Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche 968: malou 928 svět zapomněl, nebyla přitom marná
19.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Porsche je známé hlavně modelem 911, v 80. a 90. letech ale vyrábělo také sportovní kupé s motory vepředu. 968 je posledním z nich.
Porsche za svou dobu nebylo živo jen díky vozům s motorem za zadní nápravou, jak fanoušci jistě vědí. Kromě strojů s motorem uprostřed, tedy nejen Boxsteru a Caymanu, ale také modelu 914, vyrábělo i automobily s pohonnou jednotkou vepředu. Největší 928, do které se montoval i osmiválec, zná kdekdo, stejně jako modely 924 a 944. Nástupce 944 však už tak známý není - byl jím v roce 1992 stroj s označením 968.
Na konci 80. let bylo Porsche v nelehké finanční situaci a nutně potřebovalo nástupce modelu 944, který byl na trhu už od roku 1982 v různých variantách včetně jedné s turbodmychadlem. Na vývoj zcela nového auta ale nebyly peníze, Zuffenhausen tedy vzal stávající 944 a značně ji modernizoval. Tím vzniklo Porsche 968, poslední sporťák této značky s motorem vepředu a pohonem zadní nápravy.
Týmu designérů pod vedením Harma Lagaaye se i přes značně omezený rozpočet povedlo v podstatě patnáct let starý tvar karoserie, neboť 944 byla modernizovanou 924, přeměnit velmi výrazně. Celkové hodnocení výsledku však nechme na každém. Oba nárazníky byly nové a dopředu se nastěhovaly nové vyklápěcí světlomety, které silně připomínaly ty na modelu 928. Designem se tak 968 značně přiblížila jak tomuto modelu, tak tehdy prodávané 911 964. Záď dostala nová světla s červeným krycím plastem, mezi kterými bylo vylisováno jméno automobilky a nové byly také prahy, kliky dveří a zrcátka.
Interiér tolika změnami neprošel, přístrojový štít byl stále stejně oválný a vůz po první dva roky výroby nabízel dveřní výplně a sedadla z modelu 944; až pak se sem nastěhovala sedadla z 911 993. Třebaže byl vůz velmi dobře postaven, základní výbava nebyla až tak bohatá - obsahovala po stránce komfortu posádky tak nanejvýš elektrické stahování oken a vyhřívání zadního skla. Sedadla byla v základu látková s koženkovými bočnicemi.
Motor pod kapotou byl řadový šestnáctiventilový čtyřválec DOHC o objemu 2 990 ccm a bez přeplňování. Přes manuální šestikvalt na kola posílal 240 koní v 6 200 otáčkách a 305 Nm v 4 100 otáčkách, na poměry atmosférických řadových čtyřválců to tehdy bylo nejvíce točivého momentu na světě. Na stovce jste s ním byli za 5,6 vteřiny a maximálka činila 251 km/h.
Třílitr vycházel z toho v 944, pro použití v 968 však byl značně upraven a posílen. Proto také zpočátku nebyla k mání verze s turbodmychadlem, ta přišla až později a nabídla 305 koní. Šestistupňová převodovka naopak byla úplně nová a nahradila pětikvalt v 944. Byla namontována systémem transaxle, tedy u zadní nápravy, s cílem dosáhnout rozložení hmotnosti 50:50. K mání byla i automatická skříň.
Na velmi vysoké úrovni byl také podvozek a brzdy - nezávislé zavěšení všech kol, vpředu systémem McPherson a vzadu polovlečenými rameny, zaručovalo velmi dobré jízdní vlastnosti a všechna čtyři kola byla už ve standardu osazena kotoučovými brzdami se čtyřpístkovými třmeny. K mání byl i sportovní paket, který přidal 17" kola, o palec větší než v základu, a k tomu tlustší příčné stabilizátory a vrtané brzdové kotouče.
Těchto strojů v letech 1992 - 1995 celkem vzniklo 12 776 kusů, z toho se 4 665 exemplářů dostalo do Spojených států, takže to žádná tuctovka není. Ostatně, s cenou odpovídající dnešním téměř dvěma milionům korun to nebyla žádná láce, zejména s vědomím, že pod kapotou pracoval „jen” čtyřválec.
Vůz, který vidíte na snímcích, jezdí po silnicích Havaje a je aktuálně na prodej na eBayi za 21 100 dolarů (cca 416 tisíc korun). Nejspíš patří k těm vzácnějším z 2 418 verzí kupé (zbytek byly kabriolety) dovezených do Ameriky. Tmavá zelená barva, do které je oděn, se nazývá Oak Green a není tak často k vidění.
Prodejce je sběratel a ví, co má v rukou, takže se vyšší cena dá očekávat. K vozu však je kompletní dokumentace a servisní historie, včetně faktur za opravy a údržbu za celkem téměř 160 tisíc korun. Do toho nejspíš nepatří instalace lepších brzd Porsche „Big Red”, které pochází z 911 993, a také nová sedmnáctipalcová kola Porsche.
Interiér je vyveden v béžové kůži (relativně střízlivý výběr, s vědomím, jaké barevné možnosti Porsche do interiéru nabízelo a nabízí) a oproti základním verzím je velmi dobře vybaven - rádio má například CD měnič a obě přední sedadla mají elektrické nastavování výšky. Chlupy na nich nejsou sériové, jsou to potahy z imitace ovčí vlny pro ochranu koženého čalounění.
Vůz po celých jednadvacet let, kdy je na světě, nejspíš nepoznal denní provoz - na odometru vidíme 18 401 mil, tedy asi 29 607 kilometrů. Po celou tu dobu se mu evidentně dostávalo špičkové údržby. Přejme mu tedy, aby se o něj nový majitel staral stejně dobře, pozapomenutá „malá 928” by si to zasloužila obzvlášť...
Design Porsche 968 vychází z modelu 944, který nahrazuje, avšak rozhodně nebude ladit oku každého
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 (4) - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025 (3)
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
před 11 hodinami - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva