Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche 928: odmítaný nástupce 911 byl kdysi nejrychlejší na světě
9.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Porsche v 70. letech chtělo skončit s dnes ikonickou 911. Náhradou měl být větší grand tourer s označením 928. Neuspěl, ač byl autem roku.
V sedmdesátých letech minulého století si byla automobilka Porsche dobře vědoma toho, že konstrukce vozu s motorem vzadu má své limity a není zdaleka dokonalá. Devětsetjedenáctka byla složitá a drahá na výrobu, její koncepce jí omezovala v agilitě, ovladatelnosti i praktičnosti, takže mimo jiné ztrácela v prodejích. Právě v té době začal vývoj modelu, který ji měl nahradit. Dostal označení 928.
Tento vůz se poprvé objevil v roce 1977 a měl motor vpředu a pohon zadní nápravy. O design se postarali Wolfgang Möbius a Anatole Lapine. Pro úsporu hmotnosti byla kapota, přední blatníky a dveře hliníkové. Díky převodovce uložené vzadu bylo rozložení hmotnosti ideálních 50:50. Vůz byl spíše grand tourerem než sporťákem, byl větší než 911, pohodlnější a měl obyčejnější motor - vidlicový osmiválec. Ten využíval elektronického vstřikování paliva Bosch a dvou ventilů na válec.
Ferdinand Piëch údajně chtěl pod kapotu namontovat 4,6litrový desetiválec, který by vycházel z pětiválce používaného ve vozech Volkswagen a Audi. Zvítězila však snaha zachovat si odstup a do vozu putoval osmiválec vlastní výroby Porsche. Měl objem 4,5 litru a dával 240 koní a 363 Nm, jen pro severoamerický trh byl přiškrcen na 219 koní. Na zadní kola tato síla putovala přes třístupňový, později čtyřstupňový automat od Mercedesu nebo přes manuální pětikvalt. S ním se však prodala jen necelá pětina všech vyrobených 928.
V roce 1978 tento vůz dokonce vyhrál titul Auto roku, před např. BMW řady 7. Přišlo totiž s neobvyklými inovacemi, například nárazníky byly z plastu a byly integrovány do tvaru karoserie a byly lakované, nikoliv z černé gumy, a budíky byly připevněny na sloupku řízení a posouvaly se s ním. Fanoušci značky proti 928 i tak protestovali, do jisté míry pochopitelně: neměla totiž motor vzadu, nebyla moc sportovní a byla dost těžká - vážila okolo tuny a půl. Bylo to ale stále Porsche, a tak díky většímu výkonu a lepšímu vyvážení dokázala být 928 na okruzích stejně rychlá jako 911. Do závodů ji však Porsche ve větší míře nikdy nenasadilo.
Porsche 928 bylo klasifikováno jako 2+2, mělo tedy i zadní sedadla, která však byla jen velmi malá ve všech směrech, protože byla mezi nimi umístěna převodovka. Obě sedadla však šlo sklopit pro zvětšení zavazadelníku. Velmi zajímavým řešením byla i výklopná světla, která neměla v té době obdoby - většina pohyblivých světel se vyklápěla klasicky zespoda a v zavřené podobě nebyla vůbec vidět. Světla z 928 si později našla cestu i na Porsche 968. Další technickou zajímavostí bylo pasivní natáčení zadní nápravy; 911 (991) GT3 tedy s tímto řešením není zdaleka první Porsche. 928 však využívala k pohybu zadních kol odstředivých sil, nikoliv vstupu z volantu či dokonce elektroniky.
Nejzajímavějším, nejsilnějším a také dnešním pohledem nejmladším modelem z nabídky Porsche 928 je zcela jistě varianta GTS. Ta se vyráběla v letech 1992 až 1995 a v té době byla jedinou 928, kterou Porsche nabízelo; všechny ostatní varianty se před začátkem prodeje této přestaly vyrábět. Pod kapotou pracoval 5,4litrový osmiválec, který poskytoval 350 koní a 500 Nm, také díky elektronickému vstřikování paliva a čtyřem ventilům na válec. Výsledkem práce 350 koní byla maximální rychlost 275 km/h a zrychlení na stovku se odehrálo zhruba za pět vteřin.
Tento vůz měl upravenou techniku i karoserii, například zadní blatníky byly širší, aby se do nich vešla širší sedmnáctipalcová kola. Pozměněný byl také zadní spoiler a mezi zadními světly byl červený pruh, podobně jako na devětsetjedenáctkách té doby. GTS také mělo větší brzdy, aerodynamičtější zrcátka a zesílenou převodovku, která tak zvládla výkonový nášup.
Uvnitř již bylo možné mít čelní i boční airbagy, ABS bylo samozřejmostí a v nabídce byla i kontrola tlaku v pneumatikách. Sedadla byla vyhřívaná a elektricky nastavitelná a vůz měl palubní počítač s rozsáhlou nástavbou pro diagnostiku vozu. Cena však byla odpovídající - pohybovala se v přepočtu okolo 4,7 milionu korun.
Porsche 928 se celkem vyrábělo dlouhých 18 let a v průběhu té doby se pochopitelně vyvíjelo. Kromě faceliftu karoserie, který přišel pro rok 1980, představilo Porsche také řadu dalších, silnějších verzí. V roce 1980 přišel model S, který dostal větší brzdy a 4,7litrový osmiválec s vyšším kompresním poměrem. Nabízel 300 koní, pro Severní Ameriku však byl slabší, dával 229 koní. O dva roky později zmizel z nabídky slabší model 928 a zůstala jen třísetkoňová 928 S. O další dva roky později poskočil výkon na 310 koní díky vyššímu kompresnímu poměru a Porsche nabídlo systém ABS za příplatek.
Model 928 S4 přinesl v roce 1987 pětilitrový motor se čtyřvenilovými hlavami a lepším vstřikováním. Díky tomu nabídl 320 koní. Víko zavazadelníku také dostalo výrazný spoiler. Právě tato varianta na solné pláni v Bonneville zvládla letmou míli rychlostí 275,4 km/h a letmý kilometr rychlostí 276,7 km/h. To ji pasovalo na nejrychlejší sériový vůz na světě dle dobových tabulek FIA. Pravda, ne všichni tehdejší konkurenti oficiální měření podstoupili, minimálně mezi vozy s atmosférickým motorem ale na světě rychlejšího vozu skutečně nebylo. Později údajně na Nardu dosáhla stejná varianta více než 290 km/h, to už ale není oficiální údaj.
Verze CS, tedy Club Sport, měla stejný motor, dostala však jiná kola a také byla odlehčená o citelných 100 kilogramů. Nástupce CS dostal název GT, měl deset koní navíc a nabízel se jen s manuální převodovkou. To se psal rok 1989. Po něm následovala již zmíněná finální verze s označením GTS. V průběhu produkce 928 vzniklo dokonce i několik prototypů, například fialové čtyřdveřové skoro-shooting brake s prodlouženým rozvorem, které nabídlo více místa pasažérům vzadu. Do výroby se ale nedostalo.
Není však všechno jen růžové - 928 byla zejména po motorové stránce docela složitým autem, jak svědčí i časté drobné úpravy motoru, například zkrácení dolních částí pístů kvůli lepší cirkulaci oleje, jiný tvar horních ploch pístů nebo změny ostrosti vaček. Rozvodový řemen byl údajně dlouhý více než dva metry a dva rozdělovače některých verzí osmiválcového motoru také určitě nebylo snadné sladit. Spoustu kusů tak potkalo totální selhání motoru, ale občas se objeví i kousky s najetým více než milionem. Je tedy vidět, že správná údržba dělá divy.
Dost možná i proto se dnes starší kousky dají pořídit do deseti tisíc eur (cca 270 tisíc korun). Na GTS je potřeba si připravit tak trojnásobek. Celkem po světě jezdilo více než 61 tisíc exemplářů tohoto vozu, valná většina s automatickou převodovkou. Verze GTS vzniklo mezi roky 1992 a 1995 celkem 2 904 kusů a ve své době nejrychlejších 928 S4 Zuffenhausen vyrobil 15 682 kusů. Nejvzácnější je ale jednoznačně verze Club Sport, které údajně vzniklo jen 19 kusů.
Ač mělo Porsche 928 nahradit 911, v roce 2014 to je 19 let od ukončení výroby tohoto grand toureru. Devětsetjedenáctka tu s námi však stále je a stále má motor na špatném místě, ale je čím dál lepší. Velké osmiválcové GT od Porsche, zejména varianty S4 nebo GTS, se dnes stává sběratelským kouskem a cena dobrých exemplářů už nižší nebude. Pokud máte zájem vlastnit kus historie Porsche, 928 by mohla být zajímavá volba.
Porsche 928 se ukázalo ke konci 70. let, mělo nahradit model 911
Verze 928 S4 byla ve své době nejrychlejším vozem bez přeplňování na světě, v Bonnevile zvládla 276,7 km/h
Porsche 928 Club Sport bylo o 100 kg lehčí než S4, výkon zůstal na 320 koních
Verze GTS je nejmladší, nejsilnější, nejrychlejší a dnes nejžádanější
Čtyřdveřová 928 se nikdy nevyráběla, prototyp však existuje
Například takto vypadaly reklamní materiály k Porsche 928
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 11 hodinami - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
před 8 hodinami - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
před 10 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 11 hodinami - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus