Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión
19.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Škoda 130 LR jezdila rallye v ČSR, myslela ale i na slavnou skupinu B. Jednu si teď můžete koupit, draho.
Doplněno 20. 5.: Podle nových informací není stroj, který je níže na prodej, originální Škoda 130 LR, i když se za něj vydává a podle toho také stojí. Má se jednat o repliku, která není věrná původní specifikaci 130 LR. Předně proto, že 130 LR nikdy neměla rozšířené blatníky, jak vidno i na historických snímcích. Širší byly blatníky jen na okruhové verzi R/H.
Hlavní odlišností je však zadní náprava, která u verze LR byla oproti produkčním vozům výrazně upravená, jak se uvádí i v textu článku. Tohle konkrétní auto na prodej však údajně má nápravu ze Škody 130 L/A, tedy také soutěžního stroje, ale dle pravidel velmi blízkému produkční specifikaci. To má pochopitelně za následek jiné jízdní vlastnosti. Náprava na obrázcích k inzerátu auta nicméně není vidět. A také střešní spoiler nad zadním oknem údajně neprošel homologací a na skutečných soutěžních autech údajně nikdy nebyl. Všimněme si také rozdílů v nápisech - zatímco na střešním spoileru je 130 LR, na zadním křídle vidíme 130 H.
Škoda 130 LR/B také údajně ve skupině B skutečně závodila, i když jen chvíli. Místo skupiny B byla připravována skupina F, která měla být její nástupkyní, ale pro sérii tragických nehod byla sk. B zrušena a plány na sk. F také. Škodovka tehdy vyvíjela stroj pro skupinu F, který v ní však nikdy nezávodil. Později tento vůz jezdil v rallyecrossech.
Zatímco okruhová Škoda Rapid 130 R/H vznikla jen v jediném kuse, který je dnes zpátky v ČR a v plné síle, pro rallye vznikalo ve fabrikách AZNP, jak se v 80. letech Škodovce říkalo, speciálů více. Úspěšným strojem byla například Škoda 130 RS, které ale v roce 1983 skončila platnost homologace. Bylo tak nutno vyvinout nástupce a ten se představil v roce 1985 jako Škoda 130 LR.
Na rozdíl od Rapidu 130 R/H byl model 130 LR založen na čtyřdveřové variantě stotřicítky, nikoliv na kupé Rapid. A nevznikl pouze jeden kus, nýbrž jich bylo postaveno okolo dvou stovek a závodilo s nimi kromě továrního týmu Škodovky také několik soukromých týmů. S Rapidem 130 R/H byla nicméně podobná technika, třebaže nebyla úplně stejná, jelikož byl Rapid 130 R/H v podstatě dalším vývojovým stupněm 130 LR.
Motor pochopitelně vycházel ze stejného základu, měl objem 1,3 litru, ale měl kompresní poměr 11,5:1, což znamenalo výkon 130 koní. Najdeme tu mazání se suchou olejovou vanou, třikrát uloženou klikovou hřídel a dva dvojité karburátory Weber 45 DCOE 2. Přes jednokotoučovou spojku Fichtel & Sachs putoval výkon k pětistupňovému manuálu s plnou synchronizací a pak k zadním poháněným kolům.
Pochopitelně je oproti sériovým Škodovkám také značně odlišný podvozek. Přední náprava je spíš jen vyztužena, není tak odlišná jako v případě Rapidu 130 R/H. Ta zadní se ale od produkční nápravy liší dost výrazně, například tím, že pružiny nejsou dole ukotveny na rameni, nýbrž jsou umístěny přes tlumič, jak je běžné u vzpěr McPherson a nejen u nich. Také kotevní místa pro převodovku i ramena zadní nápravy jsou přemístěna přímo na skelet karoserie, není tu příčka, kterou měly sériové stotřicítky. A pochopitelně, vše je patřičně vyztuženo, aby to vydrželo nápor při rallye.
Brzdový systém má několik variant, základem jsou kotoučové brzdy vpředu a bubnové vzadu, ale pro závodní účely se používala zejména jiná, výkonnější verze. Posilovač brzd tu nehledejte, ale vpředu jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazením a čtyřpístkovými třmeny a vzadu jsou také kotouče. Přední i zadní brzdy mají oddělený brzdový válec a také ruční brzda je hydraulická.
Pochopitelně, auto pro jakékoliv závody musí být co nejlehčí a karoserie Škody 130 LR tomu plně odpovídá. Bylo odstraněno úplně všechno, co tu nemusí být - koberce, materiály pohlcující vibrace a hluk a dokonce i sériový přístrojový štít. Ten byl nahrazen hliníkovým plechem, kde našly místo jiné budíky, jsou tu např. velmi důležité teploměr a tlakoměr oleje. Z kabiny pochopitelně zmizely také sériové sedačky. Byly nahrazeny skořepinami od firmy MTX se čtyřbodovými pásy a také přibyl ochranný rám.
Oněch dvě stě kusů modelu Škoda 130 LR bylo homologačních a tedy určených pro sériový provoz. Homologaci vůz splnil ve specifikaci popsané výše, ale do série se pochopitelně skořepinové sedačky a ochranný rám nedostaly. Ony dvě stovky byly shodné s běžnými 130 L, měly však zadní nápravu kompletně ze 130 LR a také osmikanálovou hlavu válců - tedy v podstatě motor 742.136 známý hlavně z pozdějšího Favoritu 136. Z těchto vozů vznikaly stroje pro domácí rallye, ale většinou napůl individuálními přestavbami.
Dvě stovky kusů pro homologaci nebyl náhodný počet. Právě takový vyžadovala pravidla a pokud se v nich orientujete, neunikne vám podobnost s Fordem RS200, kterého také vzniklo 200 silničních kusů. Hádáte správně, Škoda 130 LR byla vyvíjena pro rallye skupiny B. Pro tyto závody vzniklo 20 dalších exemplářů, označených 130 LR/B. Oproti ostatním LR tu bylo několik dalších změn, k hlavním patřily hliníkové plechy karoserie, které šetřily hmotnost. Také byla všechna okna až na to čelní plexisklová a otvíraly se jen jejich malé kousky, jinak bylo zasklení pevné, jak jsme ze závodních strojů zvyklí. A motor má jiné sací a výfukové potrubí.
Tyto stroje byly určeny pro tovární tým Škodovky v zahraničních podnicích, chtěl konkurovat monstrům skupiny B. Nikdy v ní ale nestartoval, protože byla pro sérii tragických nehod zrušena. Jak by byl úspěšný, se dnes můžeme jen dohadovat, ale pro absenci pohonu všech kol a výkonovému handicapu pramenícímu z atmosférického plnění motoru by to asi žádná sláva nebyla. Oněch 20 kusů nakonec zamířilo na domácí rallyecrossovou scénu.
Některý z oněch 200 homologačních kusů, upravených pro soutěžní použití, se občas na světě ukáže. A občas je také na prodej, třebaže vskutku výjimečně, ale právě nyní taková možnost existuje - k mání je kompletně zrenovovaný kousek ve válečných barvách Škodovky. Očekávejte tedy, že motor nabídne všech svých 130 koní a sedačky a pásy Sparco berte jako vylepšení spíše než jako odchýlení od sériového stavu. Ovšem, s cenou 959 tisíc korun není ani zdaleka levný, ale renovace byla poctivá, soudě dle fotografií.



















V československých rallye jezdilo nemálo 130 LR
Jednu zrenovovanou si můžete nyní koupit
Zdroje: Skoda130LR.cz, Mobile.de, Tomáš Hervert, Renovace-Veteranu.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
před 51 minutamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nejnovější články
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
před 52 minutamiPorsche Taycan dál ruinuje všechny majitele bez rozdílu. I ojetiny ztrácí na ceně absolutně nejvíc ze všech aut
před 2 hodinamiNový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
včeraŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včeraPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva