Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión
19.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Škoda 130 LR jezdila rallye v ČSR, myslela ale i na slavnou skupinu B. Jednu si teď můžete koupit, draho.
Doplněno 20. 5.: Podle nových informací není stroj, který je níže na prodej, originální Škoda 130 LR, i když se za něj vydává a podle toho také stojí. Má se jednat o repliku, která není věrná původní specifikaci 130 LR. Předně proto, že 130 LR nikdy neměla rozšířené blatníky, jak vidno i na historických snímcích. Širší byly blatníky jen na okruhové verzi R/H.
Hlavní odlišností je však zadní náprava, která u verze LR byla oproti produkčním vozům výrazně upravená, jak se uvádí i v textu článku. Tohle konkrétní auto na prodej však údajně má nápravu ze Škody 130 L/A, tedy také soutěžního stroje, ale dle pravidel velmi blízkému produkční specifikaci. To má pochopitelně za následek jiné jízdní vlastnosti. Náprava na obrázcích k inzerátu auta nicméně není vidět. A také střešní spoiler nad zadním oknem údajně neprošel homologací a na skutečných soutěžních autech údajně nikdy nebyl. Všimněme si také rozdílů v nápisech - zatímco na střešním spoileru je 130 LR, na zadním křídle vidíme 130 H.
Škoda 130 LR/B také údajně ve skupině B skutečně závodila, i když jen chvíli. Místo skupiny B byla připravována skupina F, která měla být její nástupkyní, ale pro sérii tragických nehod byla sk. B zrušena a plány na sk. F také. Škodovka tehdy vyvíjela stroj pro skupinu F, který v ní však nikdy nezávodil. Později tento vůz jezdil v rallyecrossech.
Zatímco okruhová Škoda Rapid 130 R/H vznikla jen v jediném kuse, který je dnes zpátky v ČR a v plné síle, pro rallye vznikalo ve fabrikách AZNP, jak se v 80. letech Škodovce říkalo, speciálů více. Úspěšným strojem byla například Škoda 130 RS, které ale v roce 1983 skončila platnost homologace. Bylo tak nutno vyvinout nástupce a ten se představil v roce 1985 jako Škoda 130 LR.
Na rozdíl od Rapidu 130 R/H byl model 130 LR založen na čtyřdveřové variantě stotřicítky, nikoliv na kupé Rapid. A nevznikl pouze jeden kus, nýbrž jich bylo postaveno okolo dvou stovek a závodilo s nimi kromě továrního týmu Škodovky také několik soukromých týmů. S Rapidem 130 R/H byla nicméně podobná technika, třebaže nebyla úplně stejná, jelikož byl Rapid 130 R/H v podstatě dalším vývojovým stupněm 130 LR.
Motor pochopitelně vycházel ze stejného základu, měl objem 1,3 litru, ale měl kompresní poměr 11,5:1, což znamenalo výkon 130 koní. Najdeme tu mazání se suchou olejovou vanou, třikrát uloženou klikovou hřídel a dva dvojité karburátory Weber 45 DCOE 2. Přes jednokotoučovou spojku Fichtel & Sachs putoval výkon k pětistupňovému manuálu s plnou synchronizací a pak k zadním poháněným kolům.
Pochopitelně je oproti sériovým Škodovkám také značně odlišný podvozek. Přední náprava je spíš jen vyztužena, není tak odlišná jako v případě Rapidu 130 R/H. Ta zadní se ale od produkční nápravy liší dost výrazně, například tím, že pružiny nejsou dole ukotveny na rameni, nýbrž jsou umístěny přes tlumič, jak je běžné u vzpěr McPherson a nejen u nich. Také kotevní místa pro převodovku i ramena zadní nápravy jsou přemístěna přímo na skelet karoserie, není tu příčka, kterou měly sériové stotřicítky. A pochopitelně, vše je patřičně vyztuženo, aby to vydrželo nápor při rallye.
Brzdový systém má několik variant, základem jsou kotoučové brzdy vpředu a bubnové vzadu, ale pro závodní účely se používala zejména jiná, výkonnější verze. Posilovač brzd tu nehledejte, ale vpředu jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazením a čtyřpístkovými třmeny a vzadu jsou také kotouče. Přední i zadní brzdy mají oddělený brzdový válec a také ruční brzda je hydraulická.
Pochopitelně, auto pro jakékoliv závody musí být co nejlehčí a karoserie Škody 130 LR tomu plně odpovídá. Bylo odstraněno úplně všechno, co tu nemusí být - koberce, materiály pohlcující vibrace a hluk a dokonce i sériový přístrojový štít. Ten byl nahrazen hliníkovým plechem, kde našly místo jiné budíky, jsou tu např. velmi důležité teploměr a tlakoměr oleje. Z kabiny pochopitelně zmizely také sériové sedačky. Byly nahrazeny skořepinami od firmy MTX se čtyřbodovými pásy a také přibyl ochranný rám.
Oněch dvě stě kusů modelu Škoda 130 LR bylo homologačních a tedy určených pro sériový provoz. Homologaci vůz splnil ve specifikaci popsané výše, ale do série se pochopitelně skořepinové sedačky a ochranný rám nedostaly. Ony dvě stovky byly shodné s běžnými 130 L, měly však zadní nápravu kompletně ze 130 LR a také osmikanálovou hlavu válců - tedy v podstatě motor 742.136 známý hlavně z pozdějšího Favoritu 136. Z těchto vozů vznikaly stroje pro domácí rallye, ale většinou napůl individuálními přestavbami.
Dvě stovky kusů pro homologaci nebyl náhodný počet. Právě takový vyžadovala pravidla a pokud se v nich orientujete, neunikne vám podobnost s Fordem RS200, kterého také vzniklo 200 silničních kusů. Hádáte správně, Škoda 130 LR byla vyvíjena pro rallye skupiny B. Pro tyto závody vzniklo 20 dalších exemplářů, označených 130 LR/B. Oproti ostatním LR tu bylo několik dalších změn, k hlavním patřily hliníkové plechy karoserie, které šetřily hmotnost. Také byla všechna okna až na to čelní plexisklová a otvíraly se jen jejich malé kousky, jinak bylo zasklení pevné, jak jsme ze závodních strojů zvyklí. A motor má jiné sací a výfukové potrubí.
Tyto stroje byly určeny pro tovární tým Škodovky v zahraničních podnicích, chtěl konkurovat monstrům skupiny B. Nikdy v ní ale nestartoval, protože byla pro sérii tragických nehod zrušena. Jak by byl úspěšný, se dnes můžeme jen dohadovat, ale pro absenci pohonu všech kol a výkonovému handicapu pramenícímu z atmosférického plnění motoru by to asi žádná sláva nebyla. Oněch 20 kusů nakonec zamířilo na domácí rallyecrossovou scénu.
Některý z oněch 200 homologačních kusů, upravených pro soutěžní použití, se občas na světě ukáže. A občas je také na prodej, třebaže vskutku výjimečně, ale právě nyní taková možnost existuje - k mání je kompletně zrenovovaný kousek ve válečných barvách Škodovky. Očekávejte tedy, že motor nabídne všech svých 130 koní a sedačky a pásy Sparco berte jako vylepšení spíše než jako odchýlení od sériového stavu. Ovšem, s cenou 959 tisíc korun není ani zdaleka levný, ale renovace byla poctivá, soudě dle fotografií.
V československých rallye jezdilo nemálo 130 LR
Jednu zrenovovanou si můžete nyní koupit
Zdroje: Skoda130LR.cz, Mobile.de, Tomáš Hervert, Renovace-Veteranu.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před hodinou - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před 2 hodinami - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 4 hodinami - Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před 5 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva