Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Saab 9-3 Phoenix 2013: nová 9-3 vážně vznikla, důkaz existuje
21.2.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Tohle je Fénix, který z popela nikdy nevstal, ačkoli se jeho tvůrci až do poslední chvíle snažili o opak. Představen měl být v Ženevě 2012.
Začátkem února jsme vám ukázali údajné fotky nového Saabu 9-3, jehož vzniku měl zabránit až krach samotné automobilky. Byl to docela dojemný příběh, zvláště když si uvědomíme jen krátký časový odstup mezi pádem firmy a plánovanou premiérou konceptu, nad jeho pravdivostí ale visel jeden velký otazník. Pouhých pár ilustrací spojujících linie nové 9-5 a klasického 900 Turbo mohl stvořit kdokoli a automobilka s nimi nutně nemusela mít cokoli společného. Jejich autenticitu mohl dnes se stoprocentní jistotou potvrdit jen sám údajný autor designu, Jason Castriota, a právě ten se s menším časovým odstupem ozval se svým komentářem kolegům ze Saabsunited. Dnes vám tedy můžeme i my říci o dost více, a tak se pojďme ještě jednou vrátit do docela nedávné historie.
Už dříve se tradovalo, že nový vůz vznikne na základech zbrusu nové platformy Phoenix, využívat bude kromě jiného různě naladěné přeplňované šestnáctistovky s výkonem do 220 koní od BMW a svým designem se vzhlédne v retro stylu původní 900 Turbo. „Příští“ devět-trojka ale byla tehdy pouhou chimérou, kterou nikdo neviděl a její existenci už zmíněné, patrně počítačové obrázky nejasného původu rozhodně nedosvědčovaly. Nové fotky pocházejí přímo od autora designu a jsou nejlepším důkazem toho, že auto bylo skutečnější, než si většina z nás myslela.
Úvodní záběr zachycující dokončenou maketu modelu 9-3 Aero pochází z května 2011, kdy byl vůz i za účasti tehdejšího šéfa designového oddělení švédské automobilky Jasona Castrioty prezentován čínské delegaci konsorcií Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Passenger Car Group. Druhá fotografie je poněkud staršího data. Byla pořízena v říjnu 2010 a je na ní vůz, který byl postaven pro zkoušky v aerodynamickém tunelu.
Pozoruhodné na stříbrné studii nejsou pouze její tvary, značně vybočující ze současného rámce představ o tom, co je běžné, ale především pozadí jejího vzniku. Základy byly rozpracovány na papíře v roce 2007, ještě pod dohledem amerického koncernu General Motors a tehdejšího ředitele stylistického oddělení Simona Padiana. Finální podobu jí dal Castriota a jeho lidé. Vozu věnovali přibližně dva roky svého života, přičemž Saab měl natolik napjatý rozpočet, že se jim nakonec podařilo ušetřit až 40 procent z obvyklých nákladů.
Háček byl v tom, že Castriota a jeho tým nedostali výplaty za posledních osm měsíců. Jak sám tvrdí, nevzdávali se, protože v záchranu Saabu skutečně věřili. Vůz by hotový koncem roku 2011 a připravený předstoupit před návštěvníky ženevského autosalonu 2012. Některé značky jsou schopné po vystavení předprodukčního konceptu rozjet sériovou výrobu do šesti až osmi měsíců, v případě Saabu 9-3 se však odhadovalo, že by nebyl připraven dříve než na konci roku 2013.
Auto se mělo od počátku prodávat ve verzích Vector na sedmnácti a osmnáctipalcových kolech a ve vrcholném provedení jako 9-3 Aero na osmnáctkách až dvacítkách. Lidé, kteří na novém Saabu pracovali, tvrdí, že navzdory nízkému rozpočtu a spoustě kompromisních řešení se podařilo vytvořit kvalitativně ten nejlepší stroj, který kdy mohl opustit továrnu v Trollhättanu. Jak ale dopadla tato sága, všichni víme. Počátek jejího konce odstartovalo 19. prosince 2011 vyhlášení bankrotu a zbytek už z našich stránek znáte.
Jestli někdy tento Fénix vstane z popela, je otázkou, noví majitelé značky se ale netváří, že by chtěli začít tam, kde původní Saab zůstal. Nový model 9-3 plánovaný pro rok 2013 nebo ještě spíše 2014 tak zřejmě zůstane jen vzpomínkou na něco, co se realitou nestalo a zřejmě ani nikdy nestane...


Primární vývoj devět-trojky se podařilo ukončit těsně před bankrotem, na světovou výstavní premiéru na loňském ženevském autosalonu již nedošlo
Kromě nového modelu 9-3 se v automobilce rozjížděli práce na pětidveřové verzi 9-5 SportsCombi a uvažovalo se rovněž nad sportovním kupé 9-1 Sonett
Nedávno zveřejněné obrázky kdysi chystané 9-3 byly očividně skutečné
Zdroj: Saabsunited.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejčtenější články
Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin
23.3.2025Lamborghini po fatálním selhání dává ruce pryč od ostrého elektrického Hyundai: Nechci simulaci spalovacího auta, říká šéf
23.3.2025Fiasko Mercedesu s absurdní hybridizací ostrých modelů dostalo nový rozměr, tisícům aut selhává pohon
23.3.2025V Americe chtějí legálně za volant aut pustit už 15 let staré řidiče, argumentují zvýšením bezpečnosti
23.3.2025Takhle mrtvého koně Němci sedlají: Ještě loni nic nevyrábějící Číňané letos doma prodají víc aut stejného typu než všichni Němci společně
23.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva