Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle vznikalo Ferrari Enzo: jeho vzácný prototyp je na prodej
14.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Testovací mula s motorem V12 F140 A pro Enzo byla založena na modelu 348 a byla plná součástek z jiných Ferrari, včetně F355 Challenge.
Všichni si jistě pamatujeme na Ferrari Enzo, nástupce výročních modelů F40 a F50. Jako u každého auta, i zde se vývoje účastnilo několik testovacích prototypů. Konkrétně vznikly tři, které vypadaly jako trochu nateklé F348. To byl menší, osmiválcový model, který byl předchůdcem krásné F355.
Ferrari Enzo se ukázalo jako nástupce F50 v roce 2002 na pařížském autosalonu. Dopředu bylo oznámeno, že jich bude vyrobeno jen 349 a že si je nebude moci koupit každý, nýbrž jen ten, který vlastní F40 i F50. I tak ale byly všechny kusy prodány ještě před zahájením výroby. Později pro velkou poptávku vzniklo dalších 50 kusů a pak ještě jeden, poslední, čtyřstý exemplář, který byl darován Vatikánu.
Toto vatikánské Enzo bylo v roce 2005 prodáno na aukci za 1,1 milionu dolarů, tehdejším kurzem téměř 27 milionů korun. Při stejné příležitosti Ferrari značně neobvykle prodalo i třetí z testovacích mul Enza, ve které se pracovalo zejména na dvanáctiválcovém motoru. Bylo to dokonce poprvé a zatím naposledy, kdy automobilka takto prodávala testovací prototyp. Vítěz aukce za něj zaplatil 236 300 dolarů (tehdy téměř 5,8 milionu korun).
Třebaže vůz velmi silně připomíná Ferrari 348, vyráběné v letech 1989 až 1995, byť s trochu nateklou zádí a plexisklovým zadním oknem, velká část dílů je buď z jiných Ferrari, nebo rovnou vyrobená speciálně jen pro tento prototyp. Dveře, části interiéru a podvozkový základ pochází z 348, zadní rám je ale silně upraven, aby se do vozu dal namontovat dvanáctiválcový motor, kvůli kterému tato mula vůbec vznikla. Součástí je masivní rozšíření zadních blatníků - které se dají velmi rychle demontovat pro snazší přístup k motoru. Shora se k němu dá dostat po nikoliv odklopení, ale úplném sundání speciálně upraveného víka s plexisklovým zadním oknem. Nebylo možné zachovat kolmé zadní okno modelu 348, protože by se pod víko motor nevešel.
Pro součástky na tento testovací prototyp sáhlo Ferrari k nástupcům modelu 348, například brzdový systém pochází ze závodního F355 Challenge, stejně jako zadní čelo - sériové 348 ještě mělo zadní světla schovaná za horizontálními žebry. Z F355 Challenge také pochází valná část podvozku, včetně odpružení a součástek pohonu.
Příď pochází z největší části z modelu 348, tady moc změn potřeba nebylo - jen se do prostoru, kam se dala naložit trocha zavazadel, nastěhoval chladič. Kvůli němu také pod pravým světlem zeje otvor pro přístup vzduchu a žebrování v kapotě zase odvádí horký vzduch ven, nad auto. Postranní otvory pro nasávání vzduchu jsou také samozřejmě funkční včetně těch za bočními okny.
To všechno se na sériové 348 změnilo kvůli vývoji motoru pro Ferrari Enzo. Před zadními koly je tedy namontována jednotka Tipo F140 A, ze které se pak stal motor Tipo F140 B, namontovaný do všech čtyřech stovek exemplářů Ferrari Enzo. Tento motor F 140A podle dostupných údajů nabízí 680 koní a je spřažen se šestistupňovou převodovkou s řazením pádly pod volantem.
V Enzech z objemu 5 998 ccm a s atmosférickým plněním nabízí 660 koní v 7 800 otáčkách a 657 Nm v 5 500 ot./min. Jeho kariéra pokračuje dodnes, po Enzu a 599 se dnes s různými úpravami a s mírně odlišnými označeními montuje do Ferrari FF, LaFerrari a také do modelu F12berlinetta.
Německá firma Modena Motorsports, která testovací mulu prodává, uvádí hmotnost 1 365 kilogramů, což je o 110 kg více, než pak vážilo Enzo. Neříká však, na kolik si tento skutečně unikátní stroj cení. Trochu může napovědět minulá změna majitele, ke které došlo v roce 2011 - tehdy se tento prototyp prodal za tři čtvrtě milionu Eur, tedy tehdejším kurzem necelých osmnáct milionů korun.
Ať bude stát kolik chce, tento vůz je podstatným kusem historie těch nejrychlejších Ferrari, která v posledních letech po světě jezdila. Bude mít na hřbetě slušnou porci kilometrů a nejspíš nebude tak úplně legální s ním jezdit po silnicích; alespoň tak soudíme podle absentujících registračních značek. I tak by to ale mohl být zajímavý kousek sbírky - na světě pochopitelně existuje jen tento jediný kus.
Kvůli většímu motoru toho z Ferrari 348 moc nezbylo; součástky uvnitř této muly pocházejí z kdekterého, i závodního Ferrari
Zdroj: Modena Motorsport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 4 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 6 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 7 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 9 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva