Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión

Škoda 130 LR jezdila rallye v ČSR, myslela ale i na slavnou skupinu B. Jednu si teď můžete koupit, draho.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión

19.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Škoda 130 LR jezdila rallye v ČSR, myslela ale i na slavnou skupinu B. Jednu si teď můžete koupit, draho.

Doplněno 20. 5.: Podle nových informací není stroj, který je níže na prodej, originální Škoda 130 LR, i když se za něj vydává a podle toho také stojí. Má se jednat o repliku, která není věrná původní specifikaci 130 LR. Předně proto, že 130 LR nikdy neměla rozšířené blatníky, jak vidno i na historických snímcích. Širší byly blatníky jen na okruhové verzi R/H.

Hlavní odlišností je však zadní náprava, která u verze LR byla oproti produkčním vozům výrazně upravená, jak se uvádí i v textu článku. Tohle konkrétní auto na prodej však údajně má nápravu ze Škody 130 L/A, tedy také soutěžního stroje, ale dle pravidel velmi blízkému produkční specifikaci. To má pochopitelně za následek jiné jízdní vlastnosti. Náprava na obrázcích k inzerátu auta nicméně není vidět. A také střešní spoiler nad zadním oknem údajně neprošel homologací a na skutečných soutěžních autech údajně nikdy nebyl. Všimněme si také rozdílů v nápisech - zatímco na střešním spoileru je 130 LR, na zadním křídle vidíme 130 H.

Škoda 130 LR/B také údajně ve skupině B skutečně závodila, i když jen chvíli. Místo skupiny B byla připravována skupina F, která měla být její nástupkyní, ale pro sérii tragických nehod byla sk. B zrušena a plány na sk. F také. Škodovka tehdy vyvíjela stroj pro skupinu F, který v ní však nikdy nezávodil. Později tento vůz jezdil v rallyecrossech.


Zatímco okruhová Škoda Rapid 130 R/H vznikla jen v jediném kuse, který je dnes zpátky v ČR a v plné síle, pro rallye vznikalo ve fabrikách AZNP, jak se v 80. letech Škodovce říkalo, speciálů více. Úspěšným strojem byla například Škoda 130 RS, které ale v roce 1983 skončila platnost homologace. Bylo tak nutno vyvinout nástupce a ten se představil v roce 1985 jako Škoda 130 LR.

Na rozdíl od Rapidu 130 R/H byl model 130 LR založen na čtyřdveřové variantě stotřicítky, nikoliv na kupé Rapid. A nevznikl pouze jeden kus, nýbrž jich bylo postaveno okolo dvou stovek a závodilo s nimi kromě továrního týmu Škodovky také několik soukromých týmů. S Rapidem 130 R/H byla nicméně podobná technika, třebaže nebyla úplně stejná, jelikož byl Rapid 130 R/H v podstatě dalším vývojovým stupněm 130 LR.

Motor pochopitelně vycházel ze stejného základu, měl objem 1,3 litru, ale měl kompresní poměr 11,5:1, což znamenalo výkon 130 koní. Najdeme tu mazání se suchou olejovou vanou, třikrát uloženou klikovou hřídel a dva dvojité karburátory Weber 45 DCOE 2. Přes jednokotoučovou spojku Fichtel & Sachs putoval výkon k pětistupňovému manuálu s plnou synchronizací a pak k zadním poháněným kolům.

Pochopitelně je oproti sériovým Škodovkám také značně odlišný podvozek. Přední náprava je spíš jen vyztužena, není tak odlišná jako v případě Rapidu 130 R/H. Ta zadní se ale od produkční nápravy liší dost výrazně, například tím, že pružiny nejsou dole ukotveny na rameni, nýbrž jsou umístěny přes tlumič, jak je běžné u vzpěr McPherson a nejen u nich. Také kotevní místa pro převodovku i ramena zadní nápravy jsou přemístěna přímo na skelet karoserie, není tu příčka, kterou měly sériové stotřicítky. A pochopitelně, vše je patřičně vyztuženo, aby to vydrželo nápor při rallye.

Brzdový systém má několik variant, základem jsou kotoučové brzdy vpředu a bubnové vzadu, ale pro závodní účely se používala zejména jiná, výkonnější verze. Posilovač brzd tu nehledejte, ale vpředu jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazením a čtyřpístkovými třmeny a vzadu jsou také kotouče. Přední i zadní brzdy mají oddělený brzdový válec a také ruční brzda je hydraulická.

Pochopitelně, auto pro jakékoliv závody musí být co nejlehčí a karoserie Škody 130 LR tomu plně odpovídá. Bylo odstraněno úplně všechno, co tu nemusí být - koberce, materiály pohlcující vibrace a hluk a dokonce i sériový přístrojový štít. Ten byl nahrazen hliníkovým plechem, kde našly místo jiné budíky, jsou tu např. velmi důležité teploměr a tlakoměr oleje. Z kabiny pochopitelně zmizely také sériové sedačky. Byly nahrazeny skořepinami od firmy MTX se čtyřbodovými pásy a také přibyl ochranný rám.

Oněch dvě stě kusů modelu Škoda 130 LR bylo homologačních a tedy určených pro sériový provoz. Homologaci vůz splnil ve specifikaci popsané výše, ale do série se pochopitelně skořepinové sedačky a ochranný rám nedostaly. Ony dvě stovky byly shodné s běžnými 130 L, měly však zadní nápravu kompletně ze 130 LR a také osmikanálovou hlavu válců - tedy v podstatě motor 742.136 známý hlavně z pozdějšího Favoritu 136. Z těchto vozů vznikaly stroje pro domácí rallye, ale většinou napůl individuálními přestavbami.

Dvě stovky kusů pro homologaci nebyl náhodný počet. Právě takový vyžadovala pravidla a pokud se v nich orientujete, neunikne vám podobnost s Fordem RS200, kterého také vzniklo 200 silničních kusů. Hádáte správně, Škoda 130 LR byla vyvíjena pro rallye skupiny B. Pro tyto závody vzniklo 20 dalších exemplářů, označených 130 LR/B. Oproti ostatním LR tu bylo několik dalších změn, k hlavním patřily hliníkové plechy karoserie, které šetřily hmotnost. Také byla všechna okna až na to čelní plexisklová a otvíraly se jen jejich malé kousky, jinak bylo zasklení pevné, jak jsme ze závodních strojů zvyklí. A motor má jiné sací a výfukové potrubí.

Tyto stroje byly určeny pro tovární tým Škodovky v zahraničních podnicích, chtěl konkurovat monstrům skupiny B. Nikdy v ní ale nestartoval, protože byla pro sérii tragických nehod zrušena. Jak by byl úspěšný, se dnes můžeme jen dohadovat, ale pro absenci pohonu všech kol a výkonovému handicapu pramenícímu z atmosférického plnění motoru by to asi žádná sláva nebyla. Oněch 20 kusů nakonec zamířilo na domácí rallyecrossovou scénu.

Některý z oněch 200 homologačních kusů, upravených pro soutěžní použití, se občas na světě ukáže. A občas je také na prodej, třebaže vskutku výjimečně, ale právě nyní taková možnost existuje - k mání je kompletně zrenovovaný kousek ve válečných barvách Škodovky. Očekávejte tedy, že motor nabídne všech svých 130 koní a sedačky a pásy Sparco berte jako vylepšení spíše než jako odchýlení od sériového stavu. Ovšem, s cenou 959 tisíc korun není ani zdaleka levný, ale renovace byla poctivá, soudě dle fotografií.


Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 1 - skoda 130 lr rallye 01Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 2 - skoda 130 lr rallye 02Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 3 - skoda 130 lr rallye 03Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 4 - skoda 130 lr rallye 04Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 5 - skoda 130 lr rallye 05Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 6 - skoda 130 lr rallye 06Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 7 - skoda 130 lr rallye 07Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 8 - skoda 130 lr rallye 08Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 9 - skoda 130 lr rallye 09Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 10 - skoda 130 lr rallye 10Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 11 - skoda 130 lr rallye 11Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 12 - skoda 130 lr rallye 13Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 13 - skoda 130 lr rallye 4Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 14 - skoda 130 lr rallye 15Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 15 - skoda 130 lr rallye 16Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 16 - skoda 130 lr rallye 17Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 17 - skoda 130 lr rallye 18Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 18 - skoda 130 lr rallye 19Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 19 - skoda 130 lr rallye 20
V československých rallye jezdilo nemálo 130 LR

Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 20 - skoda 130 lr prodej 01Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 21 - skoda 130 lr prodej 02Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 22 - skoda 130 lr prodej 03Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 23 - skoda 130 lr prodej 04Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 24 - skoda 130 lr prodej 06Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 25 - skoda 130 lr prodej 07Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 26 - skoda 130 lr prodej 08Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 27 - skoda 130 lr prodej 09Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 28 - skoda 130 lr prodej 10Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 29 - skoda 130 lr prodej 11Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 30 - skoda 130 lr prodej 12
Jednu zrenovovanou si můžete nyní koupit

Zdroje: Skoda130LR.cz, Mobile.de, Tomáš Hervert, Renovace-Veteranu.cz

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.