Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto jsou věci, které nejspíše nevíte o McLarenu P1
2.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
McLaren P1 není žhavou novinkou, ale ještě dlouho to bude špičkové auto se špičkovými technologiemi. Právě o nich se nemluví tak moc, jak by se mělo.
Supersporty jsou tak žádané a také tak drahé z různých důvodů. Jednak jich bývá ve světě pár, zejména bavíme-li se o vrcholových strojích, které se často vyrábí jen v několikasetkusových sériích. To pochopitelně šroubuje jejich ceny nahoru. Jednak tu jsou mimořádné výkony a rychlosti, jakých tato auta dosahují. Ani to jejich žádoucnost k zemi netlačí. A pak jsou tu technologie, které najdeme na jejich palubě - rovněž ony výrazně promlouvají do cen, přesto se o nich nemluví tak moc, jak by bylo záhodno.
Že McLaren P1 vznikl ve 375 exemplářích, zřejmě víte novinkou, stejně jako to, že jeho motor je osmiválec o objemu „jen” 3,8 litru, ale díky dvěma turbodmychadlům a v kombinaci s elektromotorem dává 917 koní a 980 Nm. Dobře známa je také jeho hmotnost 1 547 kg, stejně jako úchvatná akcelerace: 0-100 km/h za 2,8 sekundy, 0-200 km/h za 6,8 s a 0-300 km/h za 16,5 sekundy. Maximálka je omezena na 351 km/h, bez omezovače by ale vůz údajně zvládl 401 km/h. A známy jsou také jeho schopnosti jinde než v přímce - např. ve srovnání s LaFerrari a 918 Spyder od Chrise Harrise byl na okruhu jasně nejlepší, i když to mělo svá „ale”.
Najdou se ale i další věci, které jsou na McLarenu P1 skutečně úchvatné, a to nejen to, jak vypadá pod slupkou. Zajímavý je třeba fakt, že elektrické pohonné ústrojí tu není proto, aby byla nižší spotřeba paliva. Skutečně, tohle auto je sice klasifikováno jako hybrid, což znamená, že např. v USA se na něj nevztahuje daň za vysokou spotřebu benzínu jako na konvenční auta. Jenže elektřina tu není proto, abyste mohli jezdit s nízkou spotřebou, i když jen na baterie tohle auto umí jezdit. Je tu proto, abyste mohli jezdit rychleji, než by to šlo jen s benzínovým motorem.
Při brzdění P1 nerekuperuje energii do baterií od kol, protože by to narušovalo cit v brzdovém pedálu. Baterie dobíjí jen a pouze motor, a to ve chvílích, kdy nepotřebujete plný výkon. Znamená to samozřejmě vyšší spotřebu paliva a celkové snížení provozní efektivity vozu, ale ta je asi tím posledním, na co se budou zákazníci ohlížet.
Více je možná bude zajímat, že při zatáčení standardně pomáhají brzdy - v zatáčkách se přibrzdí vnitřní zadní kolo. Zatěžovat je i mimo běžné decelerační úkoly ostatně není problémy, samy brzdy jsou pozoruhodné. Nejedná se o „obyčejné” karbon-keramické brzdy, nýbrž ze speciálního materiálu pojmenovaného karbon-silika, který pochází z raketoplánů a který je údajně nejtvrdším materiálem na zemi. Teoreticky prý nikdy nebude potřeba výměna třecích materiálů, tak moc mají vydržet. Jak to bude vypadat v praxi, je zatím otázkou.
Spotřebě paliva, i když nepřímo, pomáhá aerodynamický režim, který můžete aktivovat tlačítkem na volantu. Uzavře všechny otvory, které působí odpor vzduchu, takže odpor sníží. Primární účel je samozřejmě vyšší rychlost, ne nižší spotřeba paliva. Zároveň je možné aktivovat režim, který pošle všechen výkon na kola, jak od spalovacího motoru, tak i od elektromotoru. Tušíte správně, že se díváme na cestu k nejlepšímu zrychlení.
K dalším módům, které si můžete na palubě vybrat, je aerodynamický režim. Ten nastaví auto tak, aby mělo co největší přítlak - ve zhruba 260 km/h to je asi 590 kg. Maximálka P1 je ale mnohem výš, na hodnotě 352 km/h, ovšem od 260 km/h elektronika upravuje přítlak tak, aby zůstal na 590 kilogramech. Kdyby šel nad tuto hodnotu, mohl by poškodit odpružení auta či jeho spodní partie.
Závodní mód je podobný tomu aerodynamickému, ale sníží světlou výšku na hodnoty v některých zemích nelegální. Doslova. Teoreticky byste tedy měli tenhle režim používat jen mimo veřejné silnice, čemuž odpovídá i způsob zapínání - auto musí běžet, vy musíte sedět uvnitř se zapnutým pásem a musí být aktivní parkovací brzda. Někteří majitelé údajně jezdí v tomhle režimu i v provozu. Jestli to lze doporučit, je otázkou, my bychom měli strach o spodek auta. Ale když si kupujete vůz za desítky milionů, ani takové věci vás nejspíše netrápí.
Pozoruhodné je rovněž potřebné vybavení mechanika, který má na P1 pracovat. Jednak se musí pro servis motoru odmontovat celá zadní část karoserie auta, ale budiž, to není u hypersportů takovéhoto kalibru zas tak neobvyklé. Pozoruhodné je, že mechanik musí pracovat v elektricky izolované kombinéze, rukavicích a botách pro případ, že by měl dostat šok 600 volty elektrického pohonného ústrojí. A také musí být servis vybaven defibrilátorem, kdyby zásah elektřinou zastavil mechanikovo srdce. To asi ve škodovce nemají...
A máme tu i pár drobností, jako např. fakt, že když se vám nelíbí-li barva vašeho P1, můžete si z Británie objednat panely v jiné barvě a prostě ji změnit. Panely jsou kompletně výměnné podobně jako na starých Nokiích. Ovšem, nečekejte podobnou cenu - nové panely vyjdou na téměř 6,2 milionu Kč. I to ukazuje, jak exkluzivní tenhle vůz je...
![Toto jsou věci, které nejspíše nevíte o McLarenu P1 - 1 - McLaren P1 modra Genesis Blue 01b](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toto jsou věci, které nejspíše nevíte o McLarenu P1 - 2 - McLaren P1 modra Genesis Blue 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toto jsou věci, které nejspíše nevíte o McLarenu P1 - 3 - McLaren P1 modra Genesis Blue 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toto jsou věci, které nejspíše nevíte o McLarenu P1 - 4 - McLaren P1 modra Genesis Blue 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toto jsou věci, které nejspíše nevíte o McLarenu P1 - 5 - McLaren P1 modra Genesis Blue 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toto jsou věci, které nejspíše nevíte o McLarenu P1 - 6 - McLaren P1 modra Genesis Blue 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toto jsou věci, které nejspíše nevíte o McLarenu P1 - 7 - McLaren P1 modra Genesis Blue 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toto jsou věci, které nejspíše nevíte o McLarenu P1 - 8 - McLaren P1 modra Genesis Blue 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toto jsou věci, které nejspíše nevíte o McLarenu P1 - 9 - McLaren P1 modra Genesis Blue 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toto jsou věci, které nejspíše nevíte o McLarenu P1 - 10 - McLaren P1 modra Genesis Blue 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toto jsou věci, které nejspíše nevíte o McLarenu P1 - 11 - McLaren P1 modra Genesis Blue 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toto jsou věci, které nejspíše nevíte o McLarenu P1 - 12 - McLaren P1 modra Genesis Blue 12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toto jsou věci, které nejspíše nevíte o McLarenu P1 - 13 - McLaren P1 modra Genesis Blue 13](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toto jsou věci, které nejspíše nevíte o McLarenu P1 - 14 - McLaren P1 modra Genesis Blue 14](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toto jsou věci, které nejspíše nevíte o McLarenu P1 - 15 - McLaren P1 modra Genesis Blue 15](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toto jsou věci, které nejspíše nevíte o McLarenu P1 - 16 - McLaren P1 modra Genesis Blue 16](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toto jsou věci, které nejspíše nevíte o McLarenu P1 - 17 - McLaren P1 modra Genesis Blue 17](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toto jsou věci, které nejspíše nevíte o McLarenu P1 - 18 - McLaren P1 modra Genesis Blue 18](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Pokud se vám nelíbí barva vašeho P1, doporučujeme modrou Genesis
Takhle vypadá McLaren P1 péči techniků
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
včeraNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc VDS Team: Filip Salač a Jake Dixon včera 17:11
- Portimão Moto3 - 2. den: V úterý skoro žádná akce kvůli dešťi včera 12:32
- Phillip Island: Honda s třetí tovární Fireblade včera 11:54
- Portimão test Moto3 - 1. den 10.2.2025
- Začátek sezóny: Testy Moto2 a Moto3 v Portimao 10.2.2025
Nejnovější články
Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
před 11 hodinamiTechnik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
včeraŽádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
včeraCo všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
včeraŠéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva