Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Stárne vůbec tohle auto? Podívejte se do detailu na BMW 850 CSi po 20 letech
11.2.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ 96 foto) Některá auta jsou jako víno a jejich atraktivita s časem roste. BMW řady 8 předběhlo svou dobu, takto mu to sluší po 20 letech.
Brzy uběhne 27 let od chvíle, kdy světlo světa spatřila první a jediná mnichovská řada 8. A svého času to byla velká sláva. Šlo teprve o druhý poválečný model značky používající motor V12, který přišel se spoustou technických vychytávek, do té doby mnohdy nevídaných. Progresivní techniku balil do dokonale funkčního (Cx 0,29) i úchvatně vyhlížejícího, retro-moderního designu Clause Lutheho. A byl to mimochodem poslední vůz, který pod taktovkou Lutheho u BMW vznikl, jeho poslední velké dílo vůbec. Necelý rok po premiéře řady 8 se na Velký pátek nepohodl se svým vlastním, drogově silně závislým synem a bodl jej nožem. Ten na následky svého zranění zemřel a Luthe byl nucen opustit pozici designového šéfa BMW. Později byl shledán vinným ze zabití vlastního dítěte a soud jej poslal na 33 měsíců za mříže.
Jako by tímto nešťastným koncem své pracovní kariéry a velmi temným obdobím svého osobního života předznamenal i osud svého posledního automobilového dítěte. BMW 8 mělo být hitem, imagemakerem, ikonou a legendou. Dnes je lecčím z toho, ještě před pár léty o něm ale většina lidí smýšlela jinak. Dokonce když jsme v roce 2014 o tomto voze psali při příležitosti čtvrtstoletí jeho vzniku, ač plni obdivu jsme museli konstatovat, že se tento vůz stal pro mnohé jakousi „mnichovskou Calibrou” - šlo kdysi o špičkový, který jsme později vídali v bazarech stát ve smutných stavech se smutnými cenovkami.
Práce géniů ale bývá mnohdy oceněna až po jejich smrti a platí to zřejmě i pro osmičkovou řadu a jejího autora, který tento svět opustil na sklonku minulé dekády. V posledních letech se snad už nenajde nikdo, kdo by tento vůz nehýčkal, nesnažil se mu dopřát odpovídající péči. BMW 8 je zase v kursu, ceny ojetých kusů vylétly nahoru a když se objeví nějaké opravdu zachovalé, stojí velké peníze.
Do značné míry za to může vzhled, který jako by opravdu musel dozrát. Považte, že toto auto bylo na trh uvedeno v době, kdy se u nás Husák a spol. ještě pokoušeli kropit svobodomyslné lidi vodními děly a vrcholem „sportovní nabídky” československého automobilismu v tu chvíli byla a ještě nějaký ten pátek měla být tehdejší Škoda Rapid. Vznikat navíc muselo začít o mnoho let dříve, přesto dnes, v roce 2016 vypadá jako zjevení.
Vděčí za to jednoduchému klínovitému profilu a tehdy hypermodernímu nápadu vměstnat typické designové prvky BMW do prostoru asi 5x20 cm. A také spoustě detailů, třeba dnes nevídaným vyklápěcím světlům, která se mimochodem objevila na prototypech sportovního MTX Tatra V8. Kdysi jsme psali o 11 nadčasových autech, kterým neuvěříte jejich věk - BMW 8 tam nebylo, ale být mohlo, vyrábělo se 10 let a ani na konci své éry nevypadalo marně.
My se dnes ale nebudeme vracet k mnohokrát vyřčenému, ale podíváme se na jeden konkrétní kus špičkové 850 CSi z přibližně poloviny životního cyklu řady 8, roku 1995. Šlo o verzi, která měla nejblíže k zaříznuté M8 a divize tehdy ještě skutečně zvaná Motorsport na ní zanechala velký otisk, však i loga Motorsportu naleznete na několika místech vozu. M se postarala zejména o jedinečný dvanáctiválcový motor o objemu 5 576 cm3, který dával až 380 koní v 5 300 ot./min a točivý moment nejvýše 550 Nm v 4 000 ot./min. Divize také poslala níže i jinak dosti vysokou hmotnost (zde nakonec 1 865 kg), zkrátila převody šestistupňového manuálu a stvořila tak jasně nejrychlejší osmičku v nabídce mnohými detaily blízkou „skutečným” eMkům. Stovka za 6 sekund a maximálka ležící reálně v 290 km/h (pro sériovou výrobu elektronicky omezena na 250 km/h), kterých byl schopen šestý rychlostní stupeň mluví za mnohé. A to je třeba dodat - toto není, nemělo být hbité sportovní auto, spíše špičkové granturismo.
Kus, na který se díváme, je mimořádný ve své zachovalosti, ale není to žádný musejní exemplář. Za svůj život zdolal už přes 226 tisíc kilometrů, byť před 36 tisíci km mu bylo dopřáno velké renovace. Především jde ale o vůz Taylora Pattersona, velkého nadšence do osmičkové řady, který svůj vůz udržuje v dokonalém stavu. Tedy bohužel ne dokonale originálním, i když je otázka, jak moc budou vadit příznivcům BMW 19" kola od Hartgeho, tradičního to tunera všeho bavorského. My bychom dali přednost něčemu originálnímu, ale i s těmito „obručemi” vypadá vůz skvěle a to rádio Parrot už bylo vyměněno za původní BMW CD43 Business, jak vidno také na snímcích.
Na těch si můžete prohlédnout i to, proč vůz dostal několik ocenění na různých srazech nejen majitelů osmičkové řady, třeba za „Nejčistší vůz”. Je opravdu v perfektním stavu ve všech ohledech a dává nám jedinečnou možnost posoudit, jestli osmička vůbec stárne. Podle nás nikoli, ale třeba to uvidíte jinak. A mimochodem, tohle auto je aktuálně na prodej za necelých 1,5 milionu Kč. Ale o to tu dnes primárně nejde - kochejte se už z fotek, snad jen kdybyste se chtěli kochat osobně ve své garáži, víte, kam se pro tuto strojovnu vydat...
Některá auta své životní cykly přetáhla, BMW 8 jej snad ani nedotáhlo. Jeho výjimečnost oceňuje trh až mnoho let po konci jeho výroby
Foto: Taylor Patterson
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejčtenější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
24.11.2024 - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
25.11.2024 - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
25.11.2024 - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva