Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takto dnes vypadá továrna Spykeru, v roce 2012 se tu zastavil čas
12.11.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Spyker není mrtvý, unikátní pohled do jeho dřívější továrny v Zeewolde ale ukazuje, v jakém podivném stavu tato firma je.
Kdo by neznal Spyker. Jedna z mála nizozemských značek aut, která původně existovala mezi léty 1880 a 1926, se vrátila na scénu v roce 1999 v rukou finančníka Victora Mullera, který měl ambiciózní cíl - vyrábět ve své domovině supersporty. Jako firemní motto zvolil latinské heslo „Nulla tenaci invia est via”, tedy něco jako „Pro houževnaté není žádná cesta neschůdná”, postupem času ale zjistil, že existují překážky, které ani houževnatost nepřekoná. Třeba když se pokusil prosadit ve Formuli 1. Nebo když s malou firmou zkusil převzít obří Saab, který záhy zkrachoval dříve, než pořádně znovu začal něco vyrábět.
Těmito epizodami historie Spykeru se ale zabývat nechceme, dost problematická je totiž i existence Spykeru samotného. Firma „šlapala” přibližně do roku 2007, kdy se dokázala prodat až 94 aut za rok a vykazovala i zisky. Od té doby dostala do červených čísel, ještě v roce 2009 ale dokázala prodat 36 aut. Poté přišel strmý pád doprovázený právě i marným pokusem oživit Saab. Poslední auta dle zveřejňovaných dat automobilka prodala v roce 2012, mělo jít o 2 kusy. Od roku 2013 se jen potácí od problému k problému.
Většina jiných podobných firem by z této situace dávno zkrachovala a psali bychom dnes o jejím rozkladu podobně, jako kdysi o Marussii. Jenže Victor Muller, třebaže svou houževnatostí nepřekoná vše, je vážně trochu nezmar. Automobilka už v problémech v roce 2010 přesunula prakticky veškeré své aktivity do britského Coventry, svou původní továrnu v Zeewolde si ale nechala. Tedy svou... Ona ji má pronajatou, jak se později ukázalo, přesto ji stále drží a navzdory všem pozdějším potížím v ní schovává vše, co v ní v dobách největší slávy firmy bylo.
Spyker se zkrátka tvářil, že jede dál. Přišly modely B6 Venator a B6 Venator Spyder, a to i za situace, firma nevyplácela zaměstnancům mzdy, později ani dlouhodobé neplatila za nájem. Došlo dokonce i na ochranu před věřiteli a vyhlášení bankrotu, nezmar Muller ale i tehdy dokázal kdesi sehnat 120 milionů a Spyker znovu oživit.
Pozoruhodné je, že když firma dlužila velké částky na daních, hrozila i aukce jejího majetku, který se skrýval v její továrně. Proč ho nikdy neprodala, když měla takové potíže, netušíme. Proč si celou tu dobu držela drahou pronajatou továrnu, netušíme. Faktem ale je, že tu továrnu má pronajatou dodnes a v jejím nitru se nachází prakticky úplně to samé, co v době, kdy se začala stěhovat do Anglie.
Odhalují to snímky Holanďana,, který si říká Lexusfan a jemuž se poštěstilo do jinak střežených a nedostupných prostor dostat. Vidíme na nich fotky zaprášených aut, která se opravdu po léta sotva pohnula ze svých míst. Je tu stále i monopost pro F1, koncept Peking to Paris, bílý C8 Aileron, cosi rozestavěného, nepoužité motory... Když se podíváte na fotky pořízené exekutory v roce 2014, uvidíte prakticky totéž jen v trochu jiných pózách - a tento stav prý v továrně panuje už od roku 2012.
Proč tomu tak je, opravdu netušíme, Spyker ale není v dobré kondici. Ostatně, už letošní podivná premiéra modelu C8 Preliator leccos naznačila. Na fotkách vidíme v továrně ruch, který podle dostupných informací souvisí s tím, že automobilka chce po šesti letech v Coventry dostat výrobu zpátky do Nizozemska a znovu ukázat světu, že... „Pro houževnaté není žádná cesta neschůdná”. Ne snad, že bychom ji to nepřáli, po všech peripetiích a podivných krocích máme ale problém věřit, že tohle živé muzeum se někdy znovu promění ve fungující firmu.
Takto dnes vypadá původní továrna Spykeru v Zeewolde. Je to tak trochu skanzen - doufejme, že skutečně ožívající
Snímky exekutorů staré déle než dva roky ukazují prakticky to samé - pár věcí jen změnilo své místo či se přesunuly „na špalky”
Foto: Lexusfan@Autojunk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
31.1.2025 - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Shakedown Test - 2. den převzala žezlo Yamaha včera 12:06
- HRC Honda: Místo Repsolu Castrol včera 10:45
- Shakedown Test - 2. den průběžně včera 09:59
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro 31.1.2025
- News z EWC Endurance 31.1.2025
Nejčtenější články
- Jediný žijící Ferrariho syn a dědic si specifikoval další auto tak, jak pochopí jen znalí, svého otce připomíná stále víc
2.1.2025 - Prodeje drahých elektrických aut dál mohutně kolabují. Bohatí lidé o ně nemají zájem ani v Číně, ztrátové značky končí
3.1.2025 - VW bude muset přežít rok 2025 téměř bez jediného nového modelu, jen v Evropě může přijít až o statisíce prodejů
3.1.2025 - Technici Bugatti odhalili, jak moc se nový Tourbillon liší od Chironu. Prakticky všechno je jinak, byl to pro ně dar i prokletí
3.1.2025 - Tesle poprvé po víc jak 10 letech meziročně klesly prodeje, na skladech jí vázne stále víc nejdražších modelů
3.1.2025
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 22:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 19:44 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus