Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy

Slogan „Simply Clever” začala Škoda používat až v minulé dekádě, v jejích autech se ale prý zračil už dávno. Sami posuďte, co je na tom pravdy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy

14.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Slogan „Simply Clever” začala Škoda používat až v minulé dekádě, v jejích autech se ale prý zračil už dávno. Sami posuďte, co je na tom pravdy.

Slogan „Simply Clever” Škoda nepoužívá zase tak dlouho, jak by se mohlo zdát. Nedílnou součástí jejích propagačních materiálů se stal až v roce 2003 a minimálně v našich končinách nebyl přijat s velkým nadšením. Češi nejsou na anglicismy a cizojazyčné slogany obecně příliš zvědaví, ale ještě je dokážou akceptovat, pokud americká firma používá frázi „I'm loving it” nebo italská slova „Cuore sportivo”. Když česká automobilka začne Čechy oslovovat fází „Simply Clever”, zní to nutně divně, zvláště když ji na jiných, nám ne až tak vzdálených trzích (z legálních důvodů) nepoužívá.

Jenže tenhle rozruch panoval před 14 léty a před 10 roky možná ještě někoho vzrušil, dnes na máme „Simply Clever” na talíři třicetkrát denně v reklamách a my, novináři, ještě párkrát do týdne v tiskových zprávách. Zvykli jsme si, i když poněkud zparchantělé fráze typu „Simply Clever řešení” (jako by bylo něco špatného na „jednoduše chytrém řešení”) jazykový purista těžko kdy přecedí skrz zuby bez mrknutí oka.

Pochybnosti nad správností možná až přílišné generalizace firemní komunikace škodovky ale dnes nechme stranou. Zaujala nás jiná věc - automobilka se přes sotva 14letou historii svého jednoduše chytrého anglicismu tento týden pochlubila tím, že přístup ke konstrukci aut v duchu oněch dvou slov má kořeny už v do počátcích 20. století - v dobách, kdy prodávala vůz L&K Škoda 110.

Tento model se začal vyrábět v roce 1925 a jeho základem byl žebřinový rámový podvozek s rozvorem náprav 2 950 mm. Byl k mání s tzv. kombinovanou karoserií. Koupili jste si automobil s předními sedačkami a k tomu dvě nástavby - osobní s dalšími dvěma sedačkami a plátěnou skládací střechou, a dodávkovou, která měla korbu s plachtou a malou stříškou nad předními místy. Její nosnost byla 500 kilogramů a ložná plocha měla rozměry 1 750 x 1 580 x 400 mm.

Kromě toho bylo k mání coupé, tedy vůz s otevřeným místem řidiče, ale uzavřenou kabinou pro pasažéry, a limusina, která nabídla střechu i šoférovi. K mání byl i roadster a čtyř- či šestisedadlový phaeton, otevřený vůz se sedadly ve dvou nebo třech řadách. Prostřední řada se dala sklopit a cestující vzadu tak měli více místa na nohy. Jinými slovy, dostali jste hned několik aut v jednom.

Podobnou „jednoduchou promyšleností” se Škodovka chlubí i u modelu 256, nákladního automobilu s nosností 2 500 až 3 000 kg, poháněného řadovým šestiválcem ze Superbu o výkonu 80 koní. Existovala i verze na alternativní palivo - dřevoplyn. Výkon byl nižší, ale špalíky tvrdého dřeva byly leckdy levnější a dostupnější než benzín.

Zajímavějším nápadem Škody 256 ovšem byl šuplík s posypovým materiálem a lopatkou. Neděláme si legraci, údajně tak škodovka bojovala s nedostatečnou údržbou československých silnic ve 40. letech minulého století. I ona lopatka, kterou uvidíte na fotkách níže, byla součástí výbavy.

Nejkurióznější příslušenství ovšem nabízela Škoda Popular. Tenhle model byl levný na pořízení i provoz a relativně spolehlivý, takže se rozšířil i mezi lidmi - proto se mu ostatně automobilka začala říkat tak, jak se mu říká. V roce 1935 byla testována přestavba vozu na zimní provoz - lyže na přední kola a řetězy na ta zadní. Tyto zlepšováky měly být určeny pro policii v horách.

Testy zjistily, že lyžnice musí být dřevěná a dobře navoskovaná, aby se na ni nelepil sníh. Také se trochu vyvinul její tvar a způsob připevnění. Jízda nebyla rychlá, jezdilo se jen na první rychlostní stupeň, aby šlo co nejvíc využít výkon slabého motoru, ale bylo to lepší než pohyb na lyžích vlastními silami. Dokonce prý některé takto upravené Populary občas tahaly lyžaře.

Jednoduché to tedy ve většině případů bylo a chytré často taky. Když si dnes chcete koupit auto a mít ho zároveň jako rodinné i nákladní, chce to dodávku s vyndavacími sedačkami nebo pick-up. Ani jedno ale nemůže být kabriolet nebo phaeton. Údržba českých silnic vázne stále, ale je otázkou, jestli by vlastnoruční posyp z přihrádky v blatníku něco řešil. A za současných podmínek by se možná i ty lyže hodily...

V každém případě před sebou máme informace od automobilky Škoda, takže jestli jsou tato slova a obrázky důkazem, že Škoda „Simply Clever” jen nové jméno pro staré postupy aplikované už za Masaryka, posuďte sami...


Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy - 1 - skoda simply clever historie 01Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy - 2 - skoda simply clever historie 02Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy - 3 - skoda simply clever historie 03Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy - 4 - skoda simply clever historie 04Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy - 5 - skoda simply clever historie 12Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy - 6 - skoda simply clever historie 11Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy - 7 - skoda simply clever historie 11aŠkoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy - 8 - skoda simply clever historie 11bŠkoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy - 9 - skoda simply clever historie 11c
L&K Škoda 110 bylo možné mít v různých variantách, najednou

Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy - 10 - skoda simply clever historie 05Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy - 11 - skoda simply clever historie 13Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy - 12 - skoda simply clever historie 14Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy - 13 - skoda simply clever historie 16Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy - 14 - skoda simply clever historie 15
Šuplík s posypovým materiálem u Škody 256 byl opravdu zajímavý nápad

Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy - 15 - skoda simply clever historie 17Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy - 16 - skoda simply clever historie 06Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy - 17 - skoda simply clever historie 07Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy - 18 - skoda simply clever historie 08Škoda říká, že Simply Clever byla už dávno. Toto mají být důkazy - 19 - skoda simply clever historie 09
Lyže na předních kolech Populáru by dnes, ve světě ESP a ABS, asi neprošly

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.