Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Před 14 léty začala výroba Bugatti Veyron, dobové fotografie fascinují dodnes
28.9.2019 | Petr Miler
V září roku 2005 skončila éra vlády McLarenu F1 a také skoro nekonečné trápení Volkswagenu ve snaze dostat do výroby další novodobé Bugatti. Veyron zamířil ke slávě, které dodnes nepozbyl.
Když se v roce 1999 ukázal koncept Bugatti 18/3 Chiron, motoristický svět byl na nohou. První novodobý supersport Bugatti po drtivém úpadku firmy v Artioliho éře (koncepty EB118 a EB218 berme spíše jako luxusní stroje) zaujal designem Fabrizia Giugiara, použitou technikou i ambicemi jeho dnes už zesnulého duchovního otce vykřesat z něj první silniční auto světa, které pokoří rychlost 400 km/h. Vsadil na 18válcový motor do Y s objemem 6,3 litru, který v autě dosud nikdo nepoužil, pohon všech kol a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku.
Jak náročné bylo takové auto sestrojit, ukazuje nejlépe doba, kterou zabral utrápený přerod od konceptu k produkčnímu autu. Trvalo šest let, než se z Chironu stal Veyron a než se konečně začal sériově vyrábět. Stalo se tak přesně před 14 léty, v září 2005.
Veyron nakonec neměl osmnáct válců, ale „jen” šestnáct a jeho motor není do Y, ale do W. Díky čtveřici turb a 1,7 litru objemu navíc ale výkonu přibylo tolik, že se dostal nad hranici jedné tisícovky (koncept 18/3 Chiron si musel vystačit s 555 koňmi) a stále s pohonem 4x4 i automatem DSG se stal jedním nejúchvatnějších kousků automobilové techniky, které kdy vznikly. Maximální rychlost se skutečně dostala za hranici 400 km/h a verze Super Sport ji posunula ještě o pořádný kus dále. Vlastně tak daleko, že pokořena byla až předloni.
Tohle všechno ale možná znáte, při příležitosti onoho 14letého výročí zahájení výroby jsme si ale chtěli připomenout to, jak vypadala „továrna na Veyron” a jak se tento stroj vyráběl. Snímky to dokumentující nejsou nové, nejsou ale také ničím „profláklým”, co by nestálo za pozornost. Možná i proto dodnes fascinují.
Výroba auta, které po mnoha letech vzalo titul nejrychlejšího na světě revolučnímu McLarenu F1, je totiž velmi zajímavý proces, stejně jako je zajímavé místo, kde se odehrával. Můžeme vidět celou továrnu, její zázemí, fascinující kusy techniky nebo to, jaká čistota v „Atelieru Bugatti”, továrně firmy ve francouzském Molsheimu, panuje. Podívejte se na to sami, tato důležitá kapitola novodobé historie Bugatti se začala psát přesně před 168 měsíci...
Celý proces vzniku Veyronu - od salonu, kde si svůj vůz zákazníci objednávali, až po kompletní stroje připravené k předání či expedici
Zdroj: Bugatti
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 5 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
před hodinou - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
před 2 hodinami - První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před 4 hodinami - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 5 hodinami - Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva