu automobilovou legendou. Svého času přepisoval měřítka možného, však vývoj tohoto vozu od začátku provázela snaha stvořit nejrychlejší silniční auto světa. Cílem autorů ale nebylo postavit něco, co dosavadní maxima posune o jednotky kilometrů v hodině dále, ale co nadlouho dopředu stanoví laťku pro všechny konkurenty.
A podařilo se, F1 dosahoval daleko vyšších rychlostí, než se podařilo jakémukoli z jeho předchůdců, včetně Stanzaniho posledního veledíla. Je to vůz původem z roku 1992 a přesto už tehdy dokázal atakovat rychlosti 400 km/h - něco, o čem si další skoro dvě dekády mohla všechna ostatní silniční auta nechat jen zdát. Však jde dodnes o nejrychlejší silniční auto s atmosféricky plněným motorem na světě a s ohledem na aktuální vývoj techniky jím už možná navždy zůstane.
Svou nejvyšší oficiálně zaznamenanou rychlost, 391 km/h, ale dosáhl až v roce 1998, ke konci výroby. Za jeho volantem tehdy seděl Andy Wallace, který v letech 1995 a 1996 jezdil se závodní verzí McLarenu F1 v Le Mans a s automobilkou spolupracoval i dále. „Najednou zazvonil telefon a slyším 'Jak by se ti líbilo jet s tímhle autem opravdu rychle?' Byl jsem tehdy mladší a hloupější, takže říkám 'Jasně, zkusím to.' Sbalili jsme si věci a vyrazili do Německa,” vzpomíná.
Kde jsme k tomu přišli? McLaren včera pustil do světa nové video, které ale ukazuje záběry z roku 1998. Tyto záběry pocházejí právě z pokusu o rychlostní rekord na testovacím polygonu v Ehra-Lessien a třebaže jim brzy bude dvacet let, Britové je dosud nikdy nezveřejnili. Proč, netušíme, velká pozornost by je provázela kdykoli, ne jen nyní.
Jízd na Ehra-Lessien bylo několik a při těch prvních narážel motor McLarenu na omezovač rychlosti při nějakých 388 km/h. Bylo tedy provedeno pár úprav a omezovač rychlosti byl posunut ze 7 500 rpm o tisícovku výš a právě tehdy dosáhl vůz rychlosti 391 km/h. Přítomni byli i oficíři pro zaznamenání rekordu a ze dvou průjezdů v opačných směrech vyšel průměr 240,14 mph resp. 386,47 km/h.
Tohle číslo vstoupilo do dějin, na dlouho. Žádné jiné auto nejelo rychleji až do příchodu Bugatti Veyron v roce 2005, které se v případě dosažitelné maximálky stalo pro ostatní podobnou laťkou jako kdysi F1. Britové tak již nyní rekord nedrží, ale McLarenu F1 zůstává statut legendy. Přiblížil se metě 400 km/h v době, kdy cokoliv nad 350 km/h bylo nemyslitelnou rychlostí. A dokázal to bez přeplňování, jen díky skvělé aerodynamice a dvanácti válcům od BMW, konkrétně od člověka, který symbolicky odkráčel na věčnost jen chvíli před Stanzanim...




Takhle vypadala rekordní jízda McLarenu F1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nejnovější články
Elektromobily stále víc rozdělují společnost, ukázal průzkum. Jejich zastánců je jen 7 procent, počet odpůrců vzrostl na trojnásobek
před 3 hodinamiK mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo
před 4 hodinamiPohádka o spolehlivosti elektroaut se dál rozpadá. Po první STK nepustíme zpátky na silnici 34 procent Tesel, říkají Nizozemci
před 6 hodinamiNový vrcholný Moskvič se nakonec začne prodávat na jaře. Výkonný a vybavený vůz větší než Škoda Kodiaq bude o dost levnější
před 7 hodinamiNová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.16. 14:02 - pavproch
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB