Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda Octavia s motorem 4,4 V8 je úchylná bestie
28.11.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ 145 foto, video) Pro některé to bude svatokrádež, pro jiné úžasná kombinace klasiky s modernou. Tak či onak jde o pozoruhodné dílo.
Snad nebylo dne, kdybychom se neradi zmínili o zajímavém automobilovém projektu z jakéhokoli kouta světa. Na našich stránkách jsme vám jich představili nespočet - někdy poté, co se zvěsti o něm začaly šířit světem, nezřídka ale také tehdy, kdy nám jej přiblížil sám autor. To byl i případ Trabantu Turbo Quattro, svérázného spojení techniky Audi se zbytky východoněmeckého bakelitového bijce, který jsme vám představili minulý týden a který záhy poté obletěl svět.
Zajímavé ale na tomto projektu nebylo jen samo auto, nýbrž i země jeho původu - Polsko. Automobilovou scénu v zemi našich severních sousedů jsme totiž sledovali jen zřídka v domnění, že se na ní až tak zvláštního dít nemůže. Byla to ale mýlka, neboť hned po zviditelnění tohoto überTrabantu se nám začala ozývat spousta Poláků s tím, že buď sami postavili nebo ví o další zajímavé stavbě domácí provenience. A spousta z nich je opravdu hodná pozornosti.
Takových tipů jsme dostali tolik, že bychom si mohli založit polskou tuningovou sekci a psát o těchto autech snad roky, popsat do detailu ale zvládneme jen něco. Přes týden jsme vám tak mohli představit Fiat 125p s motorem 3,2 VR6 a karoserií Coupe, skutečně vypiplanou stavbu nebo Maluch VTEC Turbo, který sice vznikl v Litvě, teď ale jezdí zase doma, v Polsku. A dnes vám můžeme představit další podobně bláznivé auto, které v Polsku vzniklo a dokončeno bylo teprve před pár týdny - Škodu Octavia s motorem V8.
Takový stroj by byl divoký, i kdyby se jednalo o poslední generaci Octavie, která už z továrny pracuje s až 230 koňmi výkonu. Jenže tady se nejedná ani o třetí, ani druhou a dokonce ani o první novodobou generaci tohoto modelu. Jeho o jeho úplně původní provedení z roku 1959 - vůz tak starý, že jej i na českých silnicích vídáme zřídka a když už, jde obvykle o pečlivě udržovaného veterána.
To nebyl případ tohoto auta. Šlo o už dosti nalomený kousek vyrobený roku 1962 (můžete jej vidět v galerii i v původním stavu), který měl ve svém držení Grzegorz, jinak automobilový mechanik. Tohle auto už od pohledu čekal leda odchod do věčných lovišť, pakliže by mu tedy někdo nedopřál rozsáhlou renovaci. I toho by jistě byl Grzegorz schopen, když ale jednoho dne uzřel u svého známého provozujícího vrakoviště BMW 540i E39 těžce nabourané tak, že jeho motor a další klíčová technika zůstala nedotčena, napadl ho ďábelský plán - zbytky obou těchto aut spojit v jedno.
Neptejte se nás, co lidi vede k tomu uskutečňovat takové šílenosti, neboť jak uvidíte i v této galerii, postavit kvalitně něco takového je ohromná dřina, kterou vám může vynahradit jen pocit z dobře odvedené práce. Buďme ale za takové jedince rádi, neboť jejich nutkání nám dovoluje prohlédnout si auta, která by jinak nikdy nevznikla.
Grzegorzovo dílo je podobné BMW E9 CS s technikou M5, akorát s tím rozdílem, že této Octavii zůstala původní karoserie, do níž se z 540i stěhovala jen technika. Postup prací vám nejlépe přiblíží přiložená galerie, to podstatné ale shrneme i zde.
Nejprve bylo pochopitelně nutné dostat z nabourané 540i veškerou potřebnou techniku, zejména pak motor, převodovku, zadní nápravu a veškeré potřebné vedení. Na druhé straně pak bylo nezbytné připravit zbytky Octavie na to, aby techniku BMW byla schopna přijmout. To je na podobných projektech ta nejnáročnější práce, počínaje zbavení karoserie koroze, pokračuje jejím vyztužením a konče změnami částí základní konstrukce, aby bylo vůbec možné do ní dostat něco, co tam vlastně vůbec nepatří.
Technika se ale musela přizpůsobovat z obou stran. Grzegorz použil původní nápravy 540i, tedy včetně originálního rozchodu kol (proto musela být karoserie o cca 20 cm rozšířena), rozvor ale změnit pochopitelně možné nebylo. Musel se tak zkrátit kardan o cca 80 centimetrů. A samozřejmě, úplně jiné nápravy do karoserie nenamontujete tak, že je někam přišroubujete. I jejich úchyty musely být připraveny z ničeho.
Instalace motoru, převodovky, kardanu, diferenciálu a náprav se podařila, jenže i tak k cíli vedla ještě dlouhá cesta. Karoserii bylo třeba zásadně vyztužit, neboť skoro 60 let stará „kastle” původně nesoucí čtyřválec o objemu 1 089 cm3 a výkonu 42 koní není z podstaty schopna ve standardní podobě pracovat s 4,4itrovým vidlicovým osmiválcem o sedminásobném výkonu. Bylo třeba vyřešit chlazení, neboť na přídi už pro něj nezbyl prostor (je tedy instalováno v zadní části vozu, proto má auto ve vývojových fázích otevřené víko kufru), chyběl celý interiér, elektrika, doladění jen nahrubo opracované karoserie, byly tu zkrátka ještě měsíce dřiny.
Nakonec se ale dobrá věc podařila. Vůz se nejprve podařilo dát do alespoň provozuschopného stavu (můžete jej též vidět v galerii a také na videu) sice bez dveří a spousty dalších detailů, ale už s funkční mechanikou a ďábelsky znějícím i vyhlížejícím vyvedením výfuků před zadními koly bez jakéhokoli katalyzátoru či podobného omezení.
Tato bizarní podoba Octavii vydržela pár týdnů, než ji Grzegorz dopřál finalizaci - připusťme, že trochu kontroverzní. Byl dokončen interiér, v zásadě zcela specifický, i exteriér v trochu zvláštní bílo-černé kombinaci. Vůz tak vyhlíží drsně, možná příliš, ale to nejlépe posoudíte sami.
Technika na každý pád za drsným vzhledem nezaostává. Pod kapotou auta je motor M62B44 ze zmíněné 540i, tedy jednotka s objemem 4,4 litru ještě z dob, kdy neměla systém VANOS. Standardně dává výkon 210 kW (285 koní) při 5 700 ot./min a točivý moment až 420 Nm při 3 900 ot./min. Grzegorz přiznává, že přímé vyústění výfuků motoru ubralo asi 20 koní na výkonu, ale i těch 265 kobyl z tak objemného motoru cvičí se starou „oktávkou” jako nic.
I to vám naznačí video, my vám k němu prozradíme i hmotnost. Grzegorze trochu zklamala, po všech úpravách a instalaci všeho potřebného se ale nedostalo výrazně pod metu 1 200 kg (původně Octavia vážila 920 kg). Kde ale v poměru výkonu a hmotnosti přebývají kila, lze ještě zvýšit výkon - autor tak počítá s instalací kompresoru a nemine jej zřejmě ani výměna diferenciálu za samosvorný. Jak můžete vidět opět na videu, tohle auto je trochu palič vnitřní pneumatiky, nepříliš zatížená záď má s přenosem výkonu problémy, i když vůz používá vzadu i vpředu neskromné pneumatiky - 265/35 resp. 255/35 R18.
Výsledek projektu je opravdu čerstvý, takže zatím ani nemáme video s úplně hotovým autem. Navíc je otázkou, kdy je takové auto vůbec hotové - Grzegorz jej dokončil dle původní představy, ale už vidí, že se leccos ještě bude muset změnit. Takový je krásný, ale někdy krutý svět podobných projektů.
Opravdu nevíme, jestli se vám tohle dílo bude zamlouvat - klasičtí škodafilové zřejmě pohrdnout, i tak by ale mohli ocenit práci, kterou mu autor musel věnovat. Na každý pád vzniklo zcela unikátní dílo s pozoruhodným potenciálem - Škoda s motorem V8 se vidí opravdu zřídka...
Na začátku byla jedna stará Octavie a nabourané BMW 540i
A pak už „jen” hora práce se spojením obojího dohromady
Výsledek je svérázný, ale výjimečný
Tohle zbylo z původní Octavie...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch