Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle mohlo vypadat Bugatti Chiron, kdyby to šéfové nezastavili
25.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tento designový návrh má prakticky stejnou záď jako hotové auto, ale zepředu je mnohem agresivnější, odvážnější a citelně méně uhlazený.
Kdybychom napsali, že je Bugatti Chiron fascinující, ohromný a úchvatný stroj, neřekli bychom nic nového a opakovali bychom se. Že první návrh, koncept a produkční forma můžou vypadat úplně jinak a velmi často to tak je, někdy bohužel, jindy bohudík, také není žádná novinka. U žádného auta nemůžou mít designéři zcela volnou ruku, jsou tu minimálně předpisy a nařízení, které je potřeba dodržet, aby vaše auto mohlo na silnici.
A také je velmi podstatná funkce auta. Když mu dáte velký a silný motor, musíte motor nějak chladit a musíte zajistit, aby se auto nevzneslo do vzduchu, mimo mnoha a mnoha dalších aspektů. Vzhled Chironu nemusí být každému po srsti, ovšem pravdou je, že právě funkčnost různých prvků designu byla klíčová.
Chiron ale mohl vypadat úplně jinak. „Osmioký” vzhled přídě původně vůbec nebyl v plánu, jak ukazují skici a fotografie níže. Vůz měl vypadat trochu jako Predátor, ten filmový z konce 80. let. Autorem původního návrhu byl Sasha Selipanov, jeden z designérů Volkswagen Group, jehož práce byla vybrána. Takto měl namířeno i do výroby, šéfové Bugatti ale při pohledu na už hotový model ztratili odvahu a příď nechali přepracovat. Tak se tak oproti jeho ideji citelně změnila - podle některých k horšímu, podle jiných naopak. Do kterého tábora budete patřit vy, poznáte sami.
Co je ovšem původnímu návrhu velmi blízké, je vzhled zádě i boků. Proč záď vypadá, jak vypadá, ukazuje nejlépe náčrt s prouděním vzduchu. V podstatě celá svislá plocha zádě je výdech horkého vzduchu. Za jakýmkoliv autem se totiž při jízdě tvoří poměrně silný podtlak a ten zde - a nejen zde, tahle idea není nová - pomáhá vytahovat horký vzduch z motorového prostoru. Proto jsou také zadní světla tak tenká - aby co nejméně překážela odvodu horkého vzduchu.
Další zajímavostí může být, že Chiron původně vůbec neměl mít zpětná zrcátka, měly je zastoupit kamery. Údajně však tenhle nápad neprošel z důvodu očekávaných problémů s homologací. Selipanovův návrh ovšem zrcátka má a docela mu sluší. A právě fakt, že záď je tomuhle konceptu velmi podobná, ale příď nikoliv, je příčinou toho, že leckomu přijde Chiron zepředu úplně jiný než zezadu - zepředu uhlazený, zezadu zvíře.
Původní design, který si můžeme prohlédnout na skicách, je zvíře - nebo Predátor, jak chcete - ze všech stran. Jestli je nebo není lepší, necháme na vás, ani u nás v redakci nepanuje jednotný názor. Ten můj je, že právě odlišná osobnost produkčního Chironu zepředu a zezadu je na něm docela zajímavá, i když mám čtyři kulatá světla Veyronu za lepší jednoho pásku Chironu.
Kromě toho se dostáváme k některým fotkám vnitřností auta, včetně např. páté a šesté koncovky výfuku, které nejsou běžně vidět. Podobně, karbonový skelet Chironu, u kterého na rozdíl od ostatních karbonových skeletů je jednoznačně poznat, jaké značce patří, člověk asi jen tak naživo neuvidí. A tachometr do 500 km/h je zajímavý, už když se na něj člověk letmo podívá, ale až u skici s popisky si člověk uvědomí, že je snad jen jedna země v Evropě, kde člověk za jízdu s ručičkou v půlce stupnice nepřijde o papíry...
Původní skica a původní koncept podle jsou od vzhledu produkčního Chironu v případě předních partií dost odlišné
Přímé srovnání ukáže, že výsledná podoba přídě Chironu má blíže k Veyronu než ke konceptu Chironu
Detaily Chironu berou dech stejně jako celé auto
Produkční Chiron je dechberoucí v každém případě
Zdroj: Road Show
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva