Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión

Škoda 130 LR jezdila rallye v ČSR, myslela ale i na slavnou skupinu B. Jednu si teď můžete koupit, draho.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión

19.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Škoda 130 LR jezdila rallye v ČSR, myslela ale i na slavnou skupinu B. Jednu si teď můžete koupit, draho.

Doplněno 20. 5.: Podle nových informací není stroj, který je níže na prodej, originální Škoda 130 LR, i když se za něj vydává a podle toho také stojí. Má se jednat o repliku, která není věrná původní specifikaci 130 LR. Předně proto, že 130 LR nikdy neměla rozšířené blatníky, jak vidno i na historických snímcích. Širší byly blatníky jen na okruhové verzi R/H.

Hlavní odlišností je však zadní náprava, která u verze LR byla oproti produkčním vozům výrazně upravená, jak se uvádí i v textu článku. Tohle konkrétní auto na prodej však údajně má nápravu ze Škody 130 L/A, tedy také soutěžního stroje, ale dle pravidel velmi blízkému produkční specifikaci. To má pochopitelně za následek jiné jízdní vlastnosti. Náprava na obrázcích k inzerátu auta nicméně není vidět. A také střešní spoiler nad zadním oknem údajně neprošel homologací a na skutečných soutěžních autech údajně nikdy nebyl. Všimněme si také rozdílů v nápisech - zatímco na střešním spoileru je 130 LR, na zadním křídle vidíme 130 H.

Škoda 130 LR/B také údajně ve skupině B skutečně závodila, i když jen chvíli. Místo skupiny B byla připravována skupina F, která měla být její nástupkyní, ale pro sérii tragických nehod byla sk. B zrušena a plány na sk. F také. Škodovka tehdy vyvíjela stroj pro skupinu F, který v ní však nikdy nezávodil. Později tento vůz jezdil v rallyecrossech.


Zatímco okruhová Škoda Rapid 130 R/H vznikla jen v jediném kuse, který je dnes zpátky v ČR a v plné síle, pro rallye vznikalo ve fabrikách AZNP, jak se v 80. letech Škodovce říkalo, speciálů více. Úspěšným strojem byla například Škoda 130 RS, které ale v roce 1983 skončila platnost homologace. Bylo tak nutno vyvinout nástupce a ten se představil v roce 1985 jako Škoda 130 LR.

Na rozdíl od Rapidu 130 R/H byl model 130 LR založen na čtyřdveřové variantě stotřicítky, nikoliv na kupé Rapid. A nevznikl pouze jeden kus, nýbrž jich bylo postaveno okolo dvou stovek a závodilo s nimi kromě továrního týmu Škodovky také několik soukromých týmů. S Rapidem 130 R/H byla nicméně podobná technika, třebaže nebyla úplně stejná, jelikož byl Rapid 130 R/H v podstatě dalším vývojovým stupněm 130 LR.

Motor pochopitelně vycházel ze stejného základu, měl objem 1,3 litru, ale měl kompresní poměr 11,5:1, což znamenalo výkon 130 koní. Najdeme tu mazání se suchou olejovou vanou, třikrát uloženou klikovou hřídel a dva dvojité karburátory Weber 45 DCOE 2. Přes jednokotoučovou spojku Fichtel & Sachs putoval výkon k pětistupňovému manuálu s plnou synchronizací a pak k zadním poháněným kolům.

Pochopitelně je oproti sériovým Škodovkám také značně odlišný podvozek. Přední náprava je spíš jen vyztužena, není tak odlišná jako v případě Rapidu 130 R/H. Ta zadní se ale od produkční nápravy liší dost výrazně, například tím, že pružiny nejsou dole ukotveny na rameni, nýbrž jsou umístěny přes tlumič, jak je běžné u vzpěr McPherson a nejen u nich. Také kotevní místa pro převodovku i ramena zadní nápravy jsou přemístěna přímo na skelet karoserie, není tu příčka, kterou měly sériové stotřicítky. A pochopitelně, vše je patřičně vyztuženo, aby to vydrželo nápor při rallye.

Brzdový systém má několik variant, základem jsou kotoučové brzdy vpředu a bubnové vzadu, ale pro závodní účely se používala zejména jiná, výkonnější verze. Posilovač brzd tu nehledejte, ale vpředu jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazením a čtyřpístkovými třmeny a vzadu jsou také kotouče. Přední i zadní brzdy mají oddělený brzdový válec a také ruční brzda je hydraulická.

Pochopitelně, auto pro jakékoliv závody musí být co nejlehčí a karoserie Škody 130 LR tomu plně odpovídá. Bylo odstraněno úplně všechno, co tu nemusí být - koberce, materiály pohlcující vibrace a hluk a dokonce i sériový přístrojový štít. Ten byl nahrazen hliníkovým plechem, kde našly místo jiné budíky, jsou tu např. velmi důležité teploměr a tlakoměr oleje. Z kabiny pochopitelně zmizely také sériové sedačky. Byly nahrazeny skořepinami od firmy MTX se čtyřbodovými pásy a také přibyl ochranný rám.

Oněch dvě stě kusů modelu Škoda 130 LR bylo homologačních a tedy určených pro sériový provoz. Homologaci vůz splnil ve specifikaci popsané výše, ale do série se pochopitelně skořepinové sedačky a ochranný rám nedostaly. Ony dvě stovky byly shodné s běžnými 130 L, měly však zadní nápravu kompletně ze 130 LR a také osmikanálovou hlavu válců - tedy v podstatě motor 742.136 známý hlavně z pozdějšího Favoritu 136. Z těchto vozů vznikaly stroje pro domácí rallye, ale většinou napůl individuálními přestavbami.

Dvě stovky kusů pro homologaci nebyl náhodný počet. Právě takový vyžadovala pravidla a pokud se v nich orientujete, neunikne vám podobnost s Fordem RS200, kterého také vzniklo 200 silničních kusů. Hádáte správně, Škoda 130 LR byla vyvíjena pro rallye skupiny B. Pro tyto závody vzniklo 20 dalších exemplářů, označených 130 LR/B. Oproti ostatním LR tu bylo několik dalších změn, k hlavním patřily hliníkové plechy karoserie, které šetřily hmotnost. Také byla všechna okna až na to čelní plexisklová a otvíraly se jen jejich malé kousky, jinak bylo zasklení pevné, jak jsme ze závodních strojů zvyklí. A motor má jiné sací a výfukové potrubí.

Tyto stroje byly určeny pro tovární tým Škodovky v zahraničních podnicích, chtěl konkurovat monstrům skupiny B. Nikdy v ní ale nestartoval, protože byla pro sérii tragických nehod zrušena. Jak by byl úspěšný, se dnes můžeme jen dohadovat, ale pro absenci pohonu všech kol a výkonovému handicapu pramenícímu z atmosférického plnění motoru by to asi žádná sláva nebyla. Oněch 20 kusů nakonec zamířilo na domácí rallyecrossovou scénu.

Některý z oněch 200 homologačních kusů, upravených pro soutěžní použití, se občas na světě ukáže. A občas je také na prodej, třebaže vskutku výjimečně, ale právě nyní taková možnost existuje - k mání je kompletně zrenovovaný kousek ve válečných barvách Škodovky. Očekávejte tedy, že motor nabídne všech svých 130 koní a sedačky a pásy Sparco berte jako vylepšení spíše než jako odchýlení od sériového stavu. Ovšem, s cenou 959 tisíc korun není ani zdaleka levný, ale renovace byla poctivá, soudě dle fotografií.


Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 1 - skoda 130 lr rallye 01Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 2 - skoda 130 lr rallye 02Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 3 - skoda 130 lr rallye 03Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 4 - skoda 130 lr rallye 04Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 5 - skoda 130 lr rallye 05Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 6 - skoda 130 lr rallye 06Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 7 - skoda 130 lr rallye 07Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 8 - skoda 130 lr rallye 08Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 9 - skoda 130 lr rallye 09Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 10 - skoda 130 lr rallye 10Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 11 - skoda 130 lr rallye 11Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 12 - skoda 130 lr rallye 13Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 13 - skoda 130 lr rallye 4Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 14 - skoda 130 lr rallye 15Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 15 - skoda 130 lr rallye 16Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 16 - skoda 130 lr rallye 17Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 17 - skoda 130 lr rallye 18Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 18 - skoda 130 lr rallye 19Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 19 - skoda 130 lr rallye 20
V československých rallye jezdilo nemálo 130 LR

Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 20 - skoda 130 lr prodej 01Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 21 - skoda 130 lr prodej 02Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 22 - skoda 130 lr prodej 03Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 23 - skoda 130 lr prodej 04Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 24 - skoda 130 lr prodej 06Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 25 - skoda 130 lr prodej 07Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 26 - skoda 130 lr prodej 08Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 27 - skoda 130 lr prodej 09Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 28 - skoda 130 lr prodej 10Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 29 - skoda 130 lr prodej 11Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión - 30 - skoda 130 lr prodej 12
Jednu zrenovovanou si můžete nyní koupit

Zdroje: Skoda130LR.cz, Mobile.de, Tomáš Hervert, Renovace-Veteranu.cz

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše