Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ruský Hummer je hotov. Říká si Kat a vypadá podle toho
14.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Tento ruský stroj si vážně říká Kat a svým vzhledem jako z války budoucnosti to podporuje. Má dieselový osmiválec o 2 700 Nm.
O novém automobilu pro ruské speciální jednotky a armádu se nezmiňujeme poprvé. Jako „ruský Hummer” jsme vám jej představili už dříve, tehdy se ale jednalo pouze o prototyp. Vůz vypadal, jako by spadl z měsíce a bylo těžké říci, zda působit více děsivě nebo ohavně. Na každý pád bylo z detailů zřejmé, že není hotový a na výsledek práce Rusů si ještě budeme muset počkat.
S ohledem na jeho určení (některými je dokonce označován jako „tajný”, což je trochu přehnané) ale nebylo a není jednoduché další vývoj sledovat. Nyní je zřejmé, že se navzdory zkazkům o zastavení projektu dočkal i produkční specifikace. Stojí za ní firma ZiL, vůz je ale založen na technice Kamazu 4911. Padouchy a nepřátele má očividně děsit už vzhledem; na rozdíl od zmíněného konceptu, který vypadal jako přerostlé lunární vozítko, vypadá produkční verze jako stroj z války budoucnosti. Tomu přispívá i jeho jméno: Kat.
Detailů bylo zveřejněno skutečně málo. Do této chvíle měly vzniknout čtyři kusy, které jezdí mimo jiné i po silnicích, kde byl stroj již párkrát natočen a nafocen. Vidět jej můžete také ještě v předfinální formě na propagačním videu speciálních složek ruské FSB, pro které byl zřejmě stvořen především.
Na stavbě tohoto auta spolupracovala krom ZiLu a Kamaz také firma Fort Technology, a to již od roku 2008. Ostatně níže přiložená dokumentace vzniku vozu se též datuje ke konci minulé dekády. A procec to nebyl jednoduchý - původně měl Kat stát na speciálním podvozku, nakonec ale bylo rozhodnuto pro použití základu ze zmíněného Kamazu 4911. Fanouškům Dakaru tohle označení jistě něco říká - je to ten stroj, který úspěšně jezdí Dakar a další pouštní rallye, nasazen je ovšem také v armádě.
Pohon všech kol je tu samozřejmostí a o dostatek síly se stará osmiválcový turbodiesel o 700 koních a 2 700 Nm převzatý z Kamazu. Maximální hmotnost náklaďáku je 15,6 tuny, Kat se ale s hmotností vejde do 7 tun. To znamená mnohem lepší poměr výkonu ku hmotnosti a o také zajímavější dynamiku, než jakou skýtal relativně čtyřválec Cummins namontovaný do prototypu. Vůz má být navzdory své hmotnosti schopen jezdit rychlostí až 150 km/h.
Pokud se vám zdá na pohled malý, nenechte se mýlit - je to velikostí opravdu spíše náklaďak o délce přes 6 metrů. Kapacita pro 10 lidí, z čehož někteří můžou ovládat kulomety na střeše a na zádi auta, zůstává. S použitím v podstatě závodního šasí nákladního auta ovšem vyvstávají otázky, je-li skutečně potřeba tak drahé auto - na to se ptají zejména ruská média argumentujíc tím, že armáda už přece podobné stroje má.
Na druhou stranu, tahle věc je skutečně výjimečná a pakliže zvládne být rychlá, odolná (to je patrné už ze samotných tvarů pancéřované karoserie), k tomu převézt až 10 lidí a poradit si prakticky s jakýmkoli terénem, může platit v určitých druzích boje za docela pádný argument...
Kat je pro auto takovéhoto vzhledu jméno více než příznačné
...až po jeho prezentaci a uvedení do výroby byl zjevně náročný, trval sedm let
Stroj je v Rusku možné občas spatřit i v běžném provozu
Dříve se ještě ve formě prototypu krátce objevil v propagačním snímku ruských zvláštních jednotek
Zdroje: ZiL, Kamaz, LiveJournal, AutoConsulting
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
31.1.2025 - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Shakedown Test - 2. den převzala žezlo Yamaha včera 12:06
- HRC Honda: Místo Repsolu Castrol včera 10:45
- Shakedown Test - 2. den průběžně včera 09:59
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro 31.1.2025
- News z EWC Endurance 31.1.2025
Nejnovější články
- Polovinu mladých v Německu vyhazují od testů v autoškolách. Profesor psychologie zkusil vysvětlit, co se to s námi děje
včera - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
včera - Ven se dere úplně nové auto pro puristy s řadovým šestiválcem, konstrukčně zůstane vážně tradiční
včera - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
včera
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 22:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 19:44 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus