Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie, Fascinace a historie > Článek
Subaru Impreza STI Cosworth CS400: 400 koní pro 75 vyvolených
29.5.2010 | Roman Kalina | Přidat příspěvek
Impreza STI Cosworth CS400 je výsledkem spolupráci anglické firmy, která mimo jiné připravuje motory pro formuli 1, a japonské automobilky Subaru. První silniční Cosworth od roku 1996 nabídne excelentní jízdní výkony ale pouze pro 75 vyvolených. Více jich totiž postaveno nebude.
Přeplňovaný boxer 2,5 litru prošel pod rukama techniků firmy Cosworth komplexní proměnnou, která umožnila získat z tohoto čtyřválce o 33 procent více „života“. Na všechna čtyři kola prostřednictvím ručně řazené šestistupňové převodovky se nyní dostane až 295 kW (400 k) a 542 N.m. Stovku tenhle hatchback nižší střední třídy dosáhne během 3.7 s, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena hodnotou 250 km/h.
Hlavním cílem bylo přetvořit celohliníkový 2,5litrový boxer tak, aby poskytnul excelentní výkon, fungoval i v běžné provozu, splňoval záruční podmínky, které dává na své produkty japonský výrobce, a přitom mohl navštěvovat běžné servisy Subaru. Plochý čtyřválec proto dostal nové písty, které jsou vyrobeny stejnou metodou jako pro motory pro F1, aby bylo minimalizováno tření, snížena hmotnost a zvýšena životnost, kované ojnice byly vyrobeny ze speciální vysokopevnostní oceli stejně jako speciální ložiska. Nové je vícevrstvé těsnění pro hlavu a vysokotlaké olejové čerpadlo. Motor dostal také nový systém přeplňování kompresorem a kompletně přepracován byl i výfukový systém s trubkami většího průměru, které umožní rychlejší odvod horkých výfukových plynů a navíc zajistí motoru jedinečný zvuk, který rozvine neopakovatelnou harmonii čtyřválcového boxeru.
S ohledem na obrovský nárůst výkonu dostal automobil úplně novou spojku, jinak je použita sériová převodovka se stejným odstupňováním rychlostí. Impreza Cosworth má samozřejmě stálý pohon všech kol prostřednictvím mezinápravového diferenciálu s viskózní spojkou, který rozděluje točivý moment v základním režimu na přední a zadní kola v poměru 50:50, ale tento poměr se mění v závislosti na adhezních podmínkách jednotlivých kol. Vpředu a vzadu jsou samosvorné diferenciály.
Podvozek ladili společně s inženýry firmy Cosworth také experti od značek Bilstein (tlumiče) a Eibach (pružiny), světlá výška byla vpředu snížena o dalších 10 mm. Přední brzdy (větrané kotouče o průměru 355 mm) jsou od AP Racing, které kromě vyšší účinnosti nabídnou stálé schopnosti i při opakovaném použití, vzadu zůstaly standardní kotouče Imprezy STI a sériový je také systém ABS. Použitá kola mají stejný rozměr (8,5Jx18), ale jsou lehčí a pevnější, a zároveň rozšiřují stopu o 12 mm. Pneumatiky Michelin SP3 mají rozměr 245/40 R18.
Subaru Impreza Cosworth RC400 dostala navíc nový nárazník, mřížku chladiče a mlhová světla. Uvnitř najdete nová přední sedadla Recaro, zadní sedadla a volant dostaly nové kožené čalounění. Původně antracitové výplně středového panelu byly nahrazeny leskle černými (Piano Black). Nic se pak nezměnilo na standardní výbavě, která mimo jiné zahrnuje elektricky ovládaná okna, audiosystém s 10 reproduktory, navigační systém, bezklíčový přístup popřípadě čelní, boční i hlavové airbagy. Nápisy Cosworth se objevují na spodní mřížce vpředu, víku zavazadelníku, palubní desce před spolujezdcem, předních sedadlech a brzdových třmenech. Na každém motoru a dveřích je plaketa se sériovým číslem a každý model Subaru Impreza STI Cosworth CS400 bude dodáván s osvědčením o jeho pravosti.
Automobil přijde na 49 995 liber a je určen pouze pro britský trh, což znamená, že všech 75 kusů bude mít pravostranné řízení. Zákazník si bude moci pouze zvolit barvu karoserie ze tří pro Imprezu STI netradičních odstínů (Spark Silver, Dark Grey a San Remo Red).
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 15 minutami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před hodinou - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva