Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa
20.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nejznámější automobilový okruh na světě, vznikal už v letech 1925 až 1927. Takhle to při stavbě vypadalo.
Snad každý automobilový nadšenec se chce alespoň jednou v životě projet po Zeleném pekle či rovnou takový výlet na dohlednou dobu plánuje. Anebo tam už byl a chce jet znova, či má-li velké štěstí, bydlí za humny a Ring navštěvuje každý druhý víkend.
Je to nejnáročnější a jeden z nejvíce smrtících okruhů světa, který je ale také tím nejlákavějším a nejpodmanivějším. Jízda na něm se stala téměř osudnou i jednomu z nejlepších záodníků dějin, Nikimu Laudovi a nehodě se na něm nevyhnula ani jiná závodní esa. Je to trať záludná svým profilem i měnícími se klimatickými podmínkami, často nepříliš kvalitním povrchem i minimálními únikovými zónami. To všechno ale ve výsledku činí projížďku po Nordschleife, Severní smyčce Nürburgringu tak lákavou.
Tenhle okruh nicméně nelze označit za klasický závodní okruh. Od začátku nevznikal jen kvůli automobilovým závodům či kratochvílím nadšenců do řízení, měl sloužit také jako místo, kde by automobilky testovaly své nové vozy. Proto byl jeden z požadavků při jeho stavbě ten, aby zde byla prudká klesání i stoupání, zatáčkovité pasáže i dlouhé rovinky. Zkrátka - aby okruh připomínal spíše náročnou okresku. To se bezezbytku povedlo a náročnosti je tu na leckterého, i zkušeného řidiče dost a dost.
Počáteční myšlenka na okruh v pohoří Eifel na západě dnešního Německa vznikla už v roce 1905, kdy zemi vládnul císař Wilhelm II. Právě i jeho přání dalo rozběhnout plánování okruhu, ale velkým důvodem byl také fakt, že se už o rok dříve začalo závodit v mezinárodních podnicích Gordon-Bennett, ale na běžných cestách.
Plánování a zamýšlenou stavbu přerušila první světová válka. Zubožené Německo ovšem nezačalo s výstavbou okruhu hned, nýbrž až ve 20. letech, kdy dr. Otto Creutz za podpory lokálních i národních politiků začal s výstavbou okruhu, který se později stal legendou mezi výrobci aut, závodníky i petrolheady na celém světě.
Již tehdy bylo jasné, že okruh bude uzavřenou tratí mimo běžnou silniční síť. Byly postaveny dvě části, světoznámá Nordschleife a pozapomenutá Südschleife, ze které dnes zbývají jen fragmenty. Celková délka činila 28,3 km a trať byla široká 6,7 metru.
Této i další historii jsme se už dopodrobna věnovali v trojici v trojici níže odkazovaných samostatných článků, teď se nám ale dostala do rukou sada historických fotografií ze stavby tohoto úchvatného okruhu ve dvacátých letech minulého století. A jsou to tak zajímavé záběry, že si je nemůžeme nechat jen pro sebe a doplňujeme jim pár málo už dříve zveřejněných. Podívejte se na ně sami, pro další zajímavé čtení vás odkážeme na články:
- Nürburgring a jeho mýtus, část první: od nápadu k realizaci
- Nürburgring a jeho mýtus, část druhá: první hvězdy i oběti
- Nürburgring a jeho mýtus, část třetí: až k slávě dnešních dnů
Galerie fotografií z výstavby Nürburgringu ve 20. letech 20. století




















Stavba Nordschleife nebyla nic snadného, výsledek je ale dodnes uchvacující
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před hodinouUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejčtenější články
Zámožný architekt se nemůže zbavit sbírky nejetých Porsche i s kamionem, kterým je převáží, nabídne vše v aukci bez rezervní ceny
19.3.2025Ani nové čínské řešení dobíjení elektromobilů se zdaleka nevyrovná tankování spalovacích aut, tady zas někdo neumí počítat
20.3.2025Bentley poznává krutě: Ani bohatí nechtějí kupovat horší auta za víc peněz, prodeje i zisky jsou fuč
20.3.2025Nadšenci za drobné koupili nezničitelný Mercedes s 872 tisíci km, 760 tisíc ujel jediný majitel. Jeho V6 dál šlape jako hodinky
20.3.2025Nová vlajková loď Škody předčasně ukázala svůj vzhled na ilustracích, takhle to žádná krasavice nebude
20.3.2025
Živá témata na fóru
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 21:40 - řidičBOB
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB