Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Sovětský nápad se šnekovým pohonem není mrtvý, tento stroj jezdí i dnes
19.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Není to nový model, ale zrenovovaný ZVM-2901 ze 70. let. Vidět jej klestit si cestu krajinou bez ohledu na to, co se nachází pod ním, fascinuje i dnes.
Pokud se budeme bavit o pozemních dopravních prostředcích, málokdo si je představí bez kol. Patří k nim podobně neodmyslitelně jako slunce k letní obloze - mají je malá auta, i velká auta, Formule 1 i dakarské speciály, silniční vozy i off-roady. Zrovna u off-roadů se ale čas od času objeví na scéně nějaká alternativa - tu v podobě pásů bude znát snad každý, nebyl to ale jediný pokus, jak se kol zbavit ve prospěch něčeho vhodnějšího.
Z takových pokusů jsme svého času vzpomínali na experiment se šnekovým pohonem. Ten byl vynalezen v Sovětském svazu v druhé půlce 20. století a spočíval v tom, že vůz místo kol či pásů poháněly dva bubny se šroubovicemi. Fungoval kupodivu velmi dobře, kýženou revoluci v jízdě mimo silnice ale nepřinesl.
Šnekový pohon nicméně není mrtvý, jak ukazuje ZVM-2901, stroj nápadně připomínající kombinaci „Buchanky” a zmíněného historického ZiLu. Přesto je na něm něco odlišného - bubny se šroubovicemi má čtyři, na každé straně dva. Ovšem, není to nový stroj, i tento byl postaven v 70. letech. Kus na videu níže je zrenovovaný.
Funguje pořád úplně stejně a pořád dobře - může bez problémů jezdit bažinami, po souši nebo dokonce plout po vodě, protože vzduch v bubnech ho nadnáší. Blíže neupřesněný motor v útrobách má 159 koní výkonu. Autoři renovace z Novgorodské státní technické univerzity hovoří o tom, že by tyto vozy mohla využívat armáda, geologové a ropné a plynařské společnosti.
Podrobnějších informací je velmi málo a nevíme tedy, jestli slova výše naznačují nějakou sériovou výrobu. Nepředpokládáme to, na to existují různé jiné, běžnější všudychody - zmiňme např. Šerp, Burlak nebo Avtoros Šaman. Video níže berme spíš jako ukázku, že šnekový pohon opravdu funguje a ani dnes není zcela mrtvou záležitostí - pár experimentálních strojů zjevně dožilo dnešních dnů...
Vozidla se šnekovým pohonem jsou obojživelná či spíše schopná jízdy po úplně čemkoli. Stopy v krajině za sebou ale samozřejmě zanechávají
Zdroj: Ruptly TV@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
dnes - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
31.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Takhle obrovské pokuty od EU za emise CO2 mohou automobilky čekat v roce 2025, jen u VW jde o stovky miliard
2.1.2025 - Ford si nechal patentovat nové řešení řízení, na kterém si vylámaly zuby Nissan i Tesla, pomoci jím může jen sám sobě
2.1.2025 - Vzácná, mimořádně ošklivá Alfa Romeo s asi nejpodivněji řešeným kufrem je k mání dodnes nová, vzniklo jí jen 1 036 kusů
2.1.2025 - Ani šéf Hondy nedokázal novinářům vysvětlit, proč by se jím řízená firma měla spojit s Nissanem
2.1.2025 - Je tu nový král ztráty hodnoty, o kterém zatím nebyla řeč, majitele připravil o 2 miliony za 2 roky a 19 tisíc najetých km
2.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva