Porsche postavilo MX-5 dříve než Mazda, typ 984 je důkazem

(+ video) Porsche v osmdesátých letech pracovalo na lehkém a zábavném roadsteru. Sériovou výrobu nepoznal, vznikl ale dříve než Miata.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Porsche postavilo MX-5 dříve než Mazda, typ 984 je důkazem

19.9.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Porsche postavilo MX-5 dříve než Mazda, typ 984 je důkazem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Porsche v osmdesátých letech pracovalo na lehkém a zábavném roadsteru. Sériovou výrobu nepoznal, vznikl ale dříve než Miata.

Jak už jsme napsali před nedávnem. Porsche se nyní rozhodlo udělat radost všem svým fanouškům a otevřelo ve svém muzeu časově omezenou expozici „Project: Secret!“, na níž bude od tohoto týdne až do poloviny ledna příštího roku vystavovat vzácné koncepty, nikdy nevystavené designové studie, stejně tak i zamaskované prototypy. Každý ze čtrnácti exponátů bude rozhodně něčím zajímavý a rozhodně odlišný od současné produkce.

My jsme však bereme na mušku jednu konkrétní studii, na níž stuttgartská automobilka v tajnosti pracovala mezi léty 1984 až 1987. Výsledek nám totiž dost okatě připomíná jeden z nejpopulárnějších vozů na zábavu - legendární Mazdu MX-5, jejíž novou generaci jsme přivítali před pár dny. Stejně jako hirošimský příspěvek měl být stuttgartský prototyp 984 předzvěstí levného kompaktního dvoumístného roadsteru z něhož nakonec o několik let později vzešel dobře známý Boxster, jenomže nelze odhodit fakt, že se ukázal veřejnosti pět let před uvedením první Miaty.

Podle Porsche vznikla studie 984 z projektu Seatu. Automobilka ho hodlala prodávat ve velkém za 40 tisíc německých marek, tedy za podobné sumy, na které přijdou zákazníka dnešní Boxstery v základní motorizaci a výbavě, za něž si bylo možné koupit tehdejší model 924. Samozřejmě, že Miata od Mazdy byla levnější, ale s Porsche měla společnou nízkou hmotnost a zacílení na mladší klientelu. Zuffenhausen zkrátka hledalo model pro ty, kteří si nemohli dovolit 991 otevřenou devětsetjedenáctku, jako nejlevnější model ale zamýšlen nebyl.

O pohon jen 3,8 metru dlouhé a pouhých 934 kilogramů těžké 984 se staral dvoulitrový čtyřválcový vzduchem chlazený boxer uložený za sedadly, který disponoval skromným výkonem 135 koní, což údajně stačilo na dosažení maximální rychlosti 230 km/h, ale také k dosažení vysoké provozní efektivity - tedy nízké spotřeby paliva. Později ho v rámci experimentů nahradila také větší 2,4litrová jednotka chlazená tentokrát už vodou, kterou však Porsche poprvé použilo až s modelem 911 generace 996. Zajímavostí byly také pokusy se celou pohonnou soustavou, neboť zpočátku byla poháněna na studii zadní a později dokonce všechna kola. Na parádní jízdní vlastnosti si můžete vsadit, třebaže se jízda v něm poštěstila maximálně lidem z automobilky a to jen těm vyvoleným.

Automobilce se s tímto konceptem podařilo předčít nejen MX-5, ale také Mercedes a jeho SLK, protože již v osmdesátých letech byla 984 vybavena pevnou skládací střechou, která dokázala zmizet po jednoduché manuální operaci za zadní sedadla. Interiér v mnohém připomínal 944, zatímco design karoserie zase evokoval vzpomínky na větší 928. Na šasí byl přidělán rámový ocelový monokok a plastové panely karoserie zpevňovala skelná vlákna.

Bohužel, vůz se nakonec do sériové výroby nedostal, protože mu v roce 1987 vystavila automobilka z důvodů vysoké finanční náročnosti stopku. Červenou barvu ve stejném roce uzřela také čtyřdveřová 911 - projekt 989 - o níž se zmíníme zase někdy jindy. Technologická nadvláda Porsche nad ostatními automobilkami nabízejícími vozy za podobné peníze však každopádně byla patrná už tehdy - však model 959 z roku 1986 toho byl jasným důkazem.


Porsche postavilo MX-5 dříve než Mazda, typ 984 je důkazem - 1 - Porsche 984 prototyp 1984-87 01Porsche postavilo MX-5 dříve než Mazda, typ 984 je důkazem - 2 - Porsche 984 prototyp 1984-87 02Porsche postavilo MX-5 dříve než Mazda, typ 984 je důkazem - 3 - Porsche 984 prototyp 1984-87 03Porsche postavilo MX-5 dříve než Mazda, typ 984 je důkazem - 4 - Porsche 984 prototyp 1984-87 04Porsche postavilo MX-5 dříve než Mazda, typ 984 je důkazem - 5 - Porsche 984 prototyp 1984-87 05Porsche postavilo MX-5 dříve než Mazda, typ 984 je důkazem - 6 - Porsche 984 prototyp 1984-87 06Porsche postavilo MX-5 dříve než Mazda, typ 984 je důkazem - 7 - Porsche 984 prototyp 1984-87 07Porsche postavilo MX-5 dříve než Mazda, typ 984 je důkazem - 8 - Porsche 984 prototyp 1984-87 08Porsche postavilo MX-5 dříve než Mazda, typ 984 je důkazem - 9 - Porsche 984 prototyp 1984-87 09Porsche postavilo MX-5 dříve než Mazda, typ 984 je důkazem - 10 - Porsche 984 prototyp 1984-87 10Porsche postavilo MX-5 dříve než Mazda, typ 984 je důkazem - 11 - Porsche 984 prototyp 1984-87 11Porsche postavilo MX-5 dříve než Mazda, typ 984 je důkazem - 12 - Porsche 984 prototyp 1984-87 12
Porsche 984 je zapomenutou studií, která v mnohém předběhla dobu. Podobně, jako například pozdější model 959

Zdokumentovaný transport v muzeu

Zdroj: Motor-Klassik.de

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.