Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Saab 9-3 Phoenix 2013: nová 9-3 vážně vznikla, důkaz existuje
21.2.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Tohle je Fénix, který z popela nikdy nevstal, ačkoli se jeho tvůrci až do poslední chvíle snažili o opak. Představen měl být v Ženevě 2012.
Začátkem února jsme vám ukázali údajné fotky nového Saabu 9-3, jehož vzniku měl zabránit až krach samotné automobilky. Byl to docela dojemný příběh, zvláště když si uvědomíme jen krátký časový odstup mezi pádem firmy a plánovanou premiérou konceptu, nad jeho pravdivostí ale visel jeden velký otazník. Pouhých pár ilustrací spojujících linie nové 9-5 a klasického 900 Turbo mohl stvořit kdokoli a automobilka s nimi nutně nemusela mít cokoli společného. Jejich autenticitu mohl dnes se stoprocentní jistotou potvrdit jen sám údajný autor designu, Jason Castriota, a právě ten se s menším časovým odstupem ozval se svým komentářem kolegům ze Saabsunited. Dnes vám tedy můžeme i my říci o dost více, a tak se pojďme ještě jednou vrátit do docela nedávné historie.
Už dříve se tradovalo, že nový vůz vznikne na základech zbrusu nové platformy Phoenix, využívat bude kromě jiného různě naladěné přeplňované šestnáctistovky s výkonem do 220 koní od BMW a svým designem se vzhlédne v retro stylu původní 900 Turbo. „Příští“ devět-trojka ale byla tehdy pouhou chimérou, kterou nikdo neviděl a její existenci už zmíněné, patrně počítačové obrázky nejasného původu rozhodně nedosvědčovaly. Nové fotky pocházejí přímo od autora designu a jsou nejlepším důkazem toho, že auto bylo skutečnější, než si většina z nás myslela.
Úvodní záběr zachycující dokončenou maketu modelu 9-3 Aero pochází z května 2011, kdy byl vůz i za účasti tehdejšího šéfa designového oddělení švédské automobilky Jasona Castrioty prezentován čínské delegaci konsorcií Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Passenger Car Group. Druhá fotografie je poněkud staršího data. Byla pořízena v říjnu 2010 a je na ní vůz, který byl postaven pro zkoušky v aerodynamickém tunelu.
Pozoruhodné na stříbrné studii nejsou pouze její tvary, značně vybočující ze současného rámce představ o tom, co je běžné, ale především pozadí jejího vzniku. Základy byly rozpracovány na papíře v roce 2007, ještě pod dohledem amerického koncernu General Motors a tehdejšího ředitele stylistického oddělení Simona Padiana. Finální podobu jí dal Castriota a jeho lidé. Vozu věnovali přibližně dva roky svého života, přičemž Saab měl natolik napjatý rozpočet, že se jim nakonec podařilo ušetřit až 40 procent z obvyklých nákladů.
Háček byl v tom, že Castriota a jeho tým nedostali výplaty za posledních osm měsíců. Jak sám tvrdí, nevzdávali se, protože v záchranu Saabu skutečně věřili. Vůz by hotový koncem roku 2011 a připravený předstoupit před návštěvníky ženevského autosalonu 2012. Některé značky jsou schopné po vystavení předprodukčního konceptu rozjet sériovou výrobu do šesti až osmi měsíců, v případě Saabu 9-3 se však odhadovalo, že by nebyl připraven dříve než na konci roku 2013.
Auto se mělo od počátku prodávat ve verzích Vector na sedmnácti a osmnáctipalcových kolech a ve vrcholném provedení jako 9-3 Aero na osmnáctkách až dvacítkách. Lidé, kteří na novém Saabu pracovali, tvrdí, že navzdory nízkému rozpočtu a spoustě kompromisních řešení se podařilo vytvořit kvalitativně ten nejlepší stroj, který kdy mohl opustit továrnu v Trollhättanu. Jak ale dopadla tato sága, všichni víme. Počátek jejího konce odstartovalo 19. prosince 2011 vyhlášení bankrotu a zbytek už z našich stránek znáte.
Jestli někdy tento Fénix vstane z popela, je otázkou, noví majitelé značky se ale netváří, že by chtěli začít tam, kde původní Saab zůstal. Nový model 9-3 plánovaný pro rok 2013 nebo ještě spíše 2014 tak zřejmě zůstane jen vzpomínkou na něco, co se realitou nestalo a zřejmě ani nikdy nestane...
Primární vývoj devět-trojky se podařilo ukončit těsně před bankrotem, na světovou výstavní premiéru na loňském ženevském autosalonu již nedošlo
Kromě nového modelu 9-3 se v automobilce rozjížděli práce na pětidveřové verzi 9-5 SportsCombi a uvažovalo se rovněž nad sportovním kupé 9-1 Sonett
Nedávno zveřejněné obrázky kdysi chystané 9-3 byly očividně skutečné
Zdroj: Saabsunited.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před hodinou - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 2 hodinami - Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před 4 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera - Čína instruovala domácí automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které podpořily vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva