Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto je konečně auto, na kterém není normální nic. Ale vůbec nic
22.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Chcete auto pro excentrika? Nabízíme TVR Tuscan. Kde je baterie? A kde blinkry? Jak se stahují okna? Na nic z toho není normální odpověď.
Automobilku TVR jistě znáte, ještě pár let zpátky to byl britský výrobce lehkých a opravdu šílených sporťáků. V posledních letech bohužel zprávy o něm byly spíš na téma, kdy a jestli vůbec znovu něco vyrobí, protože Sagaris z první dekády 21. století byl, prozatím, její labutí písní. Letos bychom se však mohli nějaké novinky dočkat.
Vůz, o kterém bude dnes řeč, je o něco starší. Jmenuje se Tuscan a pochází z roku 2001. Hodně neobvyklé auto je to tak nějak z podstaty - nejenže je vzácné, je i designově ujeté a techniky jedinečné. Je to neobvykle lehký sporťák, váží jen 1 100 kg, s opravdu neobvyklým motorem - postupně až 4,2 litrovým řadovým šestiválcem o výkonu 328 kW (446 koní). To bylo ale vrcholné provedení, na snímcích vidíme stroj z počátků éry Tuscanu s motorem „pouze” 4,0 R6 o výkonu 268 kW (364 koní).
Možná si říkáte, že to je docela „chlapácký” stroj, však si jen představte nízký dvoumístný sporťák s hmotností 1,1 tuny a čtyřlitrem pod kapotou. Jenže Tuscan je díky spoustě dalších aspektů ještě o poznání pekelnější. Stačí nahodit jeho burácející motor a za jeho chodu si projít výčet bezpečnostní prvků. Čítají... nic. I když jde o vůz z roku 2001, není tu ani airbag, protože jen v autě bez airbagu můžete zemřít jako muž. Není tu ABS, není tu ASR, není tu ESP, není tu nic takového - jen bezpečnostní pásy, protože jezdit bez nich je vážně nesmysl. Jinak TVR bylo ve své době - bez nadsázky - přesvědčeno, že ABS a spol. bezpečnost auta akorát snižuje, a tak prostě nic z toho do auta nemontovalo a jako malosériový výrobce si pro homologaci zajistilo výjimku. Jak prosté, milý Watsone.
Tohle auto není normální už od pohledu
Další detaily vám přiblížíme spolu s Dougem DeMurem, který se vozu kouknul svým typickým způsobem na zoubek už loni na podzim. V rámci své rekapitulace na přelomu letopočtů nám ale připomněl, co je TVR Tuscan zač a máme pocit, že byste to měli vědět. Protože jiné auto, na kterém je tolik věcí „jinak” prostě neexistuje.
A začít můžeme u pojetí zevnějšku vzhledu. Pohled na Tuscan je neobyčejný nejen kvůli jeho svébytnému designu, jsou tu i pozoruhodné detaily. Auto zezadu na první pohled nemá vůbec žádná světla - je potřeba hledat až úplně dole nad výfuky jak z motocyklu (možná jsou z motocyklu...), kde jsou brzdy a obrysovky. Směrových světel si hned nevšimnete vůbec, jsou až v horních koncích rámu za sedačkami, nikoliv nepodobně Citroënu DS.
Světla vzadu jsou, ale trochu níže. Až na blinkry, ty jsou pro změnu úplně nahoře
A mimochodem, když stojíte na krajnici s poruchou a máte otevřený kufr, nejsou vidět. Předpisy něco takového zakazují, výstražná světla mají být vidět i s otevřený víkem kufru, připouští ale náhradu - trojúhelník zevnitř na víku kufru. Proto tu je, není to normální výstražný trojúhelník v rámci povinné výbavy, který byste mohli někam odnést, je to... náhrada neviditelných blinkrů.
Vzadu je možné si všimnout ještě jedné věci - chybí tu zadní okno. Není to závada, majiteli neodlétlo za jízdy - je odnímací, stejně jako střešní panel. Jestli ale je odnímací proto, aby za jízdy se staženými okny neodlétlo, netušíme. Neobvyklé to je v každém případě.
Protože víko kufru může blinkry v případě nouze zakrýt, je tu... trojúhelník s vykřičníkem. A zatímco víko kufru blikače překrývá, sklo nemusí
To je ale vážně jen začátek, svérázná je i příď. Většina aut má jednu kapotu, pochopitelně, TVR Tuscan nikoli. Ten má ve své míli a půl dlouhé přídi kapoty dvě. Přední je „servisní” a je pod ní sahara chladiče a víčka dolévání provozních kapalin. Zadní, kterou se dostanete k řadovému šestiválci, je... přišroubovaná. Z výroby nebylo možné normálně otevřít kapotu motoru. Existují nicméně kity, které ji upraví tak, aby ji bylo možno normálně otevřít, což se u malosériového sporťáku vždycky hodí a u tohoto kusu to tak je.
Kapota je běžně přišroubovaná i proto, že se pod ní nic běžného nedělá, zmínka o servisních kapalinách ale už padla. Ale co když se vám vybije akumulátor? Je pod přišroubovanou kapotou? Nikoli. Je snad v kufru? Nikoli, baterie není umístěna nikde ani trochu standardně. Je za pravým předním kolem a když ji chcete vyměnit, musíte kolo sundat. A když ji chcete jen dobít? Pak jsou tu body pro připojení startovacích kabelů, které trčí dolů, takže se sem dostanete i s kabely. Závan logiky? Ne zcela. Body nemají žádný kryt a kolo na ně permanentně stříká vodu a špínu ze silnice...
Kapoty jsou tu dvě, protože proč jednu. Akumulátor ale není pod žádnou ten je v blatníku... s kontakty vyvedenými k zemi
Jak do TVR nastoupit, jsme se mohli podívat i v Top Gearu - zespod zrcátka je tlačítko, které dveře elekronicky odjistí. Co v Top Gearu už nezaznělo, je, že pokud jsou zavřená okna, před otevřením dveří je elektronika o půlku stáhne. Ne o pár milimetů či centimetr jako u spousty jiných aut s bezrámovými dveřmi, ale o půlku. Protože... proč to dělat normálně, když to jde nenormálně.
Ovládání oken zevnitř je na středovém tunelu, ovšem nejsou tu tlačítka, nýbrž knoflíky, kterými otáčíte a podle toho, jak otáčíte, okno sjíždí dolů. Otáčení na druhou stranu okno nevytahuje zpátky nahoru, k tomu je potřeba na knoflík zatlačit. Když chcete vystoupit, je zcela marné hledat na dveřích kliku - dveře se otvírají elektronicky, pomocí tlačítek, umístěných zcela logicky - vedle rádia. Bez jakéhokoliv popisku.
Dveře se nedají normálně otevřít ani zvenčí, ani zevnitř
Budíky jsou vyfrézované z kusu kovu a vypadají velmi zajímavě. TVR ale chtělo být odlišné úplně všude, takže místo ručiček na teploměr chladicí kapaliny a palivoměr instalovalo destičky, které zakrývají část stupnice, podle toho, jaká má být zobrazena hodnota. Tachometr naštěstí ručičku má, ale otáčkoměr je vyveden velkým číslem uprostřed, které zobrazuje stovky otáček. Vidíte 27? Motor pracuje někde okolo 2 700 rpm.
Pozoruhodné je také řešení výdechů ventilace. Auto nemá klimatizaci, pochopitelně, ale ventilaci ano a její bizarně malé výdechy jsou všude možně, třeba i za volantem. Nastavit, kam budou foukat, ani je zavřít standardním způsobem nelze, pokud ale do oněch malých výdechů strčíte prst, dá se s nimi po jednom hýbat nebo i zcela zavřít. Nezbývá než popřát... příjemné prstování.
Proč mít palivoměr s ručičkou, když může mít kovovou krytku. A výdechy ventilace mají k obvyklým též daleko
Chcete naložit něco do zavazadelníku? Žádný problém, je docela velký a otevírá se relativně normálně - stisknutím loga na zádi. Pokud ho nicméně zaklapnete na benzince a pak začnete hledat hrdlo nádrže, chyba - je ukryté v kufru. Na místě, kde je opravdu obtížné ho chytit dost pevně na to, abyste ho dokázali snadno a rychle otevřít.
Tuscan opravdu není obyčejné auto. Vlastně, kromě faktu, že má spalovací motor, normální převodovku a normální pohon zadních kol je tak daleko od obyčejného auta, jak jen to jde, aby ještě mohl být označován za silniční automobil. Jeho zajímavost je však tím větší, nakonec, podívejte se a poslechněte si, jak jezdí, už to dokáže učarovat...
Kompletní galerie šíleností TVR Tuscan
Zdroj: Doug DeMuro@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nejnovější články
- Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Studie podporující elektromobily se obrátila pro jejím autorům. Většina lidí už není ani ochotna si takové auto někdy koupit
včera - Kia brání bizarní vzhled své poslední novinky. „Tasmánský čert” prý jako náklaďáky z SSSR vypadá schválně
včera - Nadšenec si levně koupil historicky největší propadák Mercedesu-AMG. Za 5 let skromného ježdění dal za servis 988 tisíc
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva