Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou
8.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Porsche v 70. letech začalo experimentovat s rallye a bylo jen kousek od úspěchu v East African Safari Rally. Snahy zhatil velký kámen.
V případě okruhových závodů je jen málo značek, které by se mohly z historického hlediska měřit se značkou Porsche. Zuffenhausen však nezůstával na asfaltu, experimentoval například i se soutěžemi, jak ukazují i vozy 953 a 959, které v 80. letech dokonce zvítězily v Rallye Paříž-Dakar.
Archiv muzea Porsche odhaluje po devětsetjedenáctce s motorem V8 a prvním 911 Turbo další ze svých klenotů: rallye verzi Porsche 911 SC „Safari” z roku 1978, které bylo jedním z předchůdců zmíněných strojů.
Název Safari není samoúčelný - dva vozy 911 SC se v roce 1978 účastnily East African Safari Rally, nejnáročnější soutěže v tehdejším kalendáři. Jeden z nich dokonce dlouho vedl, ale před koncem trefil velký kámen, který nebyl přes bláto vidět, a vedení ztratil. Přesto po opravě dohnal většinu ztráty a umístil se druhý, za o mnoho pomalejším Peugeotem 504.
Změny pro použití na náročných erzetách jsou na první pohled patrné - vůz má světlou výšku 28 centimetrů a má obuty šotolinové pneumatiky. K tomu přibyly závodní tlumiče a tlustý hliníkový plech jako ochrana podvozku. Dopředu se nastěhoval ochranný rám a tři přídavné světlomety, do interiéru zase přibyla ochranná klec. Všechno ostatní se ale stěhovalo pryč v rámci co největších úspor hmotnosti - jako v každém rallye voze tam byla jen dvě sedadla, pásy, volant a nutné ovládací prvky. Přes 110litrovou kapacitu palivových nádrží auto na váze ukázalo jen 1 200 kg.
V 70. letech byl v rallye ještě běžný pohon zadních kol a Porsche 911 SC nebylo výjimkou. Mezi nimi pracoval mechanický samosvor, kterému plochý šestiválec o třech litrech objemu dodával 250 koní přes manuální převodovku. Těžký motor nad zadní částí auta byl v tomto případě výhodou - zajišťoval zadním kolům mnohem lepší trakci. Maximální rychlost se pohybovala okolo dvou set kilometrů v hodině na šotolinových cestách.
Přesně ten vůz, který trefil onen kámen ve zmíněné Safari Rallye a v důsledku toho ztratil vedení, stojí v archivu Porsche a můžete jej vidět na přiloženém videu. A právě na něj také nejspíš má navázat už dříve probíraná nová 911 Safari...
Jen malý kousek chyběl vozu Porsche 911 SC "Safari", aby v roce 1978 vyhrál East African Safari Rally
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 4 hodinami - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta
před hodinou - Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
před 3 hodinami - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 4 hodinami - Toyota stvořila moderní auto, po kterém zatoužíte. Řidičské modle přidala turbo, pohon 4x4 a vzhled legendy rallye
před 5 hodinami - Naděje umírá poslední: Policie po 8 letech dopadla zloděje aut za skoro 200 milionů, skončili s nimi na druhém konci světa
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 14:29 - honziss
- Policejní kontroly a měření 11.05. 14:12 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 11:54 - Předseda
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.05. 10:40 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.05. 08:46 - Vrooom
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha
- Onboard videa 11.04. 08:44 - Truck Daškam
- vyber motorky 11.03. 21:59 - M.Z.