Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle jsou nejošklivější auta všech dob podle Britů. Ošklivky nám známé i neznámé
16.3.2018 | Petr Miler
Atraktivní design se zdá být nezbytným předpokladem úspěchu jakéhokoli vozu. Jenže atraktivní je pro každého něco jiného. Tento výběr potvrzuje obojí.
Pokud chce být auto na trhu opravdu úspěšné, musí splňovat přinejmenším dvě podmínky. Jednak musí po faktické stránce odpovídat představám zákazníků, které se pokouší oslovit, neboť zaujme-li větší množství lidí bez tohoto nezbytného základu, půjde vždy o úspěch pouze krátkodobý. A pak by měl svou techniku halit do co nejlíbivějšího hávu, neboť bez dobrého prvního dojmu těžko uděláte ten druhý.
Tolik šedá teorie, praxe je ale jako vždy o trochu zelenější. Jednak existují veleúspěšná auta, která si designem zvykla nanejvýš neurážet, staví hlavně na faktických základech a zákazníci se po nich mohou utlouci. Nejlepším příkladem za všechny budiž prodejně skoro neporazitelný VW Golf a vlastně pro příklad nemusíme chodit ani tak daleko - i místní Škoda Octavia byla po léta takovým autem. Teď designově rozděluje a je otázkou, co to udělá s jejími prodeji.
Příklady z dřívější historie pak ukazují, že prodejně velmi úspěšné mohou být i vozy považované obecně za ošklivé, třeba Porsche Cayenne nebo Nissan Juke. Možná se jen ve správný čas svezly na vlně neukojitelného hladu po tom či onom (v těchto případech SUV), ale možná ukazují něco docela jiného a též nezpochybnitelného - že co je pro jednoho ošklivé, může být pro druhého krásné.
S tímto na srdci je pak třeba přistupovat k jakémukoli výběru ošklivých či krásných aut - pokud je necháte sestavit 100 různých lidí, dostanete 100 různých seznamů. Jen kvůli tomu ale nejsou nezajímavé, naopak, je to pozoruhodný pohled na názory jiných, které jsou stejně ospravedlnitelné jako ty vaše. A třeba nám otevřou oči ke spatření něčeho, co dosud unikalo naší pozornosti.
Nejnověji se nejošklivější auta rozhodli vybrat kolegové z britského Autocaru tak, že každý z nich zvolil jeden. A jejich pestrá směsice vozů by neměla uniknout vaší pozornosti. Možná vám tu některé vozy budou chybět, možná vám tu některé jiné budou přebývat, tak už to bývá. Skoro jisti jsme si ale tím, že nebude znát úplně všechny, neboť některé se právě pro svůj design staly tak nechtěnými, že nezanechaly větší otisk v automobilové historii. Dost bylo obecných slov, tady je výběr britských kolegů vždy i se stručným komentářem k volbě každého z vozů.
1. Vanden Plas 1500 (1975)
Hned první vybrané auto u nás patří mezi neznámé. Vzniklo tak, že nepříliš úspěšnému Austinu byla naroubována pompézní chromovaná maska mezi světla a přibyly luxusní prvky výbavy jako piknikové stolky, obložení ořechovým dřevem či čalounění kůží od Conollyho. „Cena zamířila o 40 % nahoru, prodeje pak definitivně ke dnu,” praví k romu Richard Bremner, který jej do tohoto seznamu nominoval.
2. Suzuki X90 (1995)
Už známější stroj byl další propadák snad pro všechno čím je. Na podivné mini-kupé-kabrio-SUV nebyl v polovině 90. let připraven nikdo a Andrewa Frankela na voze psychicky ničí už vnitřní ošklivost spočívající v absurditě jeho koncepce - dvousedadlové SUV s pohonem předních kol se vážně jen tak nevidí. A design tady nepomáhá. „Když jsme volili desítky nejlepších aut jednotlivých tříd v době, kdy Suzuki X90 bylo nové, museli jsme pro něj vytvořit zvláštní třídu. A stejně skončilo jedenácté,” říká Frankel.
3. Subaru Impreza WRX (2000)
Ostrá verze jinak průměrného japonského SUV nebyla nikdy fešák v konvenčním smyslu slova, ale nepostrádala jistou eleganci. To ovšem platilo jen do roku 2000, kdy dorazila druhá generace Imprezy s velkýma, vykulenýma očima. „Docela to zruinovalo hrozivý výraz vozu,” míní James Attwood.
4. Ssangyong Rodius (2005)
Rodius je pravidelným hitem podobných výběrů. Měl svým pojetím připomenout jachtu a svým vnitřním prostorem to snad i dělal. „Ale muset se na něj dívat bylo kruté,” říká Rachel Burgess a připomíná, že v roce 2011 potupně opustil Evropu poté, co prodeje neospravedlňovaly jeho další přežívání v nabídce Ssangyongu.
5. Reva G-Wiz (2001)
U nás též neznámý vůz za sebe nejlépe hovoří tím, jak vypadá. A pokud to chcete s komentářem, Nic Cackett si nebere servítky: „Svým ofenzivně imbecilním vzhledem se stará o to, že rikša, dvojkolo nebo sajdkára vám rázem přijdou jako výhra.”
6. Porsche Cayenne (2002)
Původní Porsche Cayenne je jedno z těch aut, které představuje obrovský obchodní úspěch, za alespoň hezké jej ale neoznačil snad nikdy nikdo. A Britové tradici nemění, naopak. „Ano ano ano, vím, je to to auto, které bychom měli všichni milovat, protože zachránilo Porsche,” říká Matt Prior a dodává: „Ale vyděsí vás, když se na tu zpropadenou věc jen podíváte.”
7. Pontiac Aztek (2000)
Další stálice podobných klání a možná nejošklivější auto vůbec potvrzuje svou pozici i v tomto seznamu, zvolili jej totiž hned dva britští kolegové. „I Fiat Multipla se mu může vysmívat,” říká Sam Sheehan a Julian Rendell vzpomíná na premiéru v L.A. v roce 2000. Tehdy prý nechal GM novináře nejprve prohlédnout si vůz na videu, což je trochu vyděsilo. „Bylo to ale nic ve srovnání s rozpačitým tichem a nervózním vrtěním v sedadlech, když publikum muselo absolvovat celé to hororové odhalení na pódiu,” říká Julian.
8. Perodua Kenari (2000)
„Směšně vyhlížející mini MPV bylo přesně tak mizerné, jak vypadá,” říká Jim Holder na adresu vozu, který se u nás ani neprodával. Asi ani nemáme čeho litovat, jeho původ je podobně bizarní jako jeho vzhled - Perodua je největší malajsijská značka, o jejíž aktivity v kontinentální Evropě nezavadíte.
9. Nissan Cube (1998)
„Je snadné dát rozdělujícímu designu nálepku 'zvláštní' či 'osobitý', ale vzhled Nissanu Cube bylo možné označit jediným slovem - 'ošklivý',” říká Doug Revolta na adresu dalšího u nás málo známého stroje. V Evropě to byl propadák, na který si Revolta vzpomněl jen kvůli tomu, že vůz mělo jeho „osobitý” soused. V Japonsku šlo ovšem o hit, tam si tradičně potrpí na trochu jiná auta...
10. Nissan Micra C+C (2005)
Micra je obvykle označována za roztomilé auto, ale Mark Tisshaw nemá pro nic takového pochopení, alespoň ne v případě verze Coupe-Cabrio. Je fakt, že v jejím případě auto ztrácí vyvážené proporce dílem pevné skládací střechy, a to je právě věc, kterou Tisshaw nemá rád. Kupé-kabriolety odmítá paušálně, tento ale nejvíc ze všech pro jeho „naprostou tragičnost”.
11. Morris Ital (1982)
Další u nás sotva známé auto je britská specialita ze začátku 80. let minulého století. Vypadá jen nudně, ale to Jamesi Ruppertovi stačilo k udělení jeho hlasu: „Z každého představitelného úhlu vypadá Ital jak kůlna z cihel. Je tak monumentálně ošklivý, že jsem si jeden musel koupit,” říká.
12. Mitsuoka Orochi (2006)
Tradiční volba mezi nejošklivějšími sporťáky historie se ocitla i zde. „Auto vypadá, jako by se hadí monstrum z japonských komiksů zkřížilo s Toyotou Celia,” říká Matt Burt k tomuto stroji a dodává: „Stálo to 44 tisíc liber. A ne, nešlo o částku, kterou jste dostali, když se s touto věcí rozhodli žít.”
13. Lancia Thesis (2001)
Lancia má ve své historii na kontě spoustu krásných aut, Thesis mezi ně ale opravdu nepatří. „Lidé obvykle popisují vzhled aut, jako by měla tváře. No, pokud by to tak mělo být, pak by tvář Thesis byla naplněna žalem,” říká Kris Culmer, který tento vůz do výběru přidal.
14. Lamborghini LM002 (1986)
Je to nejšílenější Lamborghini dějin a k jeho potrhlosti patří nepochybně i design, který je všechno, jen ne pěkný. „Řídil jsem tohle auto a byl jsem zděšený strašlivými rysy a hranatostí jeho karoserie stejně jako z obrázků,” říká Matt Saunders. Nic hezkého to pravda není, k autu přezdívanému „Rambo Lambo” se ale něco takového docela hodí...
15. Hyundai Coupe (1999)
Nechvalně proslulý i u nás kdysi celkem prodávaného korejského sporťáčku neobstál ani v očích britských kolegů. „Jak sadistický musí být chirurg, aby přišel s faceliftem, jako je tento?” Původní nevkusné, ale neurážející Huyndai Coupe se proměnilo v tuto noční můry přiživující monstrozitu přiživující obavy z příchodu nového milénia,” říká bez okolků Jimi Beckwith.
16. Ford Scorpio (1994)
„Někteří tohle auto milovali pro jeho heroickou ošklivost a ostatní si vychvalovali prostor pro nohy vzadu,” vybírá na posledním Scorpiu to lepší Tom Evans. Jenže Ford nikdy nezveřejnil, kdo je autorem designu tohoto vozu a přestal jej prodávat po čtyřech letech na trhu, to o vřelosti jeho přijetí vypovídá nejlépe. „Hrdina nebo ne, vypadal jako přerostlá žába,” dodává Evans.
17. Citroen AMI 6 (1961)
Jen šest let po legendárně krásném DS přišel Citroën s tímto - modelem AMI 6. Byl založen na modelu 2CV a vypadal podobně vkusně. Jenže zatímco 2CV si na nic nehrá, AMI 6 chtěl být něco víc. A nebyl. „Vypadal jako oživlý dudlík,” říká na jeho adresu Hilton Holloway, který jej vybral za to nejošklivější, co zná.
18. Alfa Romeo SZ (1989)
To nejlepší nakonec? Minimálně v případě volitele jistě, tento stroj vybral sám šéfredaktor Steve Cropley. A SZ nešetřil. „Donedávna jsem si myslel, že tento ponuře vyhlížející stroj má na svědomí Zagato, ale ukázalo se, že za ním stojí pár zmatených chlápků z designového oddělení samotného Fiatu. Zjevně si jeden s druhým hráli na císařovy nové šaty, aby ukázali, jak ošklivé auto může také vzniknout pod hlavičkou Alfy Romeo. Šéfové museli být na dovolené, protože i když se tohle auto nechovalo špatně, vzhled mohlo vylepšit jakékoli osmileté dítě, které by šlo kolem,” říká Cropley.
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Řidič Corvette po divokém manévru vylétl ze silnice, těsně minul lampu a skákal po poli, pak se vrátil do provozu, jako by se nic nestalo
dnes - Bugatti realitního magnáta schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s bylo dodáno s pozoruhodně malými koly a pneumatikami
včera - Mercedes po fiasku čtyřválců skutečně vrací menším AMG motory V8, jejich zvuk vás ale rozpláče
4.1.2025
Nejnovější články
- Někdo o Vánocích odstavil úplně novou, ani nevybalenou Mazdu na opuštěném místě a nikdo neví, proč to udělal
před 7 hodinami - Nové oficiální měření spotřeby plug-in hybridů odhaluje jejich roky trvající lež, elektromobily jsou další na řadě
před 8 hodinami - Jako had, který vždy odněkud vyskočí a uštkne: Ikonická Zmije se jako nová prodává i 7 let po konci výroby
před 10 hodinami - Nechutně otylé nové BMW M5 ve sprintech ukázalo svou marnost, s vybitými baterkami dostane kouř od o generaci starších aut
před 11 hodinami - Čínská automobilka se s 4,27 miliony prodejů za rok dostala mezi top 10 světových výrobců. Už teď, díky spalovacím autům
dnes
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 01.06. 20:42 - M.Z.
- Další zajímavá autovidea 01.06. 20:38 - M.Z.
- rodinné auto do 300 000 01.06. 17:11 - maartin
- Policejní kontroly a měření 01.06. 16:20 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.06. 16:11 - řidičBOB
- Rady k výběru auta? 01.06. 12:13 - mr.meeseeks
- VZKAZY 01.06. 09:33 - pavproch
- Onboard videa 01.05. 21:38 - brnenska.odchytova