Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche 911 GT1 Strassenversion: úžasný silniční závoďák upadá v zapomnění
26.12.2013 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Jedno z nejexotičtějších superaut posloužilo k homologaci 911 pro šampionát GT1. Silniční verze byly brutální a zcela výjimečné.
Příznivci značky Porsche mnohdy poznají veškeré rozmanité verze a varianty modelu 911, ale o supervzácném modelu 911 GT1 z let 1996 až 1998 se takřka nemluví. A nám to přijde zatraceně líto, protože dodnes je tento pekelný výtvor daleko přesvědčivějším sportovním automobilem určeným pro provoz na běžných silnicích než třeba Carrera GT či současný elektromotory vyzbrojený hypersport 918 Spyder. Je lehčím, ekvivalentně výkonným a o řád purističtějším nástrojem pro závodníky všeho druhu...
Nespornou exkluzivitu mu dodává fakt, že byste jich na celé planetě zřejmě podle dostupných zdrojů nenašli více než 25, navíc několik z nich má Porsche ve svém muzeu. Alespoň ten skromný zbytek slouží jeho spokojeným majitelům jako perfektní trezor na peníze, které se mohou do budoucna ještě zhodnocovat. Pojďme si o silničních edicích GT1, které Porsche velmi skromně servírovalo široké veřejnosti po 3 roky, říci více.
Model GT1 je ve své podstatě závodním automobilem, který byl konstruován za účelem účasti Porsche 911 v kláních, jakými byla třeba čtyřiadvacetihodinovka Le Mans, americká série silničních vozů, evropský šampionát BPR nebo šampionát FIA GT. Podmínkou k homologaci závodního vozu byla stavba silniční verze v počtu 25 kusů, ale poté FIA ze svých požadavků lehce slevila, a tak se 25 kusů nedočkala žádná silniční GT1.
Porsche přesto neotálelo a vypustilo ze svých bran model GT1 Strassenversion, který se až na několik drobností vyznačoval takřka identickou technikou jako závodní varianta. Měl však navíc právo na poznávací značky, aby mohli jeho řidiči vyjet z bran okruhů na běžné silnice a roznést všechny pseudozávodní vozy na prach. Na rozdíl od sourozenců v podobě 911 GT2 a 911 GT3 se GT1 odpoutala od klasické koncepce devětsetjedenáctek s tehdy ještě vzduchem chlazeným boxerem za zadní nápravou.
Uprostřed vzácného vozu se nacházel vodou chlazený šestiválcový plochý motor o objemu 3,2 litru, který dopovala ve všech případech dvojice obrovských turbodmychadel. Výrobce tak ze skromného motoru vydoloval hned u prvního dějství Strassenversion brutálních 600 koní. Co to zatraceně bylo za motor? Jeho kořeny sahaly až ke speciálům skupiny C, mezi nimiž se z Porsche vyjímaly třeba modely 956 či 962. S nimi také první GT1 sdílelo více než mnoho techniky.
Stejně jako u závodních speciálů, byl tedy i u GT1 uložen motor nikoli za, ale před zadní nápravou. Mohutné pevné zadní křídlo zajišťovalo nezbytný přítlak ve prospěch jízdní stability i v rychlostech překračujících 300 km/h. Karoserie nebyla vyrobena z oceli, tak jako u běžných 911, nýbrž z karbonových vláken, což mohlo dohromady s některými prvky z 911 993 a 996 trošku mást. Z prvního vydání GT1 Strassenversion (silniční verze) zamířily na běžné silnice v roce 1996 dle dostupných informací pouhopouhé dva kusy.
První homologační série GT1 s tehdejším modelem 911 993 sdílela jen světla a strukturu přední části vozu. K lehčímu karbonovému provedení karoserie ovšem od B-sloupku vzad kvůli tehdejším požadavkům na bezpečnost navazoval prostorový rám. Až 600 koní a 600 Nm točivého momentu směřovalo na zadní kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky, přičemž vůz dosahoval až 320 km/h a vážil jen tunu. Uvnitř se z 993 objevily třeba koberečky a palubní deska. Zbytek byl pro co nejnižší hmotnost vyveden v karbonu, nic zde nepřebývalo, vše se omezovalo jen na jízdní zážitky a maximální výkony.
Elektronické systémy sestávaly z ABS, více už si tedy musel řidič doslova oddřít sám. U prvního vydání byl objem motoru rovných 3 200 kubických centimetrů, dvojice turbodmychadel pocházela od KKK. Od roku 1997 se základ silniční GT1 přebíral (až na tradiční koncepci) z generace 911 996. Takový vůz s přídomkem Evo (Evolution) vznikl v největším počtu kusů z celé krátké ságy GT1 a právě jeho fotografie a videa vám tedy u tohoto článku servírujeme.
Porsche 911 GT1 Evo (1997) bylo představeno s dalekosáhlými změnami karoserie a nově navrženou částí pod přídí, která zajistila lepší aerodynamiku a větší přítlak než předchůdce. Přední zavěšení bylo navzdory stejnému rozchodu kol (1 502 mm) zcela nové, rozchod zadních kol nadále dosahoval 1588 mm, rozvor náprav činil 2,5 metru. Mnoho detailů bylo kvůli vyšší spolehlivosti přepracováno a původní řešení přeplňování nahradili inženýři turbodmychadly KKK K 27 s průměrem turbíny 35,7 mm. Vůz však tentokrát dostal povinný restriktor, jenž omezoval výkon na 544 koní při 7 200 otáčkách. Točivý moment 600 Nm přesto zůstal na původní hodnotě. Hmotnost stoupla na 1 250 kilogramů, maximální rychlost klesla o 10 km/h na 310 km/h. Zrychlení z nuly na sto za 3,9 sekundy je i na dnešní poměry parádní hodnota.
Od roku 1997 do 1998 Porsche vyrobilo celkem 21 silničních kusů GT1, které byly nabízeny zákazníkům za cenu 1 550 000 marek. Oproti čistě závodnímu provedení disponuje Strassenversion vyšší světlou výškou a méně agresivnějším nastavením podvozku, dokonce i zpřevodování šestikvaltu je vhodnější pro běžné svezení. Uvnitř najdeme takřka plnohodnotnou palubní desku a sedadla vhodná i pro jízdu na klasických silnicích. Přesto se GT1 rozhodně tváří více jako závodní auto než navoněný supersport. Před rokem se jeden z takových kusů objevil na internetu za 2 325 000 dolarů, tedy v přepočtu za téměř 47 milionů korun.
Pro rok 1998 už Porsche potřebovalo zareagovat na rychlejší Mercedesy CLK-GTR kralující v šampionátu FIA GT. Proto se Porsche GT1 dočkalo zvětšení objemu na 3220 kubických centimetrů, zase o něco nižšího výkonu 550 koní, ale zároveň zvýšeného točivého momentu 630 Nm. Největší devízou byla rychlost 325 km/h daná ještě lepší aerodynamikou, v zatáčkách pomohl větší rozchod kol a hmotnost zredukovaná až na 950 kilogramů, kterou vozu vetkli tvůrci použitím lehčích konstrukčních celků - například karbon-keramických brzd. Všechny GT1 Strassenversion se ale vyznačovaly ocelovými kotouči s vnitřním chlazením.
Přestože poslední GT1 všechny závody FIA GT v roce 1998 proti Mercedesu prohrála, díky vysoké spolehlivosti posledního modelu dokázala na třetí pokus opanovat Le Mans. Porsche ještě později vyvinulo nástupce pro rok 2000, který však nikdy nevyjel na závodní trať.
Porsche 911 GT1 Strassenversion 1997
Poslední verze z roku 1998
Porsche GT1 sloužilo k homologaci, ale jeho kvality na běžných silnicích jsou často přehlíženy nebo zcela opomíjeny
Porsche GT1 Strassenversion 1997 v tehdejším „závodu” Gumball
Videotest závodní verze - Top Gear (2007)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch