Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche 956 je k mání, kupte si nejrychlejší auto Nordschleife
22.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Za celých 32 let se nikdo ani zdaleka nevyrovnal času 6:11,13 na Severní smyčce, který stanovil Stefan Bellof s Porsche 956. Teď ho můžete mít.
Závodní historie značky Porsche je velmi zajímavá, ať už se bavíme o modelu 917, ikonickém Porsche 959 a nebo další závodní „placce” stuttgartské automobilky - modelu Porsche 956. To je stejně jako 959 neodmyslitelně spojené se sponzorem Rothmans a ačkoli jde ve všech případech o zcela výjimečné stroje, absolutní rekord Nordschleife drží jen jeden.
Nemluvíme nyní o 918 Spyder, to drží rekord mezi silničními vozy. Řeč je nyní o zmíněném modelu 956. Při kvalifikaci na závod 1000 km Nürburgringu 28. května 1983 zajel pilot Stefan Bellof právě s Porsche 956 kolo Severní smyčky Nürburgringu za 6:11,13. Tento čas zůstával nepřekonán při 30. výročí jeho zaznamenání a dodnes se na tom nic nezměnilo.
Za dvaatřicet let se nikomu nepovedlo ho nejen překonat, ale ani se mu přiblížit - Pagani Zonda R svítí v celkových tabulkách bez ohledu na typ stroje (krom dalších zápisů 956 řízených jinými piloty, pochopitelně) druhá s časem 6:47,50. To je propast, rozdíl několika tříd, který je stále platný i přesto, že jsou dnes auta mnohem silnější a aerodynamicky vyspělejší. Nikdo jiný se nedostal na takovýhle čas a nikdo jiný také neobjel kolo Nordschleife průměrnou rychlostí přes 200 km/h. A [je otázkou, jestli ještě vůbec někdo někdy bude mít příležitost to změnit.
Kromě tohoto úspěchu také vozy Porsche 956 obsadily všechny tři stupně vítězů v Le Mans v roce 1982 a v roce následujícím vyhrálo tohle konkrétní auto s šasi označeným 956-003, které vidíte na snímcích. Za volantem byli tehdy američtí jezdci Al Holbert a Hurley Haywood. Není to ten samý vůz, se kterým byl na Nordschleife tak rychlý Stefan Bellof, ale je to technicky úplně stejné auto.
Tento konkrétní stroj byl po aktivní závodní službě prodán sběrateli Vernu Schuppanovi, který jej poslal dál v 90. letech. Pak se mu dostalo kompletní renovace do specifikace, v jaké vyhrál v Le Mans roku 1983. Od té doby patří různým sběratelům a objevuje se po přehlídkách, kde vždycky sklidí zaslouženou pozornost a občas i nějaké to ocenění, jako např. vloni na Amelia Island Concours d'Elegance.
Takovýchto 956, které závodily za Porsche, údajně vzniklo jen 10 kusů. 956 a jeho nástupce, model 962, jsou dnes považovány za nejúspěšnější závodní prototypy historie, a to díky 120 vítězstvím během 13 let. Nejpodstatnějšími úspěchy tohoto stroje jsou však jistě již zmíněná vynikající umístění ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans a také onen Bellofův dodnes nepřekonaný rekord. Ten je zajímavý tím spíš, že s aktuálním vývojem situace kolem Nordschleife už možná nebude nikdy příležitost se pokusit ho překonat.
A právě nyní bude další příležitost si tenhle konkrétní stroj, jeden z nejdůležitějších kusů historie Porsche, koupit. Na srpnové přehlídce Pebble Beach Concours d'Elegance se tato 956 nejen ukáže, ale také bude k mání v aukci pořádané domem Gooding & Co. Pochopitelně bude stát pořádný balík, odhad prodejní ceny je 7 - 9 milionů dolarů, tedy zhruba 165 - 212 milionů korun.
Jen je otázka, jestli to není odhad příliš přestřelený. „Další příležitost” píšeme proto, že tenhle konkrétní vůz byl k mání i v roce 2007. Jaký byl odhad tehdy, nevíme, ale víc než 2 miliony dolarů (tehdy 42 milionů korun) za něj nikdo nenabídl a vůz se tak neprodal, protože majitel požadoval víc. Tentokrát to ale může být úplně jinak, zejména když Porsche vyhrálo letošní Le Mans. A na Nordschleife to vypadá tak, jak vypadá...











Tohle Porsche 956 může být v srpnu vaše, bude k mání v aukci
V roce 2007 bylo k mání, ale tehdy se neprodalo
Reportáž o rekordní jízdě Stefana Bellofa z roku 1983
Zdroj: Gooding & Company
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda včera 20:57
- Show Marca Marqueze, crash Bagnaii včera 20:28
- V Moto2 první Gonzalez, 18. Salač - a musí do Q1 včera 18:52
- Úvod v Argentině zvládl nejrychleji Marc Marquez včera 16:49
- Ducati Panigale V4 S Carbon: s karbonovými koly včera 08:00
Nejnovější články
Nová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 2 hodinamiŠkoda ukáže elektrickou Octavii poprvé už letos, postupná poprava bestselleru začne v srpnu
včeraOstré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
včeraRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
včeraToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva