Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toyota Tundra 5,7 V8: Trochu větší pick-up
6.5.2008 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Typického představitele obrovského amerického trucku s japonskými kořeny je dnes možné zakoupit také u nás a cena je kupodivu docela příznivá.
Velmi nenápadně se Toyota šplhá na trůn největšího amerického výrobce automobilů. Její recept na úspěch představuje intenzivní hledání pravého amerického vkusu. A výsledek této sondy je dnes zhmotněn do druhé generace velkého pick-upu Tundra. Předchůdce novinky se na trhu objevil poprvé v roce 1999 a hned se mohl těšit velké oblibě, čímž samozřejmě „vydláždil“ cestu novému modelu. Současná Tundra je však postavena na zcela jiné platformě, která je základem pro vývoj dalších obřích SUV. Celková délka 5810 mm, šířka 2030 mm a výška 1940 mm při rozvoru 3700 mm musí uspokojit každého milovníka „amerických vozů. Když k tomu přidáte nabízenou paletu motorů od čtyřlitrového šestiválce až po osmiválce s objemy 4,7 a 5,7 litru, stojí před vámi nepřehlédnutelný kolos, který si však celkem překvapivě hledá místo na trhu i v kompaktní Evropě. Důvod pro pořízení takového automobilu se ostatně dá najít. Například celková hmotnost brzděného přívěsu může být u Tundry až 4580 kg, což byste u evropských čtyřkolek marně hledali. Toyota Tundra je svými rozměry, výbavou i výkony koncipována mimo běžná evropská měřítka. K dispozici je ve třech variantách karoserie: dvoudveřový Regular Cab, čtyřdveřový Double Cab a čtyřdveřový Crew MAX, který preferuje prostor pro cestující. Regular a Double Cab mohou být navíc ve standardní či o půl metru prodloužené verzi Long. Zvolit si také můžete mezi pohonem pouze zadních kol nebo čtyřkolkou s přiřaditelným pohonem předních kol. K testu jsme měli k dispozici Tundru s motorem V8 o objemu 5,7 litru, se čtyřmi dveřmi a pohonem všech kol. Osmiválec o výkonu 381 koní a točivém momentu 401 N.m prezentuje od okamžiku nastartování svou nadřazenost.
Ohromí svou velikostí
Při vývoji nové Tundry se nešetřilo a vše je konstruováno podle hesla: větší znamená lepší. V praxi to znamená sice větší vnitřní prostor, zároveň také větší starosti při parkování téměř šest metrů dlouhého automobilu. Otevřít tlusté dveře Tundry vyžaduje trochu síly, naštěstí jsou na všech dveřích plynové vzpěry pro usnadnění otevírání a zavírání. Uvnitř nás obklopí pravý americký luxus. Sedadla potažená kůží jsou sice pohodlná, ale knoflíky z tvrdého plastu, stejně tak jako na prach citlivé povrchy jsou poněkud hrubého provedení. Interiér Tundry je prostorný a je tu k dispozici dostatek prostoru pro nohy zejména pro řidiče a spolujezdce. Přední velkoryse pojatá elektricky nastavitelná sedadla nebo chcete-li křesla, se postarají o vaše pohodlí a místa je všude víc než dost. Trpět nedostatkem prostoru rozhodně nebudou ani tři dospěli cestující na zadních sedadlech, na které se také velmi snadno nastupuje díky velkým dveřím, které lze navíc otevřít téměř do pravého úhlu. Odkládacích schránek je v interiéru Tundry dostatek a navíc pojmou díky své velikosti i daleko objemnější předměty než jsme zvyklí z automobilů, která u nás běžně jezdí. Testovaný automobil preferoval prostor pro posádku vůči ložné ploše, která je svoji délkou 1,69 m v podstatě srovnatelná s evropskými terénními pick-upy. Nicméně některé verze Tundry nabízejí ložnou plochu dlouhou až 2,48 m.
Nová samočinná šestistupňová převodovka se ovládá masivním voličem na středovém tunelu a nabízí i možnost ruční volby převodových stupňů. Pohon předních kol a terénní redukce se přiřazuje elektricky otočným ovladačem na středovém panelu i za jízdy. Na jízdních vlastnostech Tundry se odráží její velká hmotnost a vysoko umístěné těžiště. Automobil se sice v zatáčkách výrazněji naklání, ale nejde o nijak závažný nedostatek. Díky výkonnému motoru má Tundra tah srovnatelný se sportovními vozy a překvapivě snadno a rychle ji můžete rozpohybovat až k nejvyšší rychlosti 180 km/h, kdy rozlet osmiválce nekompromisně zastaví omezovač, což je s ohledem na její hmotnost samozřejmě velmi rozumné. Přes docela přímé řízení a přijatelný poloměr otáčení (13,4 m) se 2,6 tuny těžká Tundra na asfaltových cestách úplně ideálně necítí a na nerovnostech dost poskakuje. Při ostřejším způsobu jízdy se pak spotřeba rychle šplhá vysoko přes 20 litrů na 100 km. V porovnání s jinými „amerikami“ s podobným objemem motoru má Toyota sice menší spotřebu, která se dá při klidnějším stylu jízdy udržet těsně pod 17 litry na 100 km, ale na nízkou spotřebu určitě potencionálního kupce nenaláká.
Ani v terénu nezklame
Novou Tundru jsme měli v rukou jen na velmi krátkou dobu, takže jsme si s ní nedopřáli žádné terénní hrátky. Nicméně její „papírové“ předpoklady v podobě světlé výšky 270 mm a solidních nájezdových úhlů (29° vpředu, 28° vzadu) vzbuzují jisté naděje. Při přiřazení pohonu všech kol se pak změní režim elektronické kontroly trakce, která dovoluje větší protáčení kol na nezpevněném povrchu. Standardní ESP se při režimu čtyřkolky samočinně vypíná. Off-road paket s tlumiči Bilstein, pneumatikami AT, ochrannými kryty motoru a nádrže udělají z Tundry terénní automobil, který už můžeme brát vážně, i když s ohledem na vnější rozměry stále budí představa poctivého off-roadu s tímto automobilem spíše úsměv. V USA jsou však na všechno připraveni, a tak je například k dispozici i zimní paket se zesílenou baterií, silnějším startérem, zvýšenou protikorozní úpravou a programovatelným odmrazovačem skel.
Toyota Tundra nabízí v pravém americkém balení rychlost, komfort, nadstandardní schopnosti v terénu, slušnou přepravní kapacitu a nadprůměrné tažné schopnosti. Cena Tundry pak u českého dovozce, plzeňské firmy DAJBYCH, začíná na zajímavé částce 887 080 Kč bez DPH za nejlevnější verzi s krátkou kabinou a motorem 4,7 litru a končí na 1 401 975 Kč bez DPH za nejdražší verzi, luxusně vybavený pětimístný Crew Max Limited s motorem 5,7 litru.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024 - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
25.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva