Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209

Vypadá to jako Transporter, ale není to Transporter. Tedy vlastně je, ale pohání ho 3,2 H6 z 911. Maximálka 209 km/h musela být zážitkem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209

20.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vypadá to jako Transporter, ale není to Transporter. Tedy vlastně je, ale pohání ho 3,2 H6 z 911. Maximálka 209 km/h musela být zážitkem.

Volkswagen minulý týden představil světu Transporter T6, novou iteraci své nejslavnější dodávky. Jak už její jméno naznačuje, předcházelo ji pět jiných, z nichž mnohé stále pravidelně vídáme i na českých silnicích. Transporter T3 je ale dnes na silnicích úkaz spíš ojedinělý, také se vyráběl od roku 1979 a na evropských trzích jej nahradil model T4 už v roce 1990, před 25 lety. To nejsilnější, co člověk mohl do T3 pořídit, byl 2,1litrový čtyřválec o 112 koních. Anebo 3,2litrový šestiválec z Porsche 911, který nabídl výkonu víc než dvojnásobek.

Generace T3 byla totiž poslední, která měla plochý motor umístěný za zadní nápravou - stejně jako Brouk a Porsche 911. To mělo výhodu, že bylo možné do motorového prostoru vměstnat šestiválce Porsche relativně snadno a ani vzduchové chlazení není takový problém, protože do roku 1982 se do T3 vzduchem chlazené motory montovaly. Také nezanedbatelné množství fanoušků T3 šestiválce do svých strojů instaluje.

To, co však nyní máme před sebou, není projekt nějakého tunera, nýbrž stroj nazvaný Porsche B32 a postavený přímo v Zuffenhausenu. Standardní nabídka VW T3 opravdu končila oním 112koňovým motorem, jenže Porsche v 80. letech potřebovalo doprovodné vozy pro model 959 skupiny B, jedoucí Rallye Paříž-Dakar. Sériové T3 by tempu 959 nestačily, ale s VW mělo Porsche vždycky dobré vztahy, takže vzalo dva vozy T3 s pohonem všech kol Syncro a pustilo se do práce.

Základem byla výměna motoru. Na místo původního putoval 3,2litrový šestiválec z 911 Carrera, který nabízel 230 koní. Převodovka, pětistupňový manuál, pocházela z modelu 911 SC a kola a brzdový systém byl z 944 S. Uvnitř se toho moc nezměnilo, snad až na volant z 911, který nesl nápis Porsche - jeden z mála na celé kreaci. Jistě si všimnete, že na přídi zůstalo logo Volkswagenu, třebaže vůz dostal název Porsche B32.

Výsledek byl na krabici se čtyřmi koly a na rok 1983 pozoruhodný - na stovce byl tento vůz za 8 vteřin a maximálka činila 209 km/h. Jestli jí někdo dosáhl víc než jednou, však není známo; jízda takovou rychlostí ve stroji, který je běžně stavěný tak na dvě třetiny takového čísla a zejména když jako řidič sedíte v podstatě před přední nápravou jako v autobuse, musela být skutečným zážitkem.

Třebaže hlavním důvodem pro stavbu tohoto stroje byla podpora vozů Porsche 959 při nejnáročnější rallye na světě, výroba se nezastavila zde. Vzniklo údajně celkem 15 strojů, z čehož byly čtyři prototypy. Několik kusů - počet není přesně znám - se dostalo k vybraným dealerům Porsche v Evropě a pak k zákazníkům, a to za ceny vyšší, než za jaké se v té době prodávalo ikonické Porsche 911.

Tyto „produkční” kousky pravděpodobně vidíme i na fotografiích, protože jim nechybí všechno, co byste od správného Volkswagenu řady T očekávali - uvnitř je spousta pohodlně vypadajících sedaček, a to různě otočných, a také stolečky. V podstatě není důvod, proč by tomu tak nemohlo být, či proč byste si tu nemohli vyrobit obytnou vestavbu. Karoserie a interiér je pořád Transporter T3 se vší variabilitou, která se k němu pojí.

Vzhledem k zájmu automobilka chvíli uvažovala i o sériové výrobě tohoto stroje, nakonec ji ale vedení zamítlo, příčiny si asi dovedeme představit. Z dnešního pohledu je to škoda, tohle auto má podstatně větší šarm než třeba nový Macan, který z výrobních linek Porsche sjíždí jako na běžícím pásu. Ostatně, kolik sériově vyráběných dodávek pro skutečné nadšence do řízení znáte?

V dnešní době narazit na nějaký kousek na prodej je téměř nemožné a když už se nějaký objeví v aukci, většinou změní majitele za ohromující částky. Mnohem levnější příležitostí, jak se na B32 naživo podívat, je navštívit nějakou výstavu, kde se čas od času objeví. A nebo si projít přiloženou galerii dostupných fotek a videí...


Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209 - 1 - 1983 porsche b32 01Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209 - 2 - 1983 porsche b32 02Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209 - 3 - 1983 porsche b32 03Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209 - 4 - 1983 porsche b32 04Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209 - 5 - 1983 porsche b32 05Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209 - 6 - 1983 porsche b32 06Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209 - 7 - 1983 porsche b32 07Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209 - 8 - 1983 porsche b32 08Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209 - 9 - 1983 porsche b32 09Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209 - 10 - 1983 porsche b32 10Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209 - 11 - 1983 porsche b32 11Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209 - 12 - 1983 porsche b32 12Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209 - 13 - 1983 porsche b32 13
Na první pohled to je obyčejný Transporter T3, ještě dnes ale lecčemu ujede

Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209 - 14 - 1983 porsche b32 essen 01Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209 - 15 - 1983 porsche b32 essen 02Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209 - 16 - 1983 porsche b32 essen 03Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209 - 17 - 1983 porsche b32 essen 04Porsche B32: dodávka pro petrolheady měla techniku 911, jela 209 - 18 - 1983 porsche b32 essen 05
Porsche B32 se ukázalo také na výstavě Techno Classica v Essenu v roce 2012

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.