Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche postavilo MX-5 dříve než Mazda, typ 984 je důkazem
19.9.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Porsche v osmdesátých letech pracovalo na lehkém a zábavném roadsteru. Sériovou výrobu nepoznal, vznikl ale dříve než Miata.
Jak už jsme napsali před nedávnem. Porsche se nyní rozhodlo udělat radost všem svým fanouškům a otevřelo ve svém muzeu časově omezenou expozici „Project: Secret!“, na níž bude od tohoto týdne až do poloviny ledna příštího roku vystavovat vzácné koncepty, nikdy nevystavené designové studie, stejně tak i zamaskované prototypy. Každý ze čtrnácti exponátů bude rozhodně něčím zajímavý a rozhodně odlišný od současné produkce.
My jsme však bereme na mušku jednu konkrétní studii, na níž stuttgartská automobilka v tajnosti pracovala mezi léty 1984 až 1987. Výsledek nám totiž dost okatě připomíná jeden z nejpopulárnějších vozů na zábavu - legendární Mazdu MX-5, jejíž novou generaci jsme přivítali před pár dny. Stejně jako hirošimský příspěvek měl být stuttgartský prototyp 984 předzvěstí levného kompaktního dvoumístného roadsteru z něhož nakonec o několik let později vzešel dobře známý Boxster, jenomže nelze odhodit fakt, že se ukázal veřejnosti pět let před uvedením první Miaty.
Podle Porsche vznikla studie 984 z projektu Seatu. Automobilka ho hodlala prodávat ve velkém za 40 tisíc německých marek, tedy za podobné sumy, na které přijdou zákazníka dnešní Boxstery v základní motorizaci a výbavě, za něž si bylo možné koupit tehdejší model 924. Samozřejmě, že Miata od Mazdy byla levnější, ale s Porsche měla společnou nízkou hmotnost a zacílení na mladší klientelu. Zuffenhausen zkrátka hledalo model pro ty, kteří si nemohli dovolit 991 otevřenou devětsetjedenáctku, jako nejlevnější model ale zamýšlen nebyl.
O pohon jen 3,8 metru dlouhé a pouhých 934 kilogramů těžké 984 se staral dvoulitrový čtyřválcový vzduchem chlazený boxer uložený za sedadly, který disponoval skromným výkonem 135 koní, což údajně stačilo na dosažení maximální rychlosti 230 km/h, ale také k dosažení vysoké provozní efektivity - tedy nízké spotřeby paliva. Později ho v rámci experimentů nahradila také větší 2,4litrová jednotka chlazená tentokrát už vodou, kterou však Porsche poprvé použilo až s modelem 911 generace 996. Zajímavostí byly také pokusy se celou pohonnou soustavou, neboť zpočátku byla poháněna na studii zadní a později dokonce všechna kola. Na parádní jízdní vlastnosti si můžete vsadit, třebaže se jízda v něm poštěstila maximálně lidem z automobilky a to jen těm vyvoleným.
Automobilce se s tímto konceptem podařilo předčít nejen MX-5, ale také Mercedes a jeho SLK, protože již v osmdesátých letech byla 984 vybavena pevnou skládací střechou, která dokázala zmizet po jednoduché manuální operaci za zadní sedadla. Interiér v mnohém připomínal 944, zatímco design karoserie zase evokoval vzpomínky na větší 928. Na šasí byl přidělán rámový ocelový monokok a plastové panely karoserie zpevňovala skelná vlákna.
Bohužel, vůz se nakonec do sériové výroby nedostal, protože mu v roce 1987 vystavila automobilka z důvodů vysoké finanční náročnosti stopku. Červenou barvu ve stejném roce uzřela také čtyřdveřová 911 - projekt 989 - o níž se zmíníme zase někdy jindy. Technologická nadvláda Porsche nad ostatními automobilkami nabízejícími vozy za podobné peníze však každopádně byla patrná už tehdy - však model 959 z roku 1986 toho byl jasným důkazem.
Porsche 984 je zapomenutou studií, která v mnohém předběhla dobu. Podobně, jako například pozdější model 959
Zdokumentovaný transport v muzeu
Zdroj: Motor-Klassik.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před hodinou - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejnovější články
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před hodinou - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 2 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 3 hodinami - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 5 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 12:35 - HondaMan
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 11:57 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus