Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto je 5 nejvzácnějších silničních Porsche všech dob. I 959 je vedle nich tuctovka
11.2.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Porsche 959 bylo vyrobeno v 345 exemplářích, což jej činí skutečně výjimečným automobilem. Vedle těchto rarit je ale něčím docela tuctovým.
Porsche jsou obecně vzácná auta, která na silnicích nepotkáváme každý den, tedy aspoň bavíme-li se jen o jeho striktně sportovních modelech. Cayenne nebo Macan zase tak výjimečnými zjevy nejsou, potkat takovou 911 se v České republice mimo určité kouty Prahy a dalších velkých měst obvykle poštěstí jen párkrát do roka. Přesto je třeba říci, že mezi takto rychlými auty jde o nejrozšířenější model vůbec - každoročně se jich prodávají po celém světě desítky tisíc, na to se nechytají podobné modely ani prestižnějších, ani tuctovějších značek.
Abychom tedy našli opravdu vzácná Porsche, je třeba si posvítit na opravdové specialitky, ať už šlo o deriváty jinak více rozšířených modelů či úplné unikáty. Přímo sama automobilka tento týden představila pět jejích vozů, které na silnici pravděpodobně nikdy nepotkáte a pokud se vám to poštěstí, pokřižujte se a poděkujte bohu - jste vyvolení.
Jsou to skutečné rarity, neboť žádného z níže jmenovaných aut se nevyrobilo ani 100 kusů. Pokud byste tedy v takovém žebříčku čekali model 959, který je též skoro nemožné spatřit v provozu, zklameme vás - jeho skoro 350 vyrobených exemplářů znamená vedle dále zmíněných modelů záplavu. Nezdržujme dále, tady je celá pětka.
5. Porsche 911 964 Turbo S 1992
O tomto autě se čas od času zmíníme, když se stane předmětem některé z aukcí. I to je výjimečná věc, neboť začátkem 90tých let bylo vyrobeno jen 86 kusů upravené 911 Turbo tehdejší generace 964. Dostala až 360 koní a jako první vůz značky díly z karbonu či 18" kola. Také ona působivá žlutá barva byla stvořena jen a pouze pro ni.







4. Porsche 924 Carrera GTS 1981
Model 924 z dob, kdy se Porsche zkoušelo odtrhnout od svého daru i prokletí jménem 911, není obecně příliš oblíbený ani ceněný, jeho verze Carrera GTS je ale jiná. Je to vrcholné provedení vzniklé původně jako stroj pro soukromé závodníky, které nakonec uspokojovalo nejnáročnější řidiče i jinak. Mělo motor vpředu, pohon zadních kol, až 245 koní a bylo postaveno pouze 50 kusů tohoto stroje - první vznikl v bílé, zbylých 49 v červené, kterou můžeme vidět.
3. Porsche 911 GT1 Strassenversion 1998
Možná nikoli nejvzácnější, ale rozhodně nejbrutálnější silniční Porsche bylo v podstatě speciálem pro Le Mans na značkách. Je to auto z dob nezbytných homologačních verzí a věnovali jsme mu kdysi i vlastní článek. Jeho extrémní konstrukce, vzhled, výkon (544 koní) i cena (jako nové stálo toto auto 1,55 milionu DM) z něj činí něco výjimečného bez ohledu na počet vyrobených kusů. A teď si vezměte, že jich z továrny Porsche odjelo jen 21...
=== 2. Porsche 911 930 SC/RS 1984===
Ještě o jeden kus vzácnější je 911 SC/RS z roku 1984, o které jsme se též jednou podrobněji rozepsali. Extrémně odlehčený a k tomu posílený model s atmosféricky plněným šestiválcem měl až 250 koní a o jeho rychlosti nejvíce poví jeden parametr - zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. Také ale stál „raketu” a vyrobeno bylo jen nezbytných 20 kusů, ani o jeden více.
1. Porsche 356 America Roadster 1952
Pokud jste na tomto místě tušili některý z derivátů slavné 356, tušili jste správně. Verze America Roadster byla podobně jako Carrera GTS vozem se silniční homologací, u něhož ale bylo očekáváno závodní využití - zejména v padesátých letech mezi takovými auty nebyl zase takový rozdíl. Na rozdíl od některých výše zmíněných strojů byl docela levný, stál ve své době 4 600 USD (dnešními cenami ekvivalent asi 42 tisíc USD, ani ne 1,1 milionu Kč, žádná extrémní drahota), dnes se vyvažuje kovem, jehož barvou zářil nápis Porsche na zádi - zlatem. Vzniklo jej pouhých 16 kusů...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
V Americe chtějí legálně za volant aut pustit už 15 let staré řidiče, argumentují zvýšením bezpečnosti
23.3.2025Takhle mrtvého koně Němci sedlají: Ještě loni nic nevyrábějící Číňané letos doma prodají víc aut stejného typu než všichni Němci společně
23.3.2025Po letech objevená reklama Hondy s Ayrtonem Sennou pro její domácí trh je bizarní připomínkou jedné slavné éry
24.3.2025K mání je zapomenutá francouzská silniční stíhačka v dodnes zánovním stavu, o tomhle jsme snili po pádu komunismu
24.3.2025Přepište dějiny. Nové Alfy Romeo nakonec dostanou i motor V6, třebaže původně měly být do roka jen elektrické
24.3.2025
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11