Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche 911 s motorem V8 mělo nahradit 959, zůstalo jen u prototypu
14.5.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+video) Německý výrobce experimentoval v osmdesátých letech i s jiným motorem než plochým šestiválcem. U nástupce 959 zkoušel V8 od Audi.
Porsche se v současnosti řídí všeobecnými trendy automobilového průmyslu a na jeho klasické modely už se tak nějak snad i zapomíná. Občas se objeví nějaký ten záchvěv návratu do historie, i když obvykle je nakonec zcela přehlušen vládnoucí kategorií SUV a nejrůznějších hybridních pohonných jednotek, které pravověrným řidičům nejsou příliš po chuti. O to raději se vydáváme do dob dávno minulých, kdy ještě turbodmychadla nenahrazovala válce, kdy ještě spotřeba a emise nelimitovaly vývoj tak jako dnes.
V takových časech, konkrétně v první polovině osmdesátých let, německý výrobce přemýšlel, jak by mohl vypadat nástupce ikonického modelu 959. Mělo jít o dostupnější a ve větším množství vyráběné auto s pohonem všech kol a aktivním podvozkem. Porsche se tedy experimentovat a vměstnalo do útrob 911 vidlicový osmiválec od Audi s 32 ventily z nejluxusnější ingolstadtské limuzíny.
Interně označovaný Typ 965 z roku 1984 však nakonec světlo světa, respektive montážní linky továrny nikdy nespatřil, jelikož byl nástupce 959 o čtyři roky později zcela vyškrtnut a to tehdejším šéfem vývoje Ulrichem Bezem (dnes vede Aston Martin). Zůstalo tak pouze u jedinného prototypu, který stojí v muzeu. Ten nosí dodnes originální kamufláž, ve které byl podle dostupných informací v osmdesátých letech testován. Zcela jistě byl zajímavý, což můžete vidět i z přiloženého videa.
Dle slov šéfa archivní sbírky muzea Porsche Dietera Landenbergera by si zřejmě Porsche s osmiválcem vzadu (ať už od Audi nebo z vlastního vývoje) nikdo nepřál, šlo tedy výhradně jen o interní testování neobvyklé koncepce. Myslíme si, že automobilka nakonec udělala dobře. Plochý šestiválec je přeci symbolem tradičních modelů dodnes.
Nebylo to však naposledy, co se 911 dočkala osmiválce. V roce 2010 se pro jeho zástavbu zástavbu rozhodl úpravce RUF a nabízel takový vůz pod označením RGT-8 s výkonem přes 550 koní. Dříve byla V8 už v modelu 928. Osmiválec z vlastního vývoje Porsche používá stále, avšak v současnosti primárně v modelech Panamera a Cayenne. Jeho nejlepší a nejsilnější podoba se nachází v útrobách hypersportu 918 Spyder, i když tam je ověšena dalším harampádím v podobě elektromotorů.
Porsche 911 s motorem V8 od Audi vycházelo z legendární 959, sériové výroby se nikdy nedočkalo. K vidění je tak pouze v muzeu automobilky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 11 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před hodinou - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 7 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 9 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 10 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva