Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint

(+ video) Zapomeňte na Teslu Model S, tohle auto ve sprintu zničí i verzi P90D Ludicrous. Vlastně, zničí i nejrychlejší silniční Ferrari všech dob.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint

16.8.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Zapomeňte na Teslu Model S, tohle auto ve sprintu zničí i verzi P90D Ludicrous. Vlastně, zničí i nejrychlejší silniční Ferrari všech dob.

Věděli jsme, že je rychlý. Věděli jsme, že je hodně rychlý, přesto se označení „elektrický Veyron” zdálo být poněkud nadsazené. Není, je totiž docela dobře možné, že tento vůz spíše podceňuje.

O čem je řeč? O Rimacu Concept One, který si sice říká „koncept”, ale už chvíli je to sériově vyráběné auto. Jde o elektromobil, což zní zábavně jako pozvánka na přednášku Vladimíra Špidly, jenže o ekologii tady nejde ani ve druhé řadě. Rimac se z této koncepte pohonu snaží dostat především dynamiku, v přímce i na okruhu. Concept One tak ve svých útrobách skrývá celkem čtyři elektromotory o kombinovaném výkonu 1 088 koní a 1 600 Nm - proto se mu někdy říká „elektrický Veyron”. Jeho kouzlem ale není jen tak vysoký celkový výkon, ale i použití jednoho elektromotoru pro každé kolo zvlášť, což znamená možnost skutečného vektorování točivého momentu.

Jak to autu jde na okruhu, nám ještě bude muset předvést, ne zase tak dávno jsme jej viděli havarovat při srovnávání sil s LaFerrari. V přímce ale jede ďábelsky, což nám před pár dny předvedl v praxi. Nyní ale můžeme díky videu Archieho Hamiltona, britského závodního jezdce, který čas od času i něco natočí (žádné spojení s Lewisem Hamiltonem, což tedy asi - politickou korektnost stranou - poznáte už napohled) vidět mnohem víc. Je to srovnání dynamiky Conceptu One se dvěma ze sprinterských přeborníků své doby - Teslou Model S P90D Ludicrous a Ferrari LaFerrari.

To zní jako souboj snů a... ano, je jím. Je to jedna z nejpozoruhodnějších podívaných svého druhu, kterou jsme v poslední době spatřili. Concept One se nejprve postaví Tesle a dá ji takový kouř, jaký snad ještě nepoznala. Pakliže je ale Rimac o tolik rychlejší než donedávna nejrychlejší sériový elektromobil, musí hledat výzvy jinde. A, jaké štěstí, Hamilton s sebou pro srovnání přivezl i LaFerrari, které sám osedlal. Nemůžeme tedy předpokládat, že by vůz byl řízený jinak než perfektně. Jednak to sám pilot zdůrazňuje a pak, tohle je šampion Formule Renault a dvojnásobný účastník Le Mans, nelze tedy předpokládat, že auto neumí ovládnout.

Sám předem neví, jak souboj dopadne a říká, že by všechny peníze vsadil na LaFerrari, má ale štěstí, že to neudělal. Rozdíl mezi oběma auty není propastný, přesto je při dvou pokusech (v prvním start trochu ulije Rimac, ve druhém, jen nepatrně, LaFerrari) Concept One jasně rychlejší. Je až bizarní vidět kalup, s jakým LaFerrari zrychlí ve 400metrovém sprintu z 0 na 238 km/h, je to čas malinko přes 10 sekund. Přesto dostane na frak a ne zase tak málo.

Rimac, chorvatská firma (o to více udivující toto srovnání je, v Chorvatsku donedávna nikdy nevyrobili ani auto) neponechala celé srovnání bez komentáře. Jednak se dozvídáme, že Concept One v testu už není její, byl to kus pro zákazníka z USA. Zajímavější ale je dozvědět se, jak moc je vůz na podobné kousky připraven. Sám Mate Rimac, zakladatel, majitel a šéf malé chorvatské automobilky říká, že obvykle mají elektromobily problém s chlazením při podobných opakovaných sprintech a udržením dynamiky ve vysokých rychlostech. Ne tak Concept One.

Používá 7 nezávislých chladících okruhů, aby elektromotory a další problematická místa udržel v optimální teplotě a ač nezabíhá do detailů, říká, že vůz je připraven na mnohem větší zátěž než pár ostrých zrychlení. Co je ale zajímavější - používá převodovky, dvě. Na předních kolech nikoli, tam jsou kola s motory spojena přímo, vzadu ale vůz používá dvě dvoustupňové dvouspojkové převodovky s karbonovými spojkami. A tak se nestane, že „cukne a prohraje”, jak se nezřídka stává Tesle. A toto srovnání ukazuje, že to není jen teorie.

Mate R. dále uvedl konkrétní naměřené hodnoty při tomto sprintu - 2,69 sekundy při zrychlení na stovku a 9,92 sekundy na 400 metrech. Koncovou rychlost nevíme, dost přes 240 km/h u LaFerrari to ale bude. Rimac dodává, že vůz na podobné představení nebyl a nemusí nikdy být zvlášť připravován, stačí prostě zařadit jedničku (jinak používá stabilně druhý rychlostní stupeň pro zadní kola, i na něj je rychlý až až) a dát plný plyn. To je celé. Není žádný mód Ludicrous, nic podobného.

Jsou to ohromující čísla, přesto prý mohou být lepší - jednak prý je prostor v systému kontroly trakce, který firma dále ladí. Pak prý lze z motorů dostat dohromady více než 1 088 koní, ostatně už jsme viděli i Concept_S s 1 384 koňmi. Dále lze zrychlit řazení oněch dvou předovek (dnes trvá 0,15 sekundy) a také lze použít schopnější pneumatiky než „obyčejné” Pirelli P Zero, Rimac nepoužívá žádnou specifickou směs.

Jsme zvědavi, s čím tato firma dále přijde. Už teď je ale úctyhodné, čeho dosáhla. Podívejte se na přiložené fotky a video, stojí to za to...


Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint - 1 - Rimac Concept One vs Tesla Model S vs LaFerrari 01Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint - 2 - Rimac Concept One vs Tesla Model S vs LaFerrari 02Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint - 3 - Rimac Concept One vs Tesla Model S vs LaFerrari 03Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint - 4 - Rimac Concept One vs Tesla Model S vs LaFerrari 04Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint - 5 - Rimac Concept One vs Tesla Model S vs LaFerrari 05
Vidět tato auta bok po boku je zajímavé i na fotkách

Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint - 6 - Rimac Concept One vs Tesla Model S vs LaFerrari 09Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint - 7 - Rimac Concept One vs Tesla Model S vs LaFerrari 10Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint - 8 - Rimac Concept One vs Tesla Model S vs LaFerrari 11Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint - 9 - Rimac Concept One vs Tesla Model S vs LaFerrari 12
Ve sprintu ale ukazují ještě více působivé představení. Model S si proti Conceptu One ani neškrtne...

Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint - 10 - Rimac Concept One vs Tesla Model S vs LaFerrari 13Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint - 11 - Rimac Concept One vs Tesla Model S vs LaFerrari 14Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint - 12 - Rimac Concept One vs Tesla Model S vs LaFerrari 15Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint - 13 - Rimac Concept One vs Tesla Model S vs LaFerrari 16Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint - 14 - Rimac Concept One vs Tesla Model S vs LaFerrari 17Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint - 15 - Rimac Concept One vs Tesla Model S vs LaFerrari 18
...LaFerrari se drží, ale prohraje i tak

Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint - 16 - Rimac Concept One vs Tesla Model S vs LaFerrari 06Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint - 17 - Rimac Concept One vs Tesla Model S vs LaFerrari 07Takhle vypadá, když s LaFerrari zrychlíte na 238 km/h za 10 s. A prohrajete sprint - 18 - Rimac Concept One vs Tesla Model S vs LaFerrari 08
Hlavním kouzlem vozu jsou výkonné elektromotory a prakticky neomzené možnosti vektorování točivého momentu

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše