Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tajemství nejbizarnějšího exponátu muzea Seatu: toto není umělecké dílo
20.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Když člověk zahlédne tohle černo-žluté auto s přelakovanými světly i vnitřkem, pomyslí na cosi jako „art car”. Realita je ale jiná a není to jediný zajímavý aspekt.
Dnes je Seat součástí koncernu Volkswagen, ovšem nebylo tomu tak vždy. Španělská automobilka byla do roku 1983 velmi úzce svázána se značkou Fiat, dlouhá léta dokonce produkovala vozy Fiat s vlastními logy v licenci - odtud se také bere její podobně znějící název, třebaže význam je docela jiný (Sociedad Española de Automóviles de Turismo). Licenční Fiaty u Seatu dělali i v době modelu Ritmo, který byl původně Fiatem, ale Seat ho vyráběl a prodával se svými logy od roku 1979.
V roce 1981 se nicméně Fiat se Seatem začal rozcházet. V rámci dohody o rozvázání spolupráce mohli Španělé dále pokračovat v licenční výrobě Fiatů 127, Panda a Ritmo. S tou podmínkou, že auta budou zásadně změněna po stránce designu a že dostanou nová jména. Ritmo tedy bylo přepracováno a dostalo jméno Ronda.
Poupraven byl zevnějšek; zejména zmizely kulaté přední světlomety, kulaté kliky dveří a zadní světla v nárazníku, prvky nejvíce charakteristické pro Fiat Ritmo. Také byl kompletně přepracován interiér, ten je v podstatě celý nový a s Ritmem nesdílí vůbec nic. Seat ale chtěl upravit i motory, které do svých aut montoval.
Mohl stále používat výrobní linky pro motor odvozený z toho ve Fiatu 124, ale chtěl a potřeboval něco jiného. Kontaktoval proto Porsche s žádostí o spolupráci. To souhlasilo a řadové čtyřválce Fiatu upravilo. Největšími změnami bylo elektronicky řízené vstřikování paliva a úpravy hlavy válců. Výsledkem bylo až neuvěřitelné zvýšení výkonu; takto upravená patnáctistovka dávala až 100 koní, o přes 50 procent navíc oproti původním 64 koním. Pro Italy dost možná nepříjemná lekce.
Motory vzniklé ve spolupráci s Porsche nosily na krytu ventilového ústrojí nápis „System Porsche”, ovšem k tomuto označení se váže ještě jedna pikantnost. Seat musel značce Porsche platit 7 německých marek za každý prodaný vůz, v němž bude motor vyvinutý ve spolupráci těchto automobilek. Tyto motory se nemontovaly jen do vozu Ronda, nýbrž i později do první generace hatchbacku Ibiza a sedanu Málaga; zejména v prvním jmenovaném jste se s nimi mohli setkat po roce 1989 i u nás.
Seat Ronda vstoupil do historie ještě jednou, možná výrazněji, a to v soudním sporu mezi Seatem a kdysi mateřským Fiatem. Italům se totiž změny na Rondě nezdály dostatečně výrazné a chtěli po Seatu, aby vůz dále změnil. Vedení Seatu nesouhlasilo a aby byly změny dostatečně patrné, generální ředitel Juan Miguel Antoñanzas nechal vzít černou Rondu a veškeré nové části nalakovat žlutou barvou.
Právě odtud pochází ona podivná černožlutá Ronda, která je k vidění v barcelonském muzeu Seatu. Karoserie zůstala téměř beze změn, ale je tu nová příď i záď a kompletně nový interiér, jak stojí i výše - a všechno tohle je na tomto demonstrativním voze prostě žluté, aby to u soudu bylo co nejjasněji patrné. A na tomto základě bylo také v roce 1983 rozhodnuto, že změny jsou dostatečné.
Tolik oficiální zprávy. Spekuluje se nicméně, že Fiat v té době už měl téměř hotový facelift Ritma a že modernizovaný vůz vypadal náhodou velmi podobně jako původní Ronda. Na ochranu svého produktu tak chtěl po Seatu další změny, jenže neúspěšně. Co na tom je pravdy, je otázkou; faceliftované Ritmo přišlo na svět v roce 1982 a mělo dva páry kulatých světlometů a také oproti Rondě trochu odlišnou záď. I když, pravda, ne zas tak moc...
Tento vůz dnes stojí v muzeu Seatu a dělá dojem nějakého uměleckého díla. Jenže je to jinak - Všechno, co je žluté, se na Seatu Ronda lišilo od Fiatu Ritmo, na kterém byl založen. Vůz dnes stojí v muzeu
Rondu by si nejeden člověk aut neznalý klidně spletl s Favoritem. Dokud by se nepodíval pod kapotu, kde vidíme nápis „System Porsche” - Němci pouhou úpravou italských motorů zvýšili jejich výkon o více jak polovinu
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 46 minutami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024 - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
27.11.2024 - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
27.11.2024 - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
27.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva