Trekol 39294: ruská šestikolka umí jezdit po vodě i po lidech

(+ videa) Ruský „všudychod” se díky speciálním pneumatikám neboří do sněhu, umí plout po hladině vody a neublíží ani člověku, kterého přejede.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Trekol 39294: ruská šestikolka umí jezdit po vodě i po lidech

25.12.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Trekol 39294: ruská šestikolka umí jezdit po vodě i po lidech

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Ruský „všudychod” se díky speciálním pneumatikám neboří do sněhu, umí plout po hladině vody a neublíží ani člověku, kterého přejede.

Podobně jako v případě nedávno představeného Avtorosu Šaman se můžeme i tentokrát podívat na zajímavý ruský offroad, který se zastaví snad jen před lávu chrlící sopkou či vodopádem. Jen na rozdíl od Šamana není zničení všeho, co přejede ani primárním cílem, ani vítaným bonusem. A v terénu toho zvládne ještě více. Řeč je o vozidle Trekol 39294, které jeho výrobce označuje jako „všudychod”.

Jméno tohoto stroje pochází ze slov Transport a Ekologický, což říká o podstatě tohoto stroje dostatek - je to vůz, schopný převézt lidi či věci úplně kamkoliv a přitom být co nejohleduplnější ke svému okolí. Pochopitelně tu ale nehledejte žádné start-stopy, maloobjemové turbomotory či dokonce hybridní systémy, jde tu zejména o to, že pneumatiky neničí podklad, po kterém jedou.

Dosahují toho jednak speciálním vzorkem, který existuje ve třech variantách, ale zejména tím, že tlak vzduchu uvnitř dosahuje nejvýše 60 kPa, tedy jen něco přes půl atmosféry. Tlak na centimetr čtvereční podkladu je srovnatelný se sněhovou rolbou, ale gumy jsou oproti pásům rolby měkké. Jsou tak šetrné, že zvládnou téměř nepoškodit klacek trčící ze země, umí jet po sněhu či blátě a bořit se do něj jen lehce či dokonce, pokud stojí v cestě jezero, fungují jako vzduchové měchy držící vůz na hladině a zároveň jej pohánějí kupředu. A také, což je nejvíce ohromující, na nich vůz může přejet ležícího člověka a nijak mu neublížit.

Na rozdíl od zmíněného Avtorosu není Trekol zas takovou novinkou, první verze byla na světě už v roce 1992. Také se zájemci musejí spokojit s klasičtějším uspořádáním náprav - Trekol 39294 je šestikolka, zatáčí ale jen přední kola; hnaná jsou samozřejmě všechna. Výrobce nabízí ještě dvounápravovou variantu a obě dvě můžete mít i jako pick-up.

Verze s pouze čtyřmi koly může mít karoserii buď dobře známého „gazíku”, anebo odlišnou, navrženou speciálně pro Trekol a vyrobenou ze sklolaminátu. Šestikolku můžete mít jen se speciálním designem, i ten tu však je ve dvou variantách. Všechny karoserie ale vznikají v závodech automobilek UAZ a GAZ a i mechanický základ si Trekoly berou ze strojů z těchto fabrik, což znamená jednak nižší náklady a tudíž i cenu pro zákazníka, ale zejména, že je technika léty prověřená a snadnější na opravu a údržbu.

Trekol 39294 pochopitelně není žádný rychlík, pod kapotou může mít 2,3litrový benzínový motor o 90 koních a 172 Nm anebo stejně objemný diesel. Na kola proudí výkon přes čtyřstupňový manuál a dvoustupňovou redukční převodovku. Stroj zvládne 90 km/h, doporučená rychlost na silnici je ale 70 km/h. Spotřeba benzínové verze je při 50 km/h na silnici 14 l/100 km; v terénu jistě vystoupá nejméně na dvojnásobek. Není se co divit, vůz váží 2,8 tuny prázdný. Pokud jedete po pevné zemi, můžete dovnitř naložit až 700 kg, pokud se vydáte na vodu, sníh či jiný měkký podklad, naložíte jen 400 kg.

Základní verze 39294 je schopna převézt až osm lidí, z čehož šest sedí vzadu na podélných lavicích. Z těch se dá udělat postel anebo mezi ně můžete namontovat stoleček. Menší verze o dvou nápravách pochopitelně bude uvnitř menší, protože je o dost kratší. Díky nevídané průchodnosti terénem Trekol využívají také záchranáři; podle videa níže je možno zakázkově postavit skoro všechno. A rozměry? Šestikolá verze má 567 cm na délku, 254 cm na šířku a 271,5 cm na výšku. Rozchod kol je 1,9 metru, světlá výška 49 cm a do nádrže se vejde 100 litrů paliva.

S městským provozem či dokonce s parkovacími domy nákupních center se tedy v žádném případě nedá počítat. Také vybavení kabiny je značně spartánské; tohle není luxusní SUV, ale pracovní nástroj, který zvládne všechno, co před něj či pod něj postavíte. Kompletní seznam příplatkové výbavy neznáme, ale víme, že k položkám na něm patří třeba lodní motor, který připevníte z otevřených zadních dveří a můžete na vodě dosáhnout rychlosti 10 km/h.

Kolik si Trekol za své čtyř- či šestikolky účtuje, také nevíme. Nebude to málo, ale dá se odhadovat, že díky základu ve vozech UAZ a GAZ to bude méně než v případě výše zmíněného Avtorosu Šaman. Naopak průchodnost terénem bude jistě přinejmenším stejně dobrá. Co všechno Trekoly zvládnou, asi nejlépe ukáže ruskojazyčné video pocházející přímo od automobilky, které najdete níže.


Trekol 39294: ruská šestikolka umí jezdit po vodě i po lidech - 1 - trekol 39294 01Trekol 39294: ruská šestikolka umí jezdit po vodě i po lidech - 2 - trekol 39294 02Trekol 39294: ruská šestikolka umí jezdit po vodě i po lidech - 3 - trekol 39294 03Trekol 39294: ruská šestikolka umí jezdit po vodě i po lidech - 4 - trekol 39294 04Trekol 39294: ruská šestikolka umí jezdit po vodě i po lidech - 5 - trekol 39294 05Trekol 39294: ruská šestikolka umí jezdit po vodě i po lidech - 6 - trekol 39294 06Trekol 39294: ruská šestikolka umí jezdit po vodě i po lidech - 7 - trekol 39294 07Trekol 39294: ruská šestikolka umí jezdit po vodě i po lidech - 8 - trekol 39294 08Trekol 39294: ruská šestikolka umí jezdit po vodě i po lidech - 9 - trekol 39294 09Trekol 39294: ruská šestikolka umí jezdit po vodě i po lidech - 10 - trekol 39294 10Trekol 39294: ruská šestikolka umí jezdit po vodě i po lidech - 11 - trekol 39294 11Trekol 39294: ruská šestikolka umí jezdit po vodě i po lidech - 12 - trekol 39294 12Trekol 39294: ruská šestikolka umí jezdit po vodě i po lidech - 13 - trekol 39294 13Trekol 39294: ruská šestikolka umí jezdit po vodě i po lidech - 14 - trekol 39294 14
Vozy Trekol jsou mimo terén skutečně schopné, jak ukazují obrázky i video níže

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.