Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche postavilo MX-5 dříve než Mazda, typ 984 je důkazem
19.9.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Porsche v osmdesátých letech pracovalo na lehkém a zábavném roadsteru. Sériovou výrobu nepoznal, vznikl ale dříve než Miata.
Jak už jsme napsali před nedávnem. Porsche se nyní rozhodlo udělat radost všem svým fanouškům a otevřelo ve svém muzeu časově omezenou expozici „Project: Secret!“, na níž bude od tohoto týdne až do poloviny ledna příštího roku vystavovat vzácné koncepty, nikdy nevystavené designové studie, stejně tak i zamaskované prototypy. Každý ze čtrnácti exponátů bude rozhodně něčím zajímavý a rozhodně odlišný od současné produkce.
My jsme však bereme na mušku jednu konkrétní studii, na níž stuttgartská automobilka v tajnosti pracovala mezi léty 1984 až 1987. Výsledek nám totiž dost okatě připomíná jeden z nejpopulárnějších vozů na zábavu - legendární Mazdu MX-5, jejíž novou generaci jsme přivítali před pár dny. Stejně jako hirošimský příspěvek měl být stuttgartský prototyp 984 předzvěstí levného kompaktního dvoumístného roadsteru z něhož nakonec o několik let později vzešel dobře známý Boxster, jenomže nelze odhodit fakt, že se ukázal veřejnosti pět let před uvedením první Miaty.
Podle Porsche vznikla studie 984 z projektu Seatu. Automobilka ho hodlala prodávat ve velkém za 40 tisíc německých marek, tedy za podobné sumy, na které přijdou zákazníka dnešní Boxstery v základní motorizaci a výbavě, za něž si bylo možné koupit tehdejší model 924. Samozřejmě, že Miata od Mazdy byla levnější, ale s Porsche měla společnou nízkou hmotnost a zacílení na mladší klientelu. Zuffenhausen zkrátka hledalo model pro ty, kteří si nemohli dovolit 991 otevřenou devětsetjedenáctku, jako nejlevnější model ale zamýšlen nebyl.
O pohon jen 3,8 metru dlouhé a pouhých 934 kilogramů těžké 984 se staral dvoulitrový čtyřválcový vzduchem chlazený boxer uložený za sedadly, který disponoval skromným výkonem 135 koní, což údajně stačilo na dosažení maximální rychlosti 230 km/h, ale také k dosažení vysoké provozní efektivity - tedy nízké spotřeby paliva. Později ho v rámci experimentů nahradila také větší 2,4litrová jednotka chlazená tentokrát už vodou, kterou však Porsche poprvé použilo až s modelem 911 generace 996. Zajímavostí byly také pokusy se celou pohonnou soustavou, neboť zpočátku byla poháněna na studii zadní a později dokonce všechna kola. Na parádní jízdní vlastnosti si můžete vsadit, třebaže se jízda v něm poštěstila maximálně lidem z automobilky a to jen těm vyvoleným.
Automobilce se s tímto konceptem podařilo předčít nejen MX-5, ale také Mercedes a jeho SLK, protože již v osmdesátých letech byla 984 vybavena pevnou skládací střechou, která dokázala zmizet po jednoduché manuální operaci za zadní sedadla. Interiér v mnohém připomínal 944, zatímco design karoserie zase evokoval vzpomínky na větší 928. Na šasí byl přidělán rámový ocelový monokok a plastové panely karoserie zpevňovala skelná vlákna.
Bohužel, vůz se nakonec do sériové výroby nedostal, protože mu v roce 1987 vystavila automobilka z důvodů vysoké finanční náročnosti stopku. Červenou barvu ve stejném roce uzřela také čtyřdveřová 911 - projekt 989 - o níž se zmíníme zase někdy jindy. Technologická nadvláda Porsche nad ostatními automobilkami nabízejícími vozy za podobné peníze však každopádně byla patrná už tehdy - však model 959 z roku 1986 toho byl jasným důkazem.
Porsche 984 je zapomenutou studií, která v mnohém předběhla dobu. Podobně, jako například pozdější model 959
Zdokumentovaný transport v muzeu
Zdroj: Motor-Klassik.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 4 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 6 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 7 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 9 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch