Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Trabant Turbo Quattro: bakelitová střela udělá 0-200 za 15,5 s
22.11.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Trabant je mnohým pro legraci. Když mu ale dáte 270 koní a pohon 4x4, smích je rychle přejde.
Máme rádi auta, která svým dynamickým potenciálem dalece překonávají očekávání vyvolávaná jejich vzhledem. A také máme rádi auta, která se do co nejmenšího balení snaží vměstnat co největší motor. A vůbec nejraději máme auta, která se oba tyto přístupy snaží spojit.
V poslední době jsme tu měli hned několik velmi povedených pokusů. Lotus Exige s V10 z BMW M5 sice nepůsobí zrovna neschopně, s tak obrovským motorem ale jede daleko lépe než jakýkoli Exige, který kdy opustil fabriku. BMW 150i se stejným motorem nebo VW Golf s V10 biturbo z Audi RS6 jdou dále, ale ani v jejich případě nelze hovořit o autech, která byste hned podcenili - sériové BMW 130i je mimořádně rychlé auto a VW Golf R32 za ním o mnoho nezaostává.
Nejdále to letos dotáhlo zřejmě VW Lupo s motorem 4,2 V8, které mohutný čtyřlitr skrývá do karoserie předstírající příslušnost k rodu „třílitrových” šetřílků. Pořád mu ale chybí jeden faktor - je to stále docela nový vůz a není tu atribut „šmejdu zralého leda do šrotu”, před nímž si mnozí tak akorát hlasitě odplivnou. To se o Trabantu, bakelitovém snu totalitních časů, říci nedá.
Také tahle auta ale stále žijí, třebaže je už na silnici vídáme zŕídka. Někteří udržují původní stav, jiní je upravují, většinou vzhledově. Někteří sáhnout i na motor a překvapují na dálnici, další z nich stvoří sprinterské náčiní. Auto, které vám ukážeme dnes, má tak trochu od všeho něco a je to vážně pozoruhodný stroj.
Fandy dokonalých sleeperů předem zklameme, neboť i když se vůz v naprosté většině aspektů drží původního vzhledu, už nový lak, rozšířený rozchod 16" kol, jiný výfuk a další viditelná specifika odhalí, že tohle auto nebude tak úplně obyčejné. I tak si ale při pohledu na něj většina lidí jistě pomyslí, že jde pořád o to dýchavičné dvoutaktní „prdítko”, které si někdo nanejvýš trochu vzhledově poladil. Realitě ale nemohou být vzdáleni více - tento stroj má pod kapotou techniku jednoho ze špičkových Audi a z 0 na 200 km/h zrychluje za 15,5 sekundy. Za čas srovnatelný s už hodně seriozním sporťákem.
Na první pohled „lepší Trabant”, tohle auto ale umí víc
Jeho polský majitel Arek je Trabantům a jejich ladění oddán už dlouho. Tento kus koupil už před 14 léty a vlastně ani na začátku nebyl úplné obyčejný - šlo o jeden z posledních vyrobených kusů už s čtyřtaktním čtyřválcem 1,1 původem z dobového VW Polo, který na přední kola posílal 30 kW (40 koní). Výkon mířil na přední osu přes čtyřstupňový manuál - ve výsledku podle dobových měření akceleroval na stovku za 22,8 sekundy, maximální rychlost činila 130 km/h.
Že to nebude stačit, věděl Arek hned. Postupně tak vůz upravoval a jeho původní jedenáctistovku vyměňoval za výkonnější motory. Nejprve to byla jednotka 1,3, pak 1,8, nakonec 2,0 - všechny od Volkswagenu, ta poslední byla z Golfu GTI. Auto s ním vůbec nejelo špatně, v roce 2013 ale Arek zjistil, že chce ještě víc. A když mu bylo loni náhodou nabídnuto havarované Audi TT první generace s motorem 1,8 20V Turbo o výkonu 225 koní s pohonem 4x4 a manuálním šestikvaltem, věděl, kudy se vydat.
Na krabici od pizzy (můžete vidět v galerii) si sepsal, co bude třeba udělat a dal se do práce. Začal s ní koncem loňského roku a letos v létě už bylo auto hotové - původní konstrukce Trabantu pochopitelně nebyla s to pojmout tak odlišnou techniku, a tak vůz musel dostat značně přepracovanou konstrukci, která by pojala přeplňovanou osmnáctistovku i s pohonem 4x4. Vznikl tak Trabant Turbo Quattro, který navenek dává svůj potenciál znát hlavně právě provedeným rozšířením, 16" plechovými koly, podstatně větším chladičem a ne zrovna tichou a neviditelnou koncovkou výfuku.
Interiér je zčásti Audi, zčásti domácí výroba
Odlišný je také interiér, kam se nastěhovala přístrojovka a další detaily z americké verze Audi TT (proto je na videu tachometr primárně v mílích), přibyla rovněž skořepinová sedadla Bimarco. Vůz dostal ochranný rám i kvůli zvýšení torzní tuhosti, zbytek už je domácí výroba přesně na míru tohoto stroje. Zbytek už je sériový, včetně bakelitové karoserie.
Nutno dodat, že všemi provedenými úpravami ztratil Trabant část jedné ze svých klíčových výhod - extrémně nízkou hmotnost 615 kg (typ 601) resp. 700 kg (čtyřválcová verze). Kvůli vyztužení, těžšímu motoru, pohonu všech kol a dalším drobnostem auto nyní váží 1 120 kg, což už není tak kouzelně málo. I původních 225 koní by s takovým vozem pořádně zamávalo, jenže Arek není troškař, a tak motor po repasi a instalaci nového turba K04 nechal dále upravit. Přibyly větší vstřikovače, upravené sání i výfuk a nové řízení motoru, které se starají o plnící tlak až 1,45 baru. Výsledky stojí za to: výkon až přes 270 koní v 5 700 ot./min a točivý moment nejvýše 369 Nm v 4 500 ot./min - kompletní křivku průběhu výkonu a točivého momentu zjištěnou „na brzdě” můžete vidět níže.
Dynamika odpovídá. Na stovku tahle bakelitová střela zrychlí za 4,5 sekundy, na 200 km/h za 15,5 sekundy. To jsou hodnoty srovnatelné s lecjakým Porsche, co maximální rychlost? Arek s úsměvem říká, že ji nezná, tak rychle, jak by auto dokázalo jet, si s ním za těch pár týdnů, co pracuje až s 270 koňmi, ještě nejel. Přes 200 km/h se ale tento Trabi skutečně přehoupne jako nic.
Upravený motor 1,8 20V Turbo posílá na všechna kola přes 270 koní
Bláznem majitel, jak vidno, jen v jistém slova smyslu, což dosvědčuje i fakt, že zapracoval také na brzdných schopnostech (brzdy Audi s 312mm kotouči vpředu a 256 mm vzadu), trakci (pneu Toyo T1R 195/45 R16) a vůz dokonce osadil funkčním ABS a ESP.
Je to nepochybně pozoruhodné auto, podívejte se na některé fotografie z jeho příprav a hlavně na výsledek, který má i své vizuální kouzlo. A záznam akcelerace vozu v závěru je samostatnou kapitolou...
Základní technická data Trabantu Turbo Quattro
Motor
Objem: 1 781 ccm
Největší výkon: 199 kW (271 k) při 5 700 ot./min
Největší točivý moment: 369 Nm při 4 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon všech kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: „přes 200 km/h”
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,5
Zrychlení z 0 na 200 km/h: 15,5
Pohotovostní hmotnost: 1 120 kg
Kompletní galerie fotografií Trabantu Turbo Quattro
Takhle vypadal Arekovo Trabant v poslední iteraci s pohonem předních kol - pod kapotou měl motor 2,0 16V z Golfu GTI
Rozpis projektu na přestavbu na verzi Turbo Quattro skončil na kartonu od pizzy...
...a je pozoruhodné je, že Arek dokázal přestavenému vozu zajistit silniční homologaci
Výsledek jeho práce je na každý pád působivý
Foto: Artur Owsiany
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 27 minutami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 26 minutami - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před hodinou - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva